• Gissen76

6 månader och vill inte ligga på mage!

Min 6 månaders kille har aldrig gillat att ligga på mage, han har fått prövat en stund varje dag för att träna men han blir skit arg efter en liten stund. Han har liksom inte kommit på det här med att rulla runt och så. Sitta gör han och är stadig, hur gör era små? Är han sen i utvecklingen?

• Svar på tråden 6 månader och vill inte ligga på mage!
  • Kattmamma

Nej. Var bara lugn. Jag var lika orolig eftersom alla tjatade på oss att låt Hanna ligga på mage fastän hon blev ledsen.

Vi sket i allas maningar och det otg kanske några veckor längre för henne att lära sig rulla runtoch så men hon kan det nu och kryper.... Är 1 år och 2 veckor idag!

Och snart går hon ser det ut som..... Nu händer det en massa...

Så mitt råd är, var inte orolig och tvinga inte barnet att ligga på mage, gör något annat istället....

Ha det bra!

• linduspindus

hej!
    Samma här min dotter (snart 5 månader) hatar att ligga på magen, hon har rullat runt några gånger men hon gillar helst att sitta och absolut att stå. Hon kan dra sig upp om vi håller henne i händerna...!
    Barn utvecklas i sin takt så var inte orolig, tids nog eller så kanske han går direkt utan att krypa, vissa barn gör så..

lycka till!

• fiiia

han blir nog bara arg för att han inte vet hur man gör... så va alicia.. vi hade aldrig henne på magen nästan, sen strax inna 6 månader hade vi henne nån gång ibland o lockade lite med leksaker, och helt plötsligt vände hon sig... nu går det bra att lägga henne, men hon vänder sig nästan direkt, knappast en favorit..

• ugglan

Samma här... Vår kille blir 7 månader den 27:e å det är först nu de senaste veckorna som han börjat ligga på mage, har även börjat göra lite krypförsök men inte riktigt kommit på snitsen ännu. Innan dess var han totalt ovillig att ens försöka. Han rullade runt redan vid 3,5 månader men blev asförbannad då han hamnade på mage...

• Jessa med 3

Av en slump märkte vi att lillkillen tyckte det var OK att ligga på mage om han fick vara naken - och när han blev starkare i rygg och nacke tyckte han att det var riktigt kul (kan man ju förstå; först då kunde han ju se vad som hände runt honom när han låg på mage - innan såg han ju bara golvet...)

• Flurstina

Min son är snart 5 månader och gillar inte att ligga på mage. Han skriker och vänder sig tillbaka på rygg. Han har bara vänt sig från rygg till mage en enda gång och det gillade han inte så han lär nog inte göra om det på ett tag. Han försöker förflytta genom att ligga på rygg och skjuta ifrån med benen. Någon annan som har samma teknik?

• mammatilltindra

Lillan hatade också att ligga på golvet, på alla håll. Det har gått över nu som tur är. Det blev bättre när hon lärde sig rulla runt och sitta. Nu kryper hon och har gjort sedan 9,5 månad. Gör det som känns rätt. Inte behöver dom ligga där om de inte vill. De tränar ju muskler i famnen också.

Flurstina: Tindra hade också nåt sånt där för sig. Sedan simmade hon fram men sen kom krypandet.

Svar på tråden 6 månader och vill inte ligga på mage!