• Tajny

Vår hund har ryckningar! Hjälp tack!

Vi vaknade inatt av att hunden kröp upp till oss i sängen och verkade orolig. Märkte då att det ryckte i kroppen på henne, sen började hon vandra runt i huset och ryckte lite samtidigt. Sen kom hon och la sig igen, och de har ryckt med jämna mellanrum ändan sen dess. Ibland går de allt från 10 min till 30 min innan det kommer tillbaka. Är så orolig, har ringt helsingborg jour och våra distrikatare, men inte fått bra svar, så nu väntar jag på telefontinderna ska öppna kl. 8. Hon bir orolig, rädd och flåsig samtidigt som det händer. Vad kan de vara?

• Svar på tråden Vår hund har ryckningar! Hjälp tack!
  • Leniz

Tajny skrev 2009-02-13 06:56:05 följande:

Vi vaknade inatt av att hunden kröp upp till oss i sängen och verkade orolig. Märkte då att det ryckte i kroppen på henne, sen började hon vandra runt i huset och ryckte lite samtidigt. Sen kom hon och la sig igen, och de har ryckt med jämna mellanrum ändan sen dess. Ibland går de allt från 10 min till 30 min innan det kommer tillbaka. Är så orolig, har ringt helsingborg jour och våra distrikatare, men inte fått bra svar, så nu väntar jag på telefontinderna ska öppna kl. 8. Hon bir orolig, rädd och flåsig samtidigt som det händer. Vad kan de vara?
    Jag har faktiskt ingen aning, men stackars hund. Jag hoppas ni får åka in med henne direkt.
  • lillatuss74

hoppas det ordnar sig med henne

• Tajny

dom trodde det kunde vara en form av epileptiskt anfall. Det slutade under morgonen så har inte varit iväg iaf. Nu är hon som vanligt, dock något trött. Så jag hoppas de ordnar sig nu, och framförallt att det var en engångshändelse. Återkom de i helgen skulle jag ringa till veterinären igen.

• Leniz

Tajny skrev 2009-02-13 11:31:44 följande:

dom trodde det kunde vara en form av epileptiskt anfall. Det slutade under morgonen så har inte varit iväg iaf. Nu är hon som vanligt, dock något trött. Så jag hoppas de ordnar sig nu, och framförallt att det var en engångshändelse. Återkom de i helgen skulle jag ringa till veterinären igen.
    Okej.. Ja hoppas inte det kommer igen då.
    Det är så ledsamt att se djur som har det ont.
  • Jumsan83

kan va epileptiskt så hade kompisens hund när hon fick epilepsi var hemskt att se..Hoppas eran hund blir som vanligt..

• Tyson 77

Jag har en hund som har epilepsi. Låter väldigt likt hans symptom, tyvärr.
    Vet inte hur det stavas, men, "petit mal" är små anfall när djuret/människan skakar, tuggar fradga, små-kramper, är förvirrad. Veterinären kan bara ställa diagnosen på era utsagor. Så de går helt enkelt på vad ni säger, så ni måste ha uppsikt över vad som händer.
    "Grand mal" är när "individen" har kramper i hela kroppen. Man får anfall. Då trillar hunden ihop på sidan och skakar i hela kroppen. Min hund brukar "springa" när han ligger ner.
    Om du har några frågor, får du gärna maila min inbox. Svarar så mycket jag kan.
    Hoppas att hon inte har epilepsi! Det är frutansvärt jobbigt.
    Både för er och för henne...

Svar på tråden Vår hund har ryckningar! Hjälp tack!