• Trill

Vet du vad halvfabrikat är?

Många säger glatt att de minsann inte gör mat av halvfabrikat hemma.

Men halvfabrikat är varor som förädlats från råvaror och behöver ytterligare bearbetning innan man konsumerar det.
    Ex på halvfabrikat är mjöl, ris och havregryn.

Så om man INTE lagar mat från halvfabrikat får man ställa sig och mala sitt egna vete och korn. Hur många har tid med det?

De flesta menar nog helfabrikat när de säger halvfabrikat

www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article355991.ab

sv.wikipedia.org/wiki/Halvfabrikat

• Svar på tråden Vet du vad halvfabrikat är?
  • Joi

Menar och menar. Har den stora majoriteten en uppfattning vilken betydelse ett ord har, så varför ordmärka på det. Det kanske inte är din mening, men du framstår endast som en besserwisser.
    Ha en bra dag och lägg din energi på mer konsruktiva saker än att ordmärka.

• Trill

Oj... det var verligen inte meningen att framstå på det sättet!

• Butterscotch

Jag tycker inte att du framstår som en besserwisser, finns inget fel i att påpeka missuppfattningar - hur ska man annars kunna diskutera, om någon pratar om äpplen och någon annan pratar om päron? Konsensus krävs.

Jag tror inte att de flesta inkluderar mjöl, ris etc i sina egna personliga definitioner av halvfabrikat - snarare avses pulversåser, mamma scans köttbullar etc

• ThisIsMe

Joi skrev 2009-02-13 10:59:21 följande:

Menar och menar. Har den stora majoriteten en uppfattning vilken betydelse ett ord har, så varför ordmärka på det. Det kanske inte är din mening, men du framstår endast som en besserwisser.Ha en bra dag och lägg din energi på mer konsruktiva saker än att ordmärka.
    Vaknat på fel sida?

TS: Jag använder nog ordet felaktigt för det mesta trots att jag vet vad som egentligen menas med halvfabrikat.
  • Michisen

TS, japps, jag vet vad halvfabrikat är och är en av dem som ler fint när folk säger att de minsann inte använder sånt till familjen, för det är trots allt väldigt få människor som enbart använder helt obearbetade råvaror.

Och inte framstår du som en besserwisser heller...

• Joi

Ja, det kanske blev lite hårt när jag läser det. Det som irriterar mig mycket är att människor vägrar acceptera att språket utvecklas. Språk ÄR inte, språk BLIR i sin kontext och användande. Och vem framstår som besserwisser nu...
    Men som sagt jag hoppas du får en bra dag. Kram

• buffybus

ja det vet jag eftersom jag är utbildad kock..

André ska bli storebror i Juli-09
  • Trill

Tack allihop och *kram* tillbaks Joi.

• Barbabok

Vet och håller med TS, här går det massor av halvfabrikat, och en del hel med. Ändå gillar jag att laga mat men orka göra egen ketchup eller korv liksom

Jag är med parvel
  • Karlsson

För mig i ordets bemärkelse är halvfabrikat, pulversoppor/såser,pulvermos, pulverkräm, kryddblandningar till ex. chili con carnen ( ).

Alltså något som man måste blanda och fixa lite själv med för att få till sin maträtt.

Helfabrikat däremot för mig är ketchup, tomatpuré, köttbullar, korv, pytt i panna, färdiga såser osv. Något som är färdigt att använda direkt i maten utan vispande.

Så ungefär är mina referenser, sen vad orden egentligen innefattar tänker jag inte så mycket på.

Svar på tråden Vet du vad halvfabrikat är?