• Niinis

vilken lekhjälm har ditt barn på dagis? jofa? vilken modell och hur mycket täcker den vid panna/nacke?

fick höra idag på dagis att sonen ska ha en Jofa lekhjälm när de är ute. Mannen åkte till stadium och köpte en jofa allroundhjälm med grönt spänne stl 50-58 (sonen har ca 52-54 i huvudmått) blev besviken på hjälmen då dagis sa att den ska skydda nacke och panna (ska vara ca 1cm ovanför ögonbrun) men denna är ca 2-3 cm över ögonbrunen nästan som hans cyckelhjälm. vi har försökt justera den på skruvarna men det blir inte bättre. hur mycket skall den skydda panna och nacke? vilken modell har ert barn på dagis eller som lekhjälm? försökte hitta en annan modell på nätet men verkar bara finnas denna? och dagis säger att sonen inte får gå ut imorgon om han inte har hjälm. (dåligt av dagis då vi ALDRIG blivit informerade om att denna sortens hjälm skulle införskaffas!) så nu är vi lite stressade och undrar om vi ska behålla hjälmen eller ej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-12 18:28
    vi hinner ji nte införskaffa en annan hjälm tills imorrn. detta är modellen vi köpt
    www.stadium.se/sport/lagsport/ishockey/011942/jofa-allroundhjalm

• Svar på tråden vilken lekhjälm har ditt barn på dagis? jofa? vilken modell och hur mycket täcker den vid panna/nacke?
  • Smurflovve

lekhjälm?? Menar de när de ska åka pulka eller bara allmänt??

• Niinis

Smurflovve skrev 2009-02-12 18:28:25 följande:

lekhjälm?? Menar de när de ska åka pulka eller bara allmänt??
    pulka har jag förstått, men nu säger de att sonen inte änns kan gå ut på gården när de inte åker pulka utan hjälm, låter väldigt konstigt tycker jag!
  • lejontasss

Min son har jofa med grönt spänne. Har de krav på annat än standard får ju förskolan stå för den kostnaden. Vad ska de göra för farligt då det behövs specialhjälm?

• Niinis

lejontasss skrev 2009-02-12 18:30:02 följande:

Min son har jofa med grönt spänne. Har de krav på annat än standard får ju förskolan stå för den kostnaden. Vad ska de göra för farligt då det behövs specialhjälm?
    ja det är just den vi köpt! men kan det vara så att den inte funkar så bra på sonens huvud? förstår inte. han ska ju kunna ha den! då hans huvudmått är ca 52-54cm och hjälmen är 50-58!
  • Niinis

är ju rädd att han ska sätta på sin nya hjälm imorrn och så ska dagis fröknanrna säga att den inte duger:(

• solida

Men eh va???? Vad då lekhjälm? Herre gud. Ska de ha hjälm för att leka?? På mitt jobb tar barnen med hjälm (och skridskor) när vi ska åka skridskor. Om man har en stor pulkabacke med stenar nedanför alt en skridskobana på gården så är det väl motiverat att de har hjäm NÄR DE ÅKER. Men annars ska de ju inte behöva hjälm!! De kan inte vägra din son utevistelse även om han är helt hjälmlös!!

• Niinis

solida skrev 2009-02-12 18:46:00 följande:

Men eh va???? Vad då lekhjälm? Herre gud. Ska de ha hjälm för att leka?? På mitt jobb tar barnen med hjälm (och skridskor) när vi ska åka skridskor. Om man har en stor pulkabacke med stenar nedanför alt en skridskobana på gården så är det väl motiverat att de har hjäm NÄR DE ÅKER. Men annars ska de ju inte behöva hjälm!! De kan inte vägra din son utevistelse även om han är helt hjälmlös!!
    ja alltså jag har tidigare förstått att de ska ha hjälm när de åker pulka osv. och fick höra att det är jofas hjälm som gäller.

och nu verkar det som att de ska ha det hela tiden?

men men... jag undrar hur hjälmen ska sitta. den sitter så kontigt på sonen ca 3 cm över ögonbrun, blir ju itne så mycket skydd då.
    kan man ta bort dom där mjuka delarna i hjälmen för mer utrymme kanske?
  • Smurflovve

Niinis skrev 2009-02-12 19:13:49 följande:

ja alltså jag har tidigare förstått att de ska ha hjälm när de åker pulka osv. och fick höra att det är jofas hjälm som gäller.och nu verkar det som att de ska ha det hela tiden?men men... jag undrar hur hjälmen ska sitta. den sitter så kontigt på sonen ca 3 cm över ögonbrun, blir ju itne så mycket skydd då.kan man ta bort dom där mjuka delarna i hjälmen för mer utrymme kanske?
    Kan inte stämma att de ska ha den hela tiden!
    Det låter väldigt konstigt.
    Vi har en vanlig cykelhjälm till vår son när han åker pulka på dagis, men enbart vi pulka åkning.
    Har aldrig hört det förut och jag har jobbat på 11 olika förskolor...lustigt!
  • CeeJay

Vi har också krav på hjälm till barnen just nu, bla för att bara vara ute Detta pga av att försäkringen inte gäller på förskolan om barnen inte har hjälm eftersom hela gården är täckt med is...

Här SKA hjälmen vara på hela tiden när de är ute, självklart även pga skadorisken om barnet ramlar men som sagt är försäkringen en stor del i det.

Jag ska faktiskt åka iväg ikväll och köpa hjälmar, tror de har på Coop och jag hade tänkt mig såna som visas i TS och jag tror de räcker på vår förskola. Innan hade de cykelhjälmar men de sitter för "högt" upp på huvudet för att ge ett bra skydd..

• Niinis

vi har förstått problemet nu! vi tog bort kuddarna i hjälmen och detta gjorde att hjälmen sitter perfekt nu! skönt äntligen får han sin hjälm imorrn.

• Corpset

Tagit bort kuddarna? Vi har såna hjämar och vi har inte tagit bort några kuddar. Används som dagishjälm/pulkahjälm.

• s k r i n d a

Corpset: Om man måste ta bort kuddarna eller ej beror på barnets storlek och huvudform

Vår dotter har också hjälmen i länken på dagis. Det enda krav vi fick från personalen var grönt spänne och även vi hade en hel del pyssel med att skruva och justera kuddar tills den satt bra.

• Trynträ

Har inte barnet mössa under för den tar ju lite plats också? Vi köpte också en Reebok för här står inte dagiset för hjälmar längre eftersom de de har inte har grönt säkerhetsspänne. Tycker det är bra med hjälm för det var rena isgatan utanför dagiset och massor med sten. Skulle bara gå omkring och oroa mig om hon inte hade hjälm. Fröknarna kan ju inte hålla i alla barn hela tiden där det är halt. Billig livförsäkring är det också så jag förstår inte hur man inte kan skaffa hjälm till dagis för barn runt 1,5 år.

• alvide

Nu gick väl personalen till överdrift.
    Den hjälmen har vi oxå.
    Ni har gjort rätt köp!
    Skönt att det löste sig då.Glad
    Tycker ändå att personalen har hanterat det helt fel!

• alvide
    På ert dagis kanske det inte finns is?
    På vårt dagis är det rena ram skridskobanan efter allt snö som har smält och sen frysit på.
    Jag vill gärna att de sätter på min dotter hjälm då hon halkar lätt och far omkull så inte duga.
  • Mamma0911

På barnens dagis så ska de ha lekhjälm ute, för det ska skydda då dom ärute å springer å åker i backen som dom har på dagis gården. Jag har hjälm på mina barn när vi är ute med, man vill att dom ska skydda sitt huvudet då det kan å är ofta halt.

Vi kör på denna www.sportamore.se/produkt/16861-reebok-helmet-315-j-rosa
    tycker den är bra när man kan ändra stl på den

Svar på tråden vilken lekhjälm har ditt barn på dagis? jofa? vilken modell och hur mycket täcker den vid panna/nacke?