fyllning till tårta
jag behöver tips och recept på tårtfyllning! ska passa bra mellan sockerkaks botten och jag behöver 2 olika fyllningar som passar bra med varandra.
jag behöver tips och recept på tårtfyllning! ska passa bra mellan sockerkaks botten och jag behöver 2 olika fyllningar som passar bra med varandra.
Jag gjorde en enkel sist som blev jätte uppskattad.
Första lagret hade jag en helt vanlig mosad banan fyllning, andra lagret smetade jag på ett tunnare lager vaniljkräm o hade sedan fruktpuré över, hittade fruktpurén hos Ica, fanns olika varianter. Runt tårtan o över hade jag grädde med vit choklad (s.k "fluff"), o täckte sedan med marsipan... hur enkelt som helst o dne blev jätte uppskattad
Du kan även ha med ex mosad banan o passionsfrukt mousse, funkar också jättebra!
Det blir jätte gott med citronfromage (som man gör på vatten så det blr lite krispigare)ena lagret, sen mosade hallon andra lagret.Riven vitchoklad på toppen.
Min favorit är dumle och hallon. Hallon bryter av det söta i tårtan.
Dumlefluff:
Smält ca 180g dumle (tar själv hela påsen på 220g ) i 3dl grädde. Svag värme. Får ej koka. Ställ in i kylskåp minst 6 timmar. Vispa som vanligt och sedan i tårtan.
Hallon tar jag direkt från frysen. Tinar bara lite lätt så jag kan mosa. Sedan i grädden och vispa upp.
Super gott.
Eller jordgubbmousse och glasscreme.
Glasscreme: Ca 1½dl-2dl vaniljkräm blandas med lika mycket hårt vispad grädde. Mumma!
Jag gjorde en supergod och saftig tårta när jag fyllde år.
Såhär gjorde jag:
Lager 1: Blandade en barnmatsburk med Mango och yogurt (tror det är semper som har dom) med hackad mango (köpte fryst i tärningar som jag tinade och hackade)
Lager 2: Där hade jag rätt och slätt ekströms hallonmousse.
På toppen hade jag grädde och garnerade med spritsad hallongrädde(hallon i vispad grädde).
Den blev så god och supersaftig. Inte alls sådär supersöt.
tack för alla förslag!
tror jag kommer testa dumlefluffet :)