Frontline skrev 2009-02-13 11:00:14 följande:
Kenzie skrev 2009-02-13 07:55:54 följande: Varför det för, man kan ju gå tillbaka ett antal år då var det knappt tal om att man inte fick äta det ena eller andra och jag antar att du mår bra för det...man ska inte röka men hur många gjorde inte det för typ bara 20 år sen eller drack alkohol...Allt är så överhypat nu för tiden...
Ja nu är det ju så här att kostråden finns där av en anledning. Det är fakta, inga lösrycka åsikter. Kostråden ändras allt eftersom ny forskning kommer fram och det är ju precis så det bör vara.
Inte hade då jag velat röka idag när jag väntar mitt barn nu när jag vet hur farligt det faktiskt är. För 30 år sedan visste man inte vilka konsekvenser det fick och det är väl fantastiskt bra att man vet det idag. Min mamma rökte med mig och jag hade låg födelsevikt samt astma som barn. Detta hade jag kanske sluppit om hon inte rökt men det är inget jag klandrar henne för.
Men när det faktiskt finns livsmedel som kan skada fostret så undviker iaf jag dom. Jag skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete att jag medvetet utsatt mitt barn för fara.
Och särskilt överhypat tycker jag då inte att det är att undvika de fåtal saker som man rekommenderas att undvika.