• lilja09

när börjar barn suga på tummen?

när börjar bebisar suga på tummen? alla tar väl inte tummen, men vid vilken ålder börjar det isf? är det när de är mellan 6-8 veckor då de "upptäcker" händerna?

• Svar på tråden när börjar barn suga på tummen?
  • mysgravid

kna ha fel men tror att de tär från ca v 13 som barnet kan ligga o sutta på tummen :) rätta mig som sagt om jag har fel

• Baby Ru2

Aldrig hoppas jag... min fjutt är drygt två år och har inte börjat än.

• senixxa

min 4 åring tog tummen när han var 5 månader gammal  .Började rätt tidigt att försöka ta den men han lyckades inte riktigt för än han var 5 månader.Min minsta kämpar oxå på att ta tummen men hon klarar inte det riktigt än men det kommen väl snart hon blir 5 månader om en vecka

• mysgravid

haha jag tänkte på när barnet hittar händerna under graviditeten.. vad jag fårstår så testar de flesta barnen
    tummen i munnen under gravven det är ju så de kollar vad kroppen är och undersöker sig själv och livmodern..
    sedna är det nog mer olika när de är födda... vissa får napp direkt ist.. vissa har inget.. vissa vill bara ha tummen

• Göteborgsbruden

Min tös har stoppat tummen i munnen, hehe å ibland hela handen, sen hon var 3-4 v kanske.

(¯`°?.¸♥ Mamma till Freja ♥¸.?°´¯)
  • Kalle Karls mamma

När dom ligger i magen

Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • lilja09

min tös har oxå stoppat tummen i munnen men av misstag mer så att säga, och hon har inte hittat den igen. det enda som gäller är mitt bröst men där kan hon ju inte ligga jämt. napp funkar inte heller...

• lilja09

men när de ligger i magen suger de ju inte på tummen medvetet på samma sätt som de gör när de är medvetna om sina händer. jag vet en bebis som tog tummen vid två månader och sen hade han den varje dag som tröst och för sugbehovet.... det är så jag menar.

min tös har ett enormt behov av att mysa vid mitt bröst, som vissa andra barn får av napp eller tumme...

så jag tänkte fråga om det var "allmänt känt" att det brukar vara vid ca 2 månader...

• Miew

Min son började vid 6 år. Han blev jättesjuk och efter det så suger han på tummen. Jättesvårt att bli av med...

• ibisen

lillkillen är 8v och han hittade väl nävarna för ca 2-3 veckor sedan Börjat med att suga på hela näven men nu har han börjat "sticka ut" tummen och pekfinger som han ibland lyckas få in i munnen samtidigt. Är ganska sött men försöker distrahera honom genom att prata och göra roliga ljud. Är rädd att det kanske blir svårt att vänja honom av med det...

• shoohanna

min dotter som blir 2 veckor imorgon har redan hittat tummen. tänkte att det nog var av misstag först men hon har sugit på tummem ganska ofta nu i ett par dagar. får se om hon fortsätter..

• Lasky

Håller med IBISEN - Vill helst inte att min son suger på tummen! han är nästan 3 månader gammal och har börjat göra det för 2 veckor sedan. Det ser söt ut, men det kan bli svårt att vänja av honom om han gör det nu hela tiden :-/

• 010306

3 månader var Mira , den enda av våra 3 som sugit på tummen ( ingen har haft napp)

Svar på tråden när börjar barn suga på tummen?