• absolutiisch

belastningsregistret...

antagligen helt fel kategori, men jag visste inte riktigt var jag skulle lägga frågan, men kanske någon som vet ändå. Jag har börjat som vikarie på en förskola och ska visa ett utdrag ur belastningsregistret. jag har ett som är utskrivet 2008-09-25 men är det för gammalt nu eller? hur gamla får dom vara? någon som vet?

• Svar på tråden belastningsregistret...
  • mittenavapril

Du skall ha ett som är helt nytt. Ska det "gå rätt till" så ska det ligga i ett fortfarande oöppnat kuvert från polisen. Du kan gratis hämta ut ett sk §10-utdrag per år.

• Anonym (Tråke)

Jag är nyfiken på om det står nåt om mig där, kan jag be att få se detta för egen del..? Vart vännder man sej och vaddå oöppnat, vad spelar det för roll??
    OM man finns med där, står det då vad det gäller, och hur länge man funnits med där??
    Är det helt kört att jobba på dagis om man finns med i registret? Om man ex är dömd för barnmisshandel tycker jag innte man ska jobba på förskola, men dett är alltså möjligt efter att man varit med i registret i fem år??? För då försvinner man därifrån har jag hört??
    en kompis till mig dömmdes till dagsböter för att ha gett sin son en örfil för två år sedan, hon är utvilldad barnskötare, kan hon jobba då om tre år eller??

• sasssyy

mittenavapril skrev 2009-02-13 12:12:23 följande:

Du skall ha ett som är helt nytt. Ska det "gå rätt till" så ska det ligga i ett fortfarande oöppnat kuvert från polisen. Du kan gratis hämta ut ett sk §10-utdrag per år.
    oöppnat behöver det absolut inte vara!! så många ställen som jag har jobbat/vikarierat på har inget ställe krävt oöppnat kuvert. det kommer på vattenstämplat, tjockt brevpapper med polisens emblem.

Du öppnar det o så står det -förhoppningsvis- ingen anmärkning finns i belastningsregistret.

jagtror inte att det försvinner om man blivit dömd för våldsbrott..elller???
  • mittenavapril

Som det stod så skrev jag "om det ska gå rätt till# jag tog inte med alla olika sätt en arbetgivare har....... ts får väl ringa arbetsgivaren och fråga......
    Det försvinner visst. Läs Gallringslagstiftningen så framgår de olika tiderna där.
    Tråke; www.polisen.se/inter/nodeid=3606&pageversion=1.jsp

sasssyy skrev 2009-02-13 18:03:04 följande:
    mittenavapril skrev 2009-02-13 12:12:23 följande:
    oöppnat behöver det absolut inte vara!! så många ställen som jag har jobbat/vikarierat på har inget ställe krävt oöppnat kuvert. det kommer på vattenstämplat, tjockt brevpapper med polisens emblem.Du öppnar det o så står det -förhoppningsvis- ingen anmärkning finns i belastningsregistret.jagtror inte att det försvinner om man blivit dömd för våldsbrott..elller???
  • Domessa

Brevet skall vara oöppnat. I varje fall är det så på mitt arbete. Att förfalska ett papper är hur lätt som helst.
    Antingen beställer du det själv eller så kan dem beställa ett men då med ditt godkännande och din underskrift.

• Anonym

Du finns i belastnings registret längre än 5 år. Är du dömd barnmisshandlare är det inte troligt att du får något arbete inom barnoms. Preskiberingstiden är nog olika.
    Pedofiler tas inte bort efter 5 år.

• Anonym

Anonym (Tråke) skrev 2009-02-13 17:57:12 följande:

Jag är nyfiken på om det står nåt om mig där, kan jag be att få se detta för egen del..? Vart vännder man sej och vaddå oöppnat, vad spelar det för roll?? OM man finns med där, står det då vad det gäller, och hur länge man funnits med där?? Är det helt kört att jobba på dagis om man finns med i registret? Om man ex är dömd för barnmisshandel tycker jag innte man ska jobba på förskola, men dett är alltså möjligt efter att man varit med i registret i fem år??? För då försvinner man därifrån har jag hört?? en kompis till mig dömmdes till dagsböter för att ha gett sin son en örfil för två år sedan, hon är utvilldad barnskötare, kan hon jobba då om tre år eller??
    Det enda som står där är om du är olämplig (tidigare domar som handlar om dig mot barn. Så stölder, eko brottlighet osv står det ingenting om).
  • Tyson 77

Är det inte så att den enda som har rent "laglig" rätt att öppna ens post ,är du själv? Inte kan väl en arbetsgivare "kräva" att de ska få öppna post som kommer hem till dig själv?
    Trodde att det var olagligt att öppna någon annans post?!
    Kanske har fel...
    Jag skulle aldrig ha tillåtit att en arbetsgivare skulle få öppna post som är adresserat till mig! Vill de läsa, så får de läsa efter att jag har öppnat...
    Det kanske bara är jag som är sådan...?
    Mitt privatliv är mitt! Vill de veta något, får de begära de uppgifterna...

• Anonym

Tyson 77 skrev 2009-02-13 18:44:57 följande:

Är det inte så att den enda som har rent "laglig" rätt att öppna ens post ,är du själv? Inte kan väl en arbetsgivare "kräva" att de ska få öppna post som kommer hem till dig själv? Trodde att det var olagligt att öppna någon annans post?! Kanske har fel... Jag skulle aldrig ha tillåtit att en arbetsgivare skulle få öppna post som är adresserat till mig! Vill de läsa, så får de läsa efter att jag har öppnat... Det kanske bara är jag som är sådan...? Mitt privatliv är mitt! Vill de veta något, får de begära de uppgifterna...
    Men det är ju det de gör, begär uppgifterna. Självklart har man rätt att läsa sin egen post.
    Men å andra sidan är det du som begär detta papper från registret för att du söker jobb...
  • Tyson 77

Min man fick hem ett sådant brev idag. Han hade inte begärt det, utan hans nya arbetsgivare. Hon hade sagt till honom att han INTE fick öppna det brevet. Det kan väl inte stämma?!
    Och det skickades hem och inte till arbetsgivaren...
    Jag personligen hade ALDRIG accepterat att min arbetsgivare skulle få öppna post som har kommit adresserat hem till mig!
    Har jag fel eller har de rätt att göra så?
    Kan tillägga att min man INTE har något i belastningsregistret.

• mittenavapril

Du söker ett jobb, för att kunna vara aktuell för jobbet krävs att du inte är straffad. Arbetsgivaren begär att du tar med ett utdrag från BR och det då i ett oöppnat kuvert för annars finns risk för förfalskning från din sida. Du måste själv begära ut det från Polisen (ingen annan kan det). Självklart är kuvertet adresserat hem till dig. Du ta det till arbetsgivaren och du ger godkännande att de öppnar det. Hur simpelt som helst och ej olagligt.
    Tyson 77 skrev 2009-02-13 18:59:40 följande:

Min man fick hem ett sådant brev idag. Han hade inte begärt det, utan hans nya arbetsgivare. Hon hade sagt till honom att han INTE fick öppna det brevet. Det kan väl inte stämma?!Och det skickades hem och inte till arbetsgivaren...Jag personligen hade ALDRIG accepterat att min arbetsgivare skulle få öppna post som har kommit adresserat hem till mig!Har jag fel eller har de rätt att göra så?Kan tillägga att min man INTE har något i belastningsregistret.
    Ingen tvingar dig att söka et jobb där arbetsgivaren kräver ett utdrag....
  • Anonym

mittenavapril skrev 2009-02-13 19:14:07 följande:

Du söker ett jobb, för att kunna vara aktuell för jobbet krävs att du inte är straffad. Arbetsgivaren begär att du tar med ett utdrag från BR och det då i ett oöppnat kuvert för annars finns risk för förfalskning från din sida. Du måste själv begära ut det från Polisen (ingen annan kan det). Självklart är kuvertet adresserat hem till dig. Du ta det till arbetsgivaren och du ger godkännande att de öppnar det. Hur simpelt som helst och ej olagligt.Tyson 77 skrev 2009-02-13 18:59:40 följande:
    Ingen tvingar dig att söka et jobb där arbetsgivaren kräver ett utdrag....
    Precis. Mannen måste själv ha ansökt om utdrag, säger han något annat ljuger han. (om det nu inte gäller arbete inom polis eller militär, de kan begära ut sådant själva)
  • SeTa

Anledningen till att det ska vara oöppnat är att sidorna inte numrerade. Man kan alltså plocka bort den sidan som innehåller ofördelaktiga uppgifter och lämna in resten. Inte speciellt säkert.
    Själv jobbar jag på Securitas och vi måste lämna in nya papper gånger/år. Visst kan man vägra, men det ligger ju i mitt intresse att behålla jobbet.
    Jag tycker att det är bra att dessa regler finns.

• mittenavapril

Polis, militär, Krimnalvård har själva tillgång till betalsningsreg och kan därmed genom en snabb slagning kolla både belasting och misstanke.

Anonym skrev 2009-02-15 08:11:12 följande:
    mittenavapril skrev 2009-02-13 19:14:07 följande:
    Precis. Mannen måste själv ha ansökt om utdrag, säger han något annat ljuger han. (om det nu inte gäller arbete inom polis eller militär, de kan begära ut sådant själva)
  • Anonym

mittenavapril skrev 2009-02-15 10:26:41 följande:

Polis, militär, Krimnalvård har själva tillgång till betalsningsreg och kan därmed genom en snabb slagning kolla både belasting och misstanke.
    Jo, efter att först fått tillåtelse av den som söker jobb.
  • mittenavapril

Alldelles sant Då har vi nog rett ut detta

Anonym skrev 2009-02-15 11:17:29 följande:
    mittenavapril skrev 2009-02-15 10:26:41 följande:
    Jo, efter att först fått tillåtelse av den som söker jobb.
Svar på tråden belastningsregistret...