• Miss Cee

Kostar jag arbetsgivaren något medan jag är föräldraledig?

Jag undrar om min arbestgivare har några kostnader för mig så länge jag är föräldraledig och isf vad? När man är sjuk så betalar ju arbetsgivaren din sjukersättning de 14första dagarna tex.

FP kommer väl från försäkringskassan enbart eller?

• Svar på tråden Kostar jag arbetsgivaren något medan jag är föräldraledig?
  • April Mamma

I vissa avtal tex handels så får man havandeskapslön, en del när barnet är fött den andra delen när du kommer tillbaka och har arb i tre månader.
    Så var det i allafall när jag arbetade med löner.

• deede

Dom betalar arbetsgivaravgift och sociala avgifter, eller vad det heter, även när du går hemma.

• Carin82

Sen har du rätt att ta ut betald semester i 8 dagar efter att du har använt de första 140 dagarna av dina föräldrar dagar, så när du kommer tillbaka till arbetet efter mammaledighet så kan du ta ut 8 dagar betald semester. ( tror att det är 8 el. 10 dagar )

• Millanese

Nej du kostar inget förrutom det som April Mamma sa. De kan inte betala arbetsgivaravgifter när de inte betalar ut lön. Ev kanske de betalar pensionspengar till dig beroende på hur snäll arbetsgivare du har. Men all lön kommer ju från FK.

• Miss Cee

Ja jag hoppas på det, att jag inte kostar dem något. tycker att det vore konstigt om de betalade saker fast fk står fö rmin lön.

Jag har inget kollektivavtal så jag tror inte att jag har en massa annat.

Grejen är att jag planerar att flytta i samband med min föräldraledighet, och hoppas därför på att slippa behöva säga upp mig/bli uppsagt förrän jag ska återgå till arbetet. Men om jag kostar dem pengar under tiden jag är ledig så vore det ju kört.

• m1nn13

Rekommendationen är att de skall betala in pensionspengar för dig. Inte alla gör det.

• Fuxen

Du har rätt att ta ut full semester som din arbetsgivare betalar. Ja har en semestervecka kvar sen förra året som ja ska ta ut i april, sen får ja fem nya veckor i april som ja kan ta ut när ja vill under ett år, vilket passar oss jättebra nu när sambon nyss bytt jobb å inte får så mycke semester i år. Då tar han pappadagar å ja semester :)

5 dagar kvar
  • Barbabok
    Carin82 skrev 2009-02-12 19:46:19 följande:
    Sen har du rätt att ta ut betald semester i 8 dagar efter att du har använt de första 140 dagarna av dina föräldrar dagar, så när du kommer tillbaka till arbetet efter mammaledighet så kan du ta ut 8 dagar betald semester. ( tror att det är 8 el. 10 dagar )
    Rättar lite, det är de första 120 dagarna som grundar och det är då 9dgr man får.
    Jag är med parvel
  • Barbabok
    Fuxen skrev 2009-02-12 23:13:36 följande:
    Du har rätt att ta ut full semester som din arbetsgivare betalar. Ja har en semestervecka kvar sen förra året som ja ska ta ut i april, sen får ja fem nya veckor i april som ja kan ta ut när ja vill under ett år, vilket passar oss jättebra nu när sambon nyss bytt jobb å inte får så mycke semester i år. Då tar han pappadagar å ja semester :)
    Men den är ju då redan inarbetad och inget som berörs av den kommande föräldraledigheten
    Jag är med parvel
  • Fuxen

Ja slutade jobba i november men har ändå rätt till 25 betalda semesterdagar som ja får i april 2009. å om ja väljer att börja att jobba igen nästa år i februari kan ja ta semester , från februari-april om ja har några av dom 25 dagarna kvar, sen får ja ytterliggare 25 nya dagar i april 2010 även att ja varit hemma i ett år.

• Barbabok
    Fuxen skrev 2009-02-12 23:31:05 följande:
    Ja slutade jobba i november men har ändå rätt till 25 betalda semesterdagar som ja får i april 2009. å om ja väljer att börja att jobba igen nästa år i februari kan ja ta semester , från februari-april om ja har några av dom 25 dagarna kvar, sen får ja ytterliggare 25 nya dagar i april 2010 även att ja varit hemma i ett år.
    Vilket lyxigt avtal, men det är inte så för alla tyvärr
    Jag är med parvel
  • Fuxen

Är de säkert?
    Vem har råd att gå hemma å vara föräldraledig om man inte kan ta ut nån semester kommande året? ja trodde alla hade rätt att ta ut semester som vanligt oavsett om man är hemma på föräldrapenning eller är på jobbet å jobbar :-/
    Hur gör ni då? när ni har varit hemma på föräldrapenning å sen kommer tillbaka jobbet? jobbar ni konstant ett år då för att ni inte har nån semester att ta ut, eller?

• Barbabok
    Fuxen skrev 2009-02-12 23:57:38 följande:
    Är de säkert?Vem har råd att gå hemma å vara föräldraledig om man inte kan ta ut nån semester kommande året? ja trodde alla hade rätt att ta ut semester som vanligt oavsett om man är hemma på föräldrapenning eller är på jobbet å jobbar :-/Hur gör ni då? när ni har varit hemma på föräldrapenning å sen kommer tillbaka jobbet? jobbar ni konstant ett år då för att ni inte har nån semester att ta ut, eller?
    Man får bara lite betalda dagar, rätten till semester dvs ledighet är ju densamma, men obetalt. Första året får man väl bekosta med FP om inte annat.
    Jag är med parvel
  • Fuxen

aha okej, tråkigt :/ sånt borde ju vara lika för alla, Säkert moderaternas fel dom gör så dom rika får de bättre å dom "fattiga" sämre. Å man har ju inte precis överflöd med pengar när man lever på fk

• Barbabok
    Fuxen skrev 2009-02-13 00:09:27 följande:
    aha okej, tråkigt :/ sånt borde ju vara lika för alla, Säkert moderaternas fel dom gör så dom rika får de bättre å dom "fattiga" sämre. Å man har ju inte precis överflöd med pengar när man lever på fk
    Eh nä så har det varit i många år, har inte med moderaterna att göra alls
    Jag är med parvel
  • Anne69

Många arbetsgivare betalar någon form av föräldralön/föräldrapenningtillägg. Dessutom kostar semester och semesterlön samt avsättningar till tjänstepensionen medan du är föräldraledig.

• m1nn13

Fuxen skrev 2009-02-13 00:09:27 följande:

Ja det är moderaternas fel att skatten är sänkt också! Fast du vill kanske hellre ha bidrag?
  • Anne69

Du har rätt till semester, däremot inte alltid betald semester.

Svar på tråden Kostar jag arbetsgivaren något medan jag är föräldraledig?