• lerumstessan

Är det farligt att gå obehandlad mot svamp under graviditeten?

Jag har svamp HELA tiden nu när jag är gravid. Jag behandlar och så är det bra 1 vecka och så kommer det igen. Min sambo får det också tydligen så vi smittar varandra hela tiden. Självklart har vi båda behandlat oss samtidigt och avstod från sex under den tiden. Men nej självklart får vi tillbaka det HELA tiden. Jag har inga direkta problem med det förutom att det kliar lite ibland men annars känns det knappt. Nu har jag inte behandlat på ett par veckor men börjar bli orolig ifall det är skadligt för barnet på nåt vis att gå obehandlad.....

Jag är i vecka 18. Vad tror ni? Jag ska prata med BM när jag ska dit den 24 feb.

~¤~Äntligen! BF 090718~¤~
  • Svar på tråden Är det farligt att gå obehandlad mot svamp under graviditeten?
  • Cornbread

hur vet man om man har svamp?

• ebben

nä,inte farligt för bebben,men det är ju obehagligt!
    finns en tablett man äter så det försvinner-kolla om du kan ta den vid graviditet.
    diflucan heter den.
    prata m din bm.

• ebben

cornbread-klåda o flytningar som luktar brukar vara tecken...
    men irritation o klåda är vanligast!

• Cornbread
    Svar på #3
    ebben skrev 2009-02-13 08:41:21 följande:
    cornbread-klåda o flytningar som luktar brukar vara tecken... men irritation o klåda är vanligast!
    Okej..
  • milli79

Svampen får näring av sött/jäst. Försök att unvika socker inkl mjölksocker/mjölkprodukter, bröd, kakor mm. Drick oxå mkt vatten för att rena kroppen. Vitlök tex är bra (att äta) för att ta död på svampen.

• Kaffetjej

Tyvärr får man inte anv diflucan under graviditet , den är min räddning i vanliga fall. Jag är i samma sits som du, svamp hela tiden och behnalding med pevaryl hjälper inte. Tyvärr kliar det rätt mkt på mig och sex gör ont till följd av svamp plus alla behandlingar med pevaryl som är allt annat än skonsamt som underlivet.

• Äppelskrutt

Hej hopp!

Som nån sa så är det inte farligt under graviditet att ha svamp men har man det vid förlossningen kan bebben få svampinfektion i ögonen och det är inte bra....Är du säker på att det är svamp? Jag hade nått liknade min förra graviditet, men det visade sig vara vaginos....Så fick jag äta några tabletter 3 dagar och sen var det borta :D

• nannis85

Hej hopp . Har svampinfektion nu och jag blir tokig det Kliar och Kliar och är gravid i vecka 8 ''bara'' undra hur jag ska orka om det ska vara så här resten av tiden:( någon som vet något som lindrar?

Svar på tråden Är det farligt att gå obehandlad mot svamp under graviditeten?