• Hallonsmurf

Sniglar i akvariet. Hur tar jag död på dom, vad gör dom för ont?

Fick med sniglar från akvarieaffären sist jag köpte fisk. Försöker klämma ihjäl som, men det är både äckligt och svårt. Fler fiskar har dött sista veckan. Kan detta bero på sniglarna? Hur får jag bort dom för gott?

• Svar på tråden Sniglar i akvariet. Hur tar jag död på dom, vad gör dom för ont?
  • RadixLecti

Sniglar eller snäckor?

Snäckor vet jag iaf bara är bra. De äter alger från växter och rutor och lämnar akvariet lite mer städat än innan.

Vet inte om det kan finnas sniglar som utsöndrar något gift, har aldrig råkat ut för det iaf.

• Hallonsmurf

Dom är små och slemmiga och sitter ihoprullade som kanelbullar på glaset. Visst är det sniglar?

• Jefa

Vi hade miljoner av dem (kändes det som iaf )
    Det kvittade vad vi än gjorde! Vi tömde akvariet några gånger och verkligen gjorde rent. Bytte växter och kokade stenarna. Provade även en fisk som skulle äta upp dem, men den dog efter 6 dagar!!
    Senare fick vi ett nytt gift som vi hällde i efter att vi grundligt gjort rent allt igen. Sedan tror jag att Jimmy hällde i det och nu har vi inga problem med det längre!

• RadixLecti

då är det nog sniglar.
    De lever oftast på samma saker som snäckor, alltså alger, så jag kan inte riktigt förstå hur det går ihop med att dina fiskar dör. De KAN ju ha burit på en sjukdom.
    Det kan också vara en tillfällighet.
    Har du frågat i din akvarieaffär? Hade de fisk i samma akvarie som växterna du köpte?

• Nightdriversgirl

Vi fick rådet att tvätta HELA akvariet med skållhett vatten , tvätta alla stenar i varmt vatten , skölja växterna NOGA och sen allt eftersom skulle dom försvinna...
    Vi lyckades faktiskt få bort dom , efter ett antal tvättningar ....

• Poena

Snäckor är bra att ha till viss del, de äter matrester, alger m.m alltså "akvarie-skit" men blir de för många är det ju inte särskilt snyggt, men de gör som sagt nytta. De kommer allt som oftast med växterna man köper.

Kan säga att anlendingen till att de ökat i antal troligtvis beror på att du matar lite mkt då de försökar sig mycket.

De sprider sig genom att lägga ägg, äggen ser ut som en liten geleklump ungefär stor som en regndroppe. Kan vara svår att hitta om du har mycket växter å så.

Jag fick bort mina i mitt lilla kar jag hade en gång i tiden genom att vara jäkligt envis och varje kväll i 3 veckors tid sätta mig och plocka 10-20 styck. Sen kom de inte tillbaka i samma omfattning. Vill man låta en fisk ta hand om det så är det praktbotior som gillar dem. Ett annat alternativ som dock inte funkade så bra för mig är att dela en bit gurka, trä en sked igenom och låta sjunka till botten. Sniglarna sägs lockas till den sen är det bara att plocka upp..

Men som sagt i normal mängd är de bra att ha!

• Melami

Förr fick vi oxå sniglar i våra kar. Fick besked då av en fiskexpert att de bildades av sig själva i vattnet. Hade haft karet i nåt år då så de kom inte från växterna.
    Vi fick iallafall rådet att köpa en fisk som äter sniglar, kommer inte ihåg vad de heter men det funkade kanon. Sniglarna försvann på nån dag bara och vi har inte haft några sniglar sen dess.

• Helena83

vi köpte också en fisk som åt om vi sniglar sen har vi aldrig haft sniglar igen. kommer inte ihåg vad sorten heter, men detn är röd och svart randig.

• RadixLecti

låter som praktbotia. Bra fiskar att ha, och fina.

• Melami

Det är en botia ja! Vår är en pakistanbotia kom jag på nu

• Catriiin

Vi fick oxå rådet att köpa en botia. Snäckorna/sniglarna försvann på nån vecka.

• Hallonsmurf

Åh, vad skönt att det verkar som att det funkat för en del av er genom att bara köpa en fisk! Skulle kännas jättejobbigt att tömma akvariet ocg rengöra allt i varmt vatten... Ska köpa fisken imorgon!

• Theolin

Vi har med en praktbotia som rensar bort sniglar. Superbra!
    Tänk på att hålla den över uppsikt de första dagarna om du köper en praktbotia. De kan vara lite känsliga när de flyttas och få vita prick sjukan

• Gumlan

Men herregud, varför ska du döda dom?? lämna tillbaka dom till djuraffären om du itne vill ha dom! För övrigt så håller sniglarna rent i akvariet och är bara bra att ha, det var väl förmodligen därför du fick med dom...

• HelleGbg

det är inte så snyggt o ha mkt sniglar på rutan när meningen var fisk

• HelleGbg

det är inte så snyggt o ha mkt sniglar på rutan när meningen var fisk

• Wisteria

vi hade också jättestora problem med sniglar i akvariet, men sen köpte vi fyra praktbotior och de gjorde rent på bara ett par dagar, sen dess har vi inte sett en enda snigel =)
    Mycket nyttiga fiskar, men som någon här ovanför sa, de har lätt för att få vita-pricksjukan. Vi köpte bara två först, men de dog. Men när vi köpte fyra så överlevde alla, och de lever och frodas än =)
    Hoppas du kommer tillrätta med problemet!

Svar på tråden Sniglar i akvariet. Hur tar jag död på dom, vad gör dom för ont?