• Amelié77

Avfärga håret - hjälp mig!

Jag har haft blonderat hår i flera år nu, men igår färgade jag in en massa slingor i håret. Jag är sååå missnöjd, det blev inte alls så som jag hade tänkt mig. Det är ingen fin brun nyans, det ser svart-grådaskigt ut.
    Nu undrar jag vad man kan göra åt det? Vad är skillnaden mellan blondering och avfärgning? Jag skulle vilja ha tillbaka den blonda nyans jag hade innan, och dessutom färga underhåret i en mjuk och varm nyans. Går det att fixa tror ni eller sliter det mycket på håret?
    Ska ringa frisören på måndag. Måste man betala för det eller kan man kräva att hon gör det gratis. Hon själv tyckte att det var jättefint när jag gick därifrån igår. Själv sa jag bara att jag tyckte det var en ovanlig färg men att jag nog skulle vänja mig. Men nu vet jag att jag inte kommer att vänja mig...!

• Svar på tråden Avfärga håret - hjälp mig!
  • Linda1976

De flesta seriösa frisörer erbjuder sig att "rätta till" frsiyrer som kunden inte är nöjd med. Avfärgning är ett medel som drar ut färgen ur håret, blondering dels bleker håret och färgar det i en blond färg. Det är alltid blekning i blonda färger, eftersom man aldrig enbart kan färga håret ljusare, utan att bleka det.

Vad som går att göra vid ditt hår, är nog mycket beroende på hur kvaliteten var innan. Att helt få bort slingorna kanske inte går, ifall håret sugit upp FÖR mycket av färgen, men det får din frisör bedöma. Hur som helst, så bör hon/han kunna fixa det någorlunda, så att du blir nöjd. Lycka till!

• Amelié77

Så avfärgning är inte en blekningsmetod då? Men vilken färg blir håret efter en avfärgning då? Och kan man färga det på nytt efter man avfärgat det?
    Jag vill ju inte betala massor av pengar för att rätta till det, men jag vet ju inte om hon fixar det gratis bara för att jag inte är nöjd. Jag tror att vi hade svårt att förstå varann, hon sa att det var exakt så här hon hade menat att det skulle se ut, men det var definitivt inte den bild jag hade framför mig i mitt huvud. Hade velat ha en mjukare, lite mörkblond nyans och resten blont, men nu är allt liksom gråtrist...suck. Kan det inte vara måndag nu så jag kan ringa henne...

• Linda1976

Det bör inte kosta nåt - även om ni missuppfattat varandra, så brukar seriösa frisörer vara generösa nog att fixa det gratis - de är rädda om sitt rykte.

Nja, vågar inte svara på om avfärgning är en typ av blekning - det är iaf inte blekning av vanlig sort.

• Linisen

Efter en avfärgning måste man tillsätta färg igen då håret "öppnas" och blir poröst.
    Avfärgning är i allra högsta grad en blekning som succesivt drar färg ut håret.

Är du inte nöjd är din frisör enligt konsumentlagen skyldig dig att rätta till felet.
    I alla fall avfärgnngen och den påföljande blonderingen efteråt. Men inte den bruna nyansen under.
    Tänk på att aldrig godta en avärgning utan att de tillsätter färg efteråt. Håret är extremt känsligt efter en avfärgning och det måste tillsättas färg för att åter stänga hårstrået.

Lycka till
    Linisen

• Jasmine1984

hej! Vad valde ni för typ av brun färg till slingorna? Skiftar det något i grönt? Man ska antingen för pigmentera ett blondt hår innan det färgas mörkare, alternativt välja en varm nyans på färgen för att undvika det... Jag tror absolut att hon kommer fixa till ditt hår om det inte blev den färgen ni kom överens om, dock inte färga in det mörkare underhåret.
    Ska ett hår bli ljusare måste man antingen bleka håret, eller ljusfärgning. Ljusfärgning kan man aldrig göra på ett färgat hår. Så i ditt fall behöver man avfärga, vilket är en typ av blekning. Det sliter en hel del på håret, men det kanske det är värt om du verkligen inte gillar färgen. Jag tror att det kommer kunna fixas till..
    Lycka till

• Amelié77

Tack för era svar. Ska ringa henne i morgon bitti och se om hon har nån ledig tid snaaaart! Står inte ut med att gå till jobbet så här...

Svar på tråden Avfärga håret - hjälp mig!