• vill bli tre

hur ser era scheman för inskolning ut?

Hej
    Min sons inskolning börjar den 29augusti och ska hålla på i 2-3veckor.
    Tyckte hans schema va lite konstigt. Vi hade dagmamma i våras och inskolningen va inte alls lika dan där.
    Här är schemat.
    V1:
    första dan är det HEMBESÖK
    sen går han 10.15 - 11
    V2:
    10.15 - 11.30
    och fredagen 10.15-12
    V3
    9 - 12/13/14.45
    och så sista dagen "ordinarietid" för hans den 9-15

HEMBESÖK?? är det normalt???
    och är de vanligt att dom bara går 45min första tiden?? hur ska man hinna vänja sej då??? hinner juh knappt komma dit!

Hur ser ert ut???

• Svar på tråden hur ser era scheman för inskolning ut?
  • Thaleia

En del förskolor gör hembesök och jag tror att anledningen är att barnets och inskolningsfrökens första möte ska ske i en miljö(=hemma) där barnet känner trygghet.

Där jag arbetar har vi ett inskolningsschema där man räknar med att inskolningen tar ca 2 veckor. Vi har satt upp tider men dessa tider är inte "spikade" utan föräldranrna kan också komma med åsikter beroende på hur barnet verkar reagera på inskolningen.
    Kanske samma sak hos er?

Sen är det ju så att man i längden vinner på att ta det lungt under inskolning och inte skynda på saker. Barns reaktion behöver inte komma under första, andra eller tredje dagen utan kan komma efter två veckor.

• vill bli tre

thaleia: nej dessa är tiderna som ska va..som dom altid har vid inskolning.
    inskolningen på dagmamman gick super bra, men s¨fick han öroninflamation o så va de kört! *suck*

• jess 2

Jag arbetar på en förskola på en småbarnsavdelning och då ser schemat ut så här:

V.1
    må:10-11
    ti:9-10
    ons:9-11
    to:9-11
    fre:9-12 (äter då första gången tillsammans med mamma el pappa)

v.2
    må:9-12 (äter själv med personalen+ de andra barnen)
    ti:9-12
    ons:9-14 (sover på dagis)
    to:9-14
    fre:9-14

Sedan måndagen efter så börjar barnet sin riktiga tid på förskolan.
    Lycka till

• Thaleia

Det är synd om de inte kan ta hänsyn till att ditt barn varit hos dagmamma för då kanske inskolningen går lite fortare än om det varit ett barn som lämnas för första gången.

• SandvikenMamma

Jag har just skolat in min tös på dagis, hon är nyss fyllda 10 månader.

Måndags: Informationsmöte.
    Tisdags: 9-10.30
    Onsdags: 9-11.00
    Torsdags: 9-12 (Jag lämnade henne under en timme, för att sedan återkomma till lunchen som vi åt tillsammans med dom andra barnen + personal.)
    Fredags: 9-13.30 (Jag lämnade henne kl 11, och kom tillbaka kl 12.30, då hade hon ätit lunch.)

• SandvikenMamma

Ska tillägga en sak:
    I fredags sov hon på dagis också.

• vill bli tre

de känns som dagarna är så korta bara!!
    vist man ska ta de lugnt.. men ändå... nästan alla dagar är 2timmar! han kommer ju gå 6tim om dan sen....

jaja..får väll ringa dom i veckan eller nått

• Vilmagbg

Inskolning på förskolan där jag jobbar ser ut så här:

Veckan innan inskolningen gör vi ett hembesök för att barnet ska få möjlighet att bekanta sig med "sin" inskolningsfröken.

V.1
    m: 9.30-10.30
    ti:9.30 -10.30
    o:9.30-11.00
    to:9.30 -11.00 (föräldern går i från en stund)
    f: 9.30-12.00 (förälderna går i från en stund + att barnet äter lunch)

v.2
    m:9.30-12 ( som fre)
    ti:9.30-12 ( som ovan)
    o:9.30-14 (som ovan + att barnet vilar)
    to:9.30-14 (som ovan)
    fr: 9.30- barnet ordinarie tid.

Vår son ska börja på förskola nästa vecka. Inskolningsscehmat för honom ser ut så här:

v.1
    8.30-9.30.Hela veckan.Föräldern med hela tiden

v.2
    8.30-10.30 (ökas på till kl:12.00 på tors) Föräldern med enligt överrenskommelse. Barnet äter ev lunch för första gången på tors.

v.3
    9.00-12.00 (tiden ökas på under veckan) Barnet vilar.

På förskolan som min son ska börja har dom gruppinskolning. På förskolan som jag arbetar skolas barnen in ett i taget (syskon skolas givetvis in samtidigt)

• ÄlskarMina

Jag skolar in Nova o hon har gått 6dagar nu...har 3dagar kvar bara...o det har gått såå bra hittills..*glad mamma o pappa
    Hennes schema ser ut som nedan...

v.1
    to 9-10 Både mamma o pappa med
    fre 10-11 med mamma

mån 9-10.30 med mamma
    tis 13-14.15 med mamma
    ons 10-11.30 med mamma

v.2
    tors 10-11.30 med mamma
    fre 9.30-11.30 med mamma

mån 9-11 ---med pappa
    tis 10-12 äta oxå! ---med pappa
    ons 10-13.30 äta o sova!--- med pappa

Sedan är hon färdiginskolad! Men jag som inte jobbar på torsdagen sen..som egentligen blir första dagen som färdiginskolad...vi får komma o hälsa på 1h tors o fredagen så hon inte tappar det...

• Hustomten

Vi började inskolningen 8 augusti. Så här ser våra tider ut:

V1:
    Tis 10-11
    Ons 9:30-11
    Tors 8:45 - 11:15
    Fre 8:45 - 11:15 (lämnade dom ca 1½ timme)

V2:
    8:15 - 11:15 hela veckan

Eftersom jag är arbetslös har jag bara 15 tim /v och då är det dessa tider som gäller. Nu har jag dock sagt till om att jag ev kommer att vikariera och då kan det ju röra sig om heltid periodvis. Borde man inte oavsett om man bara har 15 tim/v kunna skola in för heldagar så att barnen vet hur en hel dag fungerar? Som det är nu får de ingen mat ihop med de andra (en halv frukt innan de går ut efter 1½ timme) och ingen vila heller. Tänk om det blir så att jag ska jobba heltid måndagen efter inskolningen är klar? Hur kommer det gå då?

• Stora

Vi har gått 9.30 - 11.30 varje dag v 1. Fast vi skulle gått 10 till 11.30 men jag sa ifrån för det var så sent så vi kommer 9.30 o så går vi straxt före 11.30 för att hinna hem o äta....annars somnar Ella i vagnen hem...
    Nästa vecka ska vi äta (i morgon) o gå hem o sova..på tisdag så ska hon sova...

• Lishon

Jag är förskollärare och så här kommer våra tider att se ut:

V.1
    Måndag: 9.30-10.30
    Tisdag: 9.30-10.30
    Onsdag: 9.30- 11
    Torsdag: 9-11
    Fredag stängt för studiedag.

Föräldern är med hela första veckan

Andra veckan är inte riktigt planerad än. Man får se hur det går för barnen och vilka tider som passar. Tanken är att dagarna ska förlängas varje dag och att föräldern lämnar korta stunder. Fredag andra veckan ska barnet lämnas på morgonen och hämtas på eftermiddagen.

Kram

• vill bli tre

men att ha 45min om dan i 1vecka o sen 1½timme vecka 2.. hinner barnen ens vänja sej då??

• Lishon

Jag har inte hört talas om att man har tre veckors inskolning. Vanligast är väl med två men jag tycker det låter bra med tre veckor. Bra att barnen får vänjas sakta. Tycker inte att det gör nåt att det är så lite tid de två första veckorna. Tredje veckan blir ju längre och då är barnet nog redo för det.

Det som är konstigt är väl kanske att man spikat tiderna i förväg. Sådant ska ju anpassas efter barnen och ske i samråd med föräldrarna. Kanske kan ni ändra tiderna om det känns konstigt. Prata med personalen.

Angående hembesök så gjordes sådant ofta förr. Intressant att man börjat med det nu igen. Oftast har man inte tid med det som personal. Jag kan bara säga positiva saker om det dock. Man lär känna varandra bättre. Personalen får en tydligare bild av familjesituationen och barnets hemmiljö. Barnet blir tryggt av att veta att "fröken" har trätt in i deras värld hemma och de båda ställena blir sammanlänkade. Fröken blir en känd person hemma före förskolestarten.

Kram

Svar på tråden hur ser era scheman för inskolning ut?