• Anonym (ont)

Bruten fingertopp

Hej! Jag bröt mitt långfinger i en olycka på mitt förra jobb. Detta var för två år sedan. Jag blev röntgad och det var bara den yttersta toppen som gick av och den felställdes. Läkaren kunde inte göra något.

Jag har gått och grämt mig över detta, då det känns som om man är så känslig. Det är ju bara en liten bit som gick av, men det gör fortfarande ont. Jag kan inte trycka in knappar på tangentbordet utan att det ska göra ont och för att inte tala om hur ont det gör när man kommer åt fingertoppen...

Tror ni man kan göra något? Tycker läkare är så nonchalanta att jag knappt vågar gå dit.

• Svar på tråden Bruten fingertopp
  • Anonym (:-))

Vad menar du med att göra något?

• Anonym (ont)

Ehumm. Rätta till det, trots att det gått två år. Läkaren kunde inte göra något då (gipsa) utan det skulle läka av sig själv. Men eftersom jag fortfarande har ont och problem av det så kanske det är något fel.

• Anonym (:-))

Absolut tycker jag du ska gå till läkare igen,har du fått ersättning för denna skada?

• Jaquline81

jag bröt långfingret för två år sedan. Samtidigt hoppade både innerleden och ytterleden snett så de fick dra rätt allt.
    Jag blev felgipsad i tre veckor och fick sedan gå på behandling närmare ett år innan de bestämde sig för att de måste operera.
    Jag vann felbehandlingen och fick skadestånd men fingret har jag fortfarande ont i så jag vet hur det känns
    Jag har dock sm'rtan i innerleden av fingret...dip-leden.

• Anonym (ont)

Jag har inte fått någon ersättning, hade ingen aning om att man kunde få något sådant... Mitt brott var i den yttersta yttersta toppen av långfingret. Om man tittar på hur benet i ett finger ser ut, så är det den lilla "kulan" längst ut som jag bröt. Halva kulan satte sig sedan snett. Inte mycket men tydligen tillräckligt mycket för att göra ont.

Jaquline: hade du ett droppfinger? Alltså kunde inte sträcka på fingret? Jag har nämligen inget sådant, utan "bara" ont när man kommer åt långfingret...

• Leone i Västerås
    Anonym (ont) skrev 2009-02-14 12:27:49 följande:
    Jag har inte fått någon ersättning, hade ingen aning om att man kunde få något sådant... Mitt brott var i den yttersta yttersta toppen av långfingret. Om man tittar på hur benet i ett finger ser ut, så är det den lilla "kulan" längst ut som jag bröt. Halva kulan satte sig sedan snett. Inte mycket men tydligen tillräckligt mycket för att göra ont.Jaquline: hade du ett droppfinger? Alltså kunde inte sträcka på fingret? Jag har nämligen inget sådant, utan "bara" ont när man kommer åt långfingret...
    Du har absolut rätt till ersättning. Eftersom det hände under arbete så ska det anmälas till jobbets försäkringsbolah, och om man harbesvär av, och ont två år efter en skada har man absolut rätt till ersättning.
    Du var ju hos läkare så det finsn ju bevis för att skadan har hänt, så ta kontakt med ditt försäkringsblag på måndag så talar de om hur du ska gå vidare.

Lycka till!
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Jaquline81

Jag fick ett droppfinger av felgipsningen =/ Blev bättre efter operationen men fortfarande inte bra.

Svar på tråden Bruten fingertopp