• Crista

Stackars katt med tratt - finns något alternativ?

Min stackars lilla kisse har steriliserats idag, och har nu tratt. Hon är djupt olycklig över den, och försöker på alla sätt att komma ur den. Nyss fastnade hon med ena tassen mellan tratt och hals... Finns det något alternativ? Är det någon som har provat att bandagera såret så att katten inte kan komma åt att slicka på det?

Hon får ju inte gå ut heller, så länge hon har tratt, och detta är naturligtvis ett problem för denna utekatt. Tio dagar ska det tydligen ta. Min stackars lilla Selma!

• Svar på tråden Stackars katt med tratt - finns något alternativ?
  • Majsan70

Ta av den periodvis o se om hon är på såret. Ha tratten på när ni inte har koll.

• Crista

Majsan70 skrev 2009-02-12 20:37:41 följande:

Ta av den periodvis o se om hon är på såret. Ha tratten på när ni inte har koll.
    Provade det, visserligen bara en gång, men hon var på såret direkt...
  • Lookatt

om du har ett par gamla leggings kan du klippa av ett ben, göra hål för framtassarna och trä den över katten som en kroppsstrumpa... skyddar stygnen och gör katten mer rörlig

• Majsan70

Crista skrev 2009-02-12 20:38:50 följande:

Majsan70 skrev 2009-02-12 20:37:41 följande:
    Provade det, visserligen bara en gång, men hon var på såret direkt...
    Då får hon ha tratten på. Man skal inte linda såret eller så. Du kan försöka igen senare o se om hon låter det vara då. De gånger en av våra tjejer haft tratt har vi sagt åt henne när hon varit på såret.
  • Crista

Lookatt skrev 2009-02-12 20:39:38 följande:

om du har ett par gamla leggings kan du klippa av ett ben, göra hål för framtassarna och trä den över katten som en kroppsstrumpa... skyddar stygnen och gör katten mer rörlig
    En lysande idé! Kan man göra hål för baktassarna också? Annars åker väl tuben "upp" mot frambenen?
  • Pysse

Vi hade en papptallrik istället för tratt. Funkade bra - förutom att man fick byta den under dagen eftersom katten doppade den i vattenskålen.

• Lookatt

Crista skrev 2009-02-12 20:49:08 följande:

En lysande idé! Kan man göra hål för baktassarna också? Annars åker väl tuben "upp" mot frambenen?
    Ja, det tror jag att du kan.. beror ju på hur kissen är formad :)
  • CTMT
    Provade det på vår katt, men hon blev liggandes på golvet som en stoppad korv, haha! Men värt att prova!
    Trattarna de får på sig är ju oftast väldigt stora, eller långa. Så jag klippte helt enkelt ner tratten på vår katt, men bara så pass så att hon precis inte kom åt att slick såret.
  • vackrastarflow

Det finns trevligare kragar, som sitter tätare och gör att katten inte kan vinkla huvudet.

Smilla fick tratt, men hon fastnade också. Jag tog av den och hon var på såret, men inte mycket längre än ett par timmar, sen var det inte så intressant längre. Sen var hon ju sydd med ståltråd, det hjälpte.

• vackrastarflow
    CTMT skrev 2009-02-12 20:55:38 följande:
    Provade det på vår katt, men hon blev liggandes på golvet som en stoppad korv, haha! Men värt att prova! Trattarna de får på sig är ju oftast väldigt stora, eller långa. Så jag klippte helt enkelt ner tratten på vår katt, men bara så pass så att hon precis inte kom åt att slick såret.
    Smilla fräste för första gången i sitt liv när hon "kläddes i detta". Det funkade inte alls.
  • Lookatt

jag funderar på hur jag ska göra med min hankatt när det är dags för kastrering =) blöja kanske

• Crista

Lookatt skrev 2009-02-12 20:59:46 följande:

jag funderar på hur jag ska göra med min hankatt när det är dags för kastrering =) blöja kanske
    Min hankatt behövde aldrig tratt efter kastreringen. Tror att den operationen ger ett minimalt sår, som inte behöver skyddas på samma sätt.
  • Crista

Jo - en fråga till: hur långe måste hon hållas inne? Om det funkar med kroppsstrumpa - får hon gå ut då? Det är väl tratten som är hindret för att gå ut?

• vackrastarflow
    Crista skrev 2009-02-12 21:15:20 följande:
    Jo - en fråga till: hur långe måste hon hållas inne? Om det funkar med kroppsstrumpa - får hon gå ut då? Det är väl tratten som är hindret för att gå ut?
    jag hade inte släppt ut henne, för det första mer risk för infektion i såret och så kan hon ju faktiskt fastna med kroppsstrumpan.
Svar på tråden Stackars katt med tratt - finns något alternativ?