• sees

Är yoghurten i Grekland pastöriserad?

Vet någon om youghurten i Grekland brukar vara pastöriserad? Bor på stort charterhotell och kommer nog mest äta på små restauranger i Rethymnon, om det nu kan göra nån skillnad... Alltså inte äta i små byar, i bushen eller så, där maten kanske mer är "hemgjord".
    Man vill ju inte hålla sig ifrån den suveräna tzatskikin och morgonyoghurten! Fetaosten klarar jag mig dock utan...

/Sees v 23

• Svar på tråden Är yoghurten i Grekland pastöriserad?
  • Dinturiel

Kolla med dem i reseptionen eller med din reseledare. De kan nog svara på den frågan. Annars så kan du ju fråga på stället ni äter på

Hoppas ni har det varmt och skönt. Är såååååå avundsjuk

• ekorren

Ska till grekland om en vecka och min BM sa att man ska undvika yoghurt för den är opastöriserad där.

• Åska

Jag brukar köpa grekisk yoghurt (med honung) på Konsum här i Göteborg och jag har inte haft en tanke på att den skulle vara opastöriserad... (Jo, den är tillverkad i Grekland)

• Uma

Nä! Säg inte att jag inte kan äta Tzatziki i sommar när jag ska till Grekland!!!?? Snälla är det fler som vet om detta stämmer? Hur farligt är det i sådana fall att äta opastöriserad yougurt?

• Tossan79

Skulle inte tro att den är pastöriserad.... Har för mig att det är typ endast i norden man pastöriserar vanliga mjölkprodukter.

• Susanne1981

Pröva och skicka ett mail till livsmedelsverket, livsmedelsverket@slv.se De kanske vet hur det är med yougurt i andra länder. Men det finns ju den grekiska yougurtsorten i svenska affärer, som heter Total och den är ju pastoriserad. All yougurt i grekland är säkert pastoriserad men prova att maila så är du ju säker.

• Åska

Vad bra att Total är pastöriserad - det är den jag brukar äta. Den är ju så himla god och smakar precis som i Grekland!

• Tossan79

Total är väl inte pastöriserad? "Producerad av färsk komjölk" står det på den i kylskåpet i varje fall!

• scorpio

Jag skall ochså till Grekland i sommar, och har inte haft en tanke på att jag ej skulle få äta tzatzik, är det verklinen sant att det inte är bra? Jag menar allt som är gott där nere; fetaosten, tzatzikin och ett gott glas retsina :- Jag håller med föregående talare ok att de5t är väll okay att plocka bort osten och vinet men tzatzikin nej fy var tråkigt är det verkligen så? och i så fall varför, vad är det som inte är bra?
    /greklandsfantast....l

• Loisan

Men men men, fetaost är väl ok?! Har inte ätit det men det är ju pastöriserat, eller?!

• Tossan79

Det beror på, riktig grekisk fetaost är nog inte vanligtvis pastöriserad - endast de som är gjorda i Sverige pastöriseras! Eller de flesta gjorda i Sverige borde man väl säga.

• Loisan

Hmmm. Då blir jag lugn igen.. För jag ska inte till Grekland under min graviditet men vill gärna knapra på svensk fetaost i sommar :) Tack för ditt svar Tossan 79!!

• sees

Nu har jag fått svar från Livsmedelsverket! De kan inte uttala sig om hur livsmedlen är i andra länder, men om yoghurten är opastöriserad och har parasiten listeria i sig så kan det få dramatiska konsekvenser för lille grynet, så det är väl bara att stå ut! Och inte äta yoghurten alltså. Åh, och snyft och gnäll. Tzatsiki som är så himla gott. Och frukostyoghurten sen då! Stackars mig nästa vecka

• lancrox

bara fråga om den är pasterizo heter det på grekiska .

• Anni

Man ska helst undvika youghurt, glass och sallad och så dricksvattnet då men det är ju rätt så självklart =)
    Fetaosten är ofta pastöriserar men det kan du ju fråga om.
    Undvik kyckling och ägg då de inte alls håller samma fräscha skick som i sverige och kan innehålla salmonella.

• Snöret

Nämen snyft, jag ska till Grekland imorgon o hade inte en tanke på att jag inte fick äta tztziki, fetaosten hade jag tänkt avstå ifrån men inte heller tzatziki??! o de som aldrig har några såser till sina rätter, buhuuuu, o snyft.
    Grekisk sallad utan feta-ost o torra köttbitar med potatis utan tztsiki..

Jaja det är det väl värt om knodden kommer ut hel o frisk!

kramar!

• emmzan

Lika bra att avboka vår Greklandsresa...tzatzikin är ju halva nöjet juh...

Svar på tråden Är yoghurten i Grekland pastöriserad?