• PeaPea

Kan man få veta kön i vecka 12?

Jag var på Kub-test i går (vilket gick kanonbra!) och läkaren berättade att det är en pojke. Han sa att han har rätt i 90 % av fallen. Det har ju inte bildats några könsorgan än vad jag förstår utan bara anlag. Kan jag lita på att det är en pojke? Jag har pratat med en annan läkare om könsbestämning och han vill inte utföra det förrän i vecka 24. Det känns lite tidigt än? Eller?

• Svar på tråden Kan man få veta kön i vecka 12?
  • Ladycocos

Hallåj!

Vart var du?

Låter som Anders Selbing på Crocuskliniken på uttalandet... Vi var hos honom och han gissade pojke på oss oxå Könet är inte utvecklat i v 12! Men vad han tittar på är könsknölen och dess riktning.. Det ger en vink om vad det kommer att bli... För att vara riktigt säker är det Rutin UL som gäller (eller när Bebis tittar ut...)

• PeaPea

Hej!

Jag var också hos Selbing. Jag kan inte vänta tills bebisen tittar ut! Vill ha det bekräftat snart men får väl vänta till ultraljudet i vecka 18. Och hoppas på att jag ser något då!

• Ladycocos
    Visst är det spännande!!

Vi fick oxå ett kanonresultat på KUB, men jag måste erkänna att det kom tårar när jag såg min lilla sprattelbebis... Jag var då så tvärsäker på att jag väntar en pojke så det var intressant att han oxå gissade på det...

Nu har jag lustigt nog tappat den där intensiva känslan av att det är en pojke så jag ser verkligen fram emot Rutin UL..
  • Sessilou

"Vecka 11 - 15 feb - 21 feb 2009
    Kroppen: Nu är det möjligt att ta reda på om det blir en pojke eller flicka. Tekniskt sett är det möjligt att ta reda på det tidigare genom ett blodprov, men denna teknik är alldeles nyupptäckt och har inte börjat användas ännu. Tekniken går ut på att embryots celler blandas med mammans blodomlopp redan tidigt i graviditeten och då kan man se om en Y-cell (för pojkar) finns med i blodet.

Så står det här på FL.

There is no spoon=)
  • lillmaggen77

Var hos selbing i vecka 13.. han får endast säga till patienter att han tror till 90% då det är en pågående forskning att ta reda på kön i vecka 12-14...så förstod jag det
    vi ska få en pojke o jag känner mig 99%säker på det efter hans ord :)
    Han sa...- ni kan åka hem o berätta för er dotter att hon ska få en lillebror :)
    Han var helt otroligt trevlig och bra att ha att göra med!!!

• skrållan1978

wow vad kul o få reda på så tidigt, hade jag bott nära den kliniken hade jag tveklöst bokat en tid där=))

Ska på UL nu om 10 dgr e då i v 15 och hoppas dem ska kunna se könet då=)

Nummer 6 i magen=)
  • thelifesaviour
    ESCV skrev 2009-02-19 16:09:11 följande:
    Vart ligger denna klinik?
    Linköping.
  • prinsesstårtan

Vecka 13

Fostret är nu cirka 9 cm långt och väger cirka 30-35 g.
    Benvävnad skapas och revben kan ses.
    Näsa och haka är tydliga.
    Rörelser kan nu registreras.
    Barnet börjar så smått att suga på tummen.
    Barnet kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen, kan även snurra runt.
    De yttre könsorganen utvecklas så att man nu tydligt kan skilja mellan pojke och flicka.

han borde nog kunna se...

• Ladycocos

wildamamman skrev 2009-02-24 19:51:10 följande:

Ser man lättast pojkarna så tidigt eller hur är det?
    Enligt Selbing (professor i fosterdiagnostik, som driver Crocus) så är v 13 för tidigt, könet är inte utvecklat. Han tittar på könsknölen, och vilken riktning den har...
  • wildamamman

Ladycocos skrev 2009-02-24 21:05:36 följande:

wildamamman skrev 2009-02-24 19:51:10 följande:
    Enligt Selbing (professor i fosterdiagnostik, som driver Crocus) så är v 13 för tidigt, könet är inte utvecklat. Han tittar på könsknölen, och vilken riktning den har...
    Oki.. Sist jag var på vul(v.12+) så påstod min läkare att han var näst intill säker på könet.. Han kollade inte noga efter/på det (könet) utan vi var bara ute efter om hjärtat tickade.. Efter att han hade kollat så frågade jag om jag kunde få en bild.. Han började kolla igen och med en gång så sa han att han var ännu säkrare då.. Jag frågade men fick inget svar..
    Kan det vara vilket som eller ser man det ena lättare än det andra? Vid skiljer?
  • Miraklet09
    prinsesstårtan skrev 2009-02-20 11:37:59 följande:
    Vecka 13 Fostret är nu cirka 9 cm långt och väger cirka 30-35 g. Benvävnad skapas och revben kan ses. Näsa och haka är tydliga. Rörelser kan nu registreras. Barnet börjar så smått att suga på tummen. Barnet kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen, kan även snurra runt. De yttre könsorganen utvecklas så att man nu tydligt kan skilja mellan pojke och flicka. han borde nog kunna se...
     kan man känna sprattel osv när bebisen rör sig då?
    E
  • wildamamman

krillesfruga skrev 2009-02-26 17:50:40 följande:

kan man känna sprattel osv när bebisen rör sig då?
    Ja, det kan man.. Inte så jättevanligt och helst inte som förstföderska..
  • Ekorrfamiljen

Det är inte på alla ställen man får veta könet på rutin-ul, speciellt inte efter alla historier i kvällspressen om kvinnor som gör abort pga "fel" kön, så bli inte besvikna om ni inte får veta.

Vi gjorde ett köns-ul i Stockholm i v. 24 efter att mvc här hårdnackat vägrat berätta vad det var för kön. Barnmorskan vi hade blev lite stött när vi berättade att vi visste vad det var för kön och hon såg ut som om hon tänkte skälla ut den som gjorde ul här, tills vi berättade att vi tagit reda på det i Sthlm.

The confused squirrel strikes again...
  • Boa

Jag fick veta det på nupp-test i v 13. Läkaren sa att han var 95% säker på att det var en pojke men han ville kolla igen v 17. I v 17 sa han att han var 100% säker ( jag bor i mexiko och tror ingen svensk läkare skulle säga så :)). Jag är i v 28 nu, så jag vet ju fortfarande inte helt säkert men jag har köpt en massa killkläder.

Svar på tråden Kan man få veta kön i vecka 12?