• tes 75

Bebis med ganska långt hår - hur har ni andra gjort?

Min son är drygt 5 månader & har inte tappat något av sitt babyhår, som var riktigt ordentligt tilltaget redan när han föddes. nu börjar han se för rolig ut: avskavt på halva huvudet bak, & jättelångt fram & över öronen. han får ofta håret i ögonen också. vi har klippt lite bak (eftersom han fick som en hockeyfrilla, hehe ), men fram har vi inte rört håret än då vi dels är rädda för att han ska röra sig plötsligt & hastigt & få saxen i ögonen eller örat, dels att vi bara gör det fulare då vi inte har koll på hur man klipper hår.

hur har ni andra med hårfagra spädbarn gjort? man kan ju inte gå till frisören med en 5-månaders direkt.. snodd har vi satt om någon gång, men den river han ur.

• Svar på tråden Bebis med ganska långt hår - hur har ni andra gjort?
  • Pretty Banana

Vår son hade också massor med hår när han föddes. Jag tror vi klippte det första gången när han var 6-7 månader. Klipp honom när han sover, så riskerar du inte att skada honom, och klipp det inte för kort så att du har möjlighet att rätta till det om det inte blir bra. Och misslyckas ni totalt så växer det ju ändå ut igen på ett par månader, så det gör inte så mycket egentligen

• miababia

jag klippte honom själv, tror faktiskt jag satte honom framför TV:n med lite russin, han satt så stilla och fint. blir det inte helt bra så växer det ju ut. har ni inte någon bekant/släk som klipper?

• tes 75
    Svar på #1
    Pretty Banana skrev 2009-02-12 21:32:52 följande:
    Vår son hade också massor med hår när han föddes. Jag tror vi klippte det första gången när han var 6-7 månader. Klipp honom när han sover, så riskerar du inte att skada honom, och klipp det inte för kort så att du har möjlighet att rätta till det om det inte blir bra. Och misslyckas ni totalt så växer det ju ändå ut igen på ett par månader, så det gör inte så mycket egentligen
    ok, ja det kan man ju göra förstås. får lägga en handduk under bara.. Glad

ska göra ett försök att lägga in en bild här, på hårige herrn:

http://www.familjeliv.se/hem/tes_75/gallery/phpea41fu.jpg
  • 3 barns mamma84

Åt min dotter gav jag toffs hehe så gulligt ut hehe
    Med detta var år 2005

• 3 barns mamma84

tes 75

Vilken sötnos

• 3 barns mamma84

Haha vad mkt hår åååååh vad söt han är
    Kan inte sluta titta på bilden hehe

Jag skulle inte kunna klippa bort detta

• tes 75
    Svar på #7
    ehh, hoppsan. råkade visst lägga till en bild som lägger sig flytandes uppe till vänster i webbläsaren. moderator, kan du ta bort??? {#lang_emotions_innocent}
  • tes 75
    3 barns mamma84 skrev 2009-02-12 21:39:06 följande:
    Haha vad mkt hår åååååh vad söt han är Kan inte sluta titta på bilden hehe Jag skulle inte kunna klippa bort detta
    tack tack! ja, han är ju lite söt med allt hår också {#lang_emotions_smile}
  • ouiouioui

Jag har klippt dottern kring öronen och bak i nacken, dels när hon har suttit i sin stol, dels när hon har legat ner (inte klippt i nacken då...). Det har gått bra, man får vara försiktig men det var precis som om hon förstod att hon skulle vara stilla, för det var hon (ja, någorlunda då). När hon låg ner kunde jag ju liksom hålla fast hennes huvud lite med den andra handen.

• vampyria2

JAg har fyra barn men de var flintisar, men kunde inte låta bli att gå in och kolla då jag alltid har önskat att de ska ha massor med hår då det är så fint...kan säga att jag blev grön av avund, vilket hår och vilken söt bebis    Men du kan vist gå till frisören det har jag gjort med min son när han var ca 8 månader, han hade inte mycket hår men testar som inte såg kloka ut, jag frågade när min sambo klipte sig och de sa att det var vanligare än vad man trode att man gick dit och klipte dem.
    Sen så tyckte de att det var bra då de får en vana att det inte är farligt att gå dit och det vinner man på i längden.
    Sonen är 15 månader och sist så tog de med maskinen lät massor men han satt still och bara tittade

• Viktorsmamma

å gud den grabben va ju så söt i sitt långa hår! varför vill du klippa det! ;)

Viktor 26/10-08
  • tes 75
    Viktorsmamma skrev 2009-02-13 08:20:00 följande:
    å gud den grabben va ju så söt i sitt långa hår! varför vill du klippa det! ;)
    hm, ja.. det får kanske bli lite hårspännen ibland i avvaktan på vad som händer med bebishåret
  • Viktorsmamma
    tes 75 skrev 2009-02-13 09:09:17 följande:
    hm, ja.. det får kanske bli lite hårspännen ibland i avvaktan på vad som händer med bebishåret
    haha ja! ja skulle vilja att sonen har sånt hår, istället har han tappat mesta av bebishåret förutom nacken som ser ja jävlig ut =P sen är det bortnött och så :P
    Viktor 26/10-08
  • Yanot

Vi har klippt bara luggen 2 gånger och lite back. Våran är 10 mån och har ochså mycket hår. Fattar inte hur han skulle sitta stilla hos frisören!!!!

• dubbelmamma

Våra gossar hade hårspänne innan jag kunde förmå mig att klippa dem. Eller inte jag... Vi var till frisören första gången när de var 1,5 år och sen går vi med jämna mellanrum. Men vi kör ändå ganska långhårigt...

Dotterna som är 1 år drar ur hårspännen och snoddar så snart får vi nog klippa luggen på henne iallafall...

Svar på tråden Bebis med ganska långt hår - hur har ni andra gjort?