• tine

vad tycker ni om mitt persnoliga brev??

Hej

Jag skriver till er för att visa mitt intresse för att arbeta hos er.

Jag söker ett arbete där jag får ansvar och kan utvecklas. Omväxlande arbetsuppgifter är en stimulerande utmaning och jag känner starkt för att jobba med människor. Jag vill hjälpa, påverka och motivera dom.
    Jag har erfarenhet av arbete inom LSS, både autism och psyk. Jag jobbar även som ordningsvakt på nattklubbar.

Vem är jag då, Jag är 28 år och mamma. Bor i ett parhus med min sambo i Löddeköpinge .Har jobbat inom vården sedan jag tog studenten år 2000 (9 år).
    På fritiden är det min familj jag spenderar min tid med, promenader ,mm.

Jag lägger ner stort engagemang i mitt arbete, har lätt för att arbeta i grupp men även under eget ansvar. Har erfarenhet från att jobba dag/kväll och natt tid.

Med vänliga hälsningar

Sköer jobb inom vård, ordningsvakt.trädgård

• Svar på tråden vad tycker ni om mitt persnoliga brev??
  • TEDDEN

Skriv inte förkortningar

De istället för dom (motivera dem)

Använd frågetecken efter vem är jag

Tycker att du kan skriva att du jobbat inom vården i 9 år. Inte sen du tog studenten, låter mindre "proffsigt".

Intressen mer än familjen?

• TEDDEN

Behöver du gå in på dina jobb i ditt personliga brev? Det står väl med i arbetsförteckningen i ditt CV.

• tine

TEDDEN skrev 2009-02-13 13:23:31 följande:

Behöver du gå in på dina jobb i ditt personliga brev? Det står väl med i arbetsförteckningen i ditt CV.
    det har jag på ett annat papper med alla mina jobb..
  • blå fisk

Jag skulle nog försöka trycka på det som du faktiskt lärt dig av de jobb som du haft. Att du jobbat inom LSS, autism och psyk, samt som ordningsvakt står väl redan i ditt CV? Sen skulle jag nog dela upp det mer som om du söker jobb inom vården, så bara skriva om vilka erfarenheter du har i från det som ett eget stycke. Att du jobbat som ordningsvakt skulle jag inte ta upp i det personliga brevet då, utan bara ha med det i CVt.

Sen skulle jag inte ha med meningen om att du jobbat inom vården i 9 år, där du beskriver dig själv. Det är ju mer en del av ditt yrkesliv, inte privatliv.

• TEDDEN

Precis. Då tycker jag att du kan skippa ex meningen om att du jobbar som ordningsvakt, de vet de ju redan.

Jag skulle börja med presentationen av mig själv och utveckla den mycket mer! Hur många barn har du? Vad gör du på fritiden som skiljer dig åt från andra sökanden? Varför väljer du att söka nytt jobb (jag vill ex utvecklas, prova på nya utmaningar, är nyfiken och framåt)

Om det är till tre olika typer utav jobb så skulle jag dessutom se till att skriva tre olika personliga brev och därmed få en chans att vinkla dem lite i rätt riktning eftersom de är så vitt skilda jobb.

• blå fisk

TEDDEN skrev 2009-02-13 13:41:35 följande:

Precis. Då tycker jag att du kan skippa ex meningen om att du jobbar som ordningsvakt, de vet de ju redan. Jag skulle börja med presentationen av mig själv och utveckla den mycket mer! Hur många barn har du? Vad gör du på fritiden som skiljer dig åt från andra sökanden? Varför väljer du att söka nytt jobb (jag vill ex utvecklas, prova på nya utmaningar, är nyfiken och framåt)Om det är till tre olika typer utav jobb så skulle jag dessutom se till att skriva tre olika personliga brev och därmed få en chans att vinkla dem lite i rätt riktning eftersom de är så vitt skilda jobb.
    Jag håller med, men jag skulle ta biten om mitt praivatliv sist. Ofta är inte arbetsgivare så där väldigt intresserade av om man har en hund och gillar att gå på promenad. Det som är mest intressant är ju att man verkligen vill jobba hos arbetsgivaren i fråga och att man har relevant erfarenhet. Så det gäller att lyfta fram sin yrkeskompetens först. För är man inte intressant yrkesmässigt, så lär man inte vara det enbart pga. sina privata intressen heller.
  • mian7373

Här kommer några tips på hur du kan utveckla ditt personliga brev...

"Jag skriver till er för att visa mitt intresse för att arbeta hos er."
    Vad är det som gör att du har ett intresse av att arbeta där, berätta varför du söker till företaget?

"Jag har erfarenhet av arbete inom LSS, både autism och psyk. Jag jobbar även som ordningsvakt på nattklubbar."

Vad har det varit för arbete inom autism och psyk - t ex som personlig assistent eller vårdbiträde eller ledsagare? Beskriv vad det gett dig för erfarenheter, insikter mm som kan vara meriterande för tjänsten du söker.

Jag har jobbat inom vården i 9 år vilket gett mig stor erfarenhet av ..... bör läggas in bland meriterna som gör att du skulle passa för jobbet.

Sist kan du lägga en kort presentation om vem du är.

OBS!! Brevet ska först beskriva varför du söker till företaget, sedan varför du är rätt person- alltså vad kan du tillföra företaget och sist en kort presentation av vem du är.

Söker du vårdjobb är det här ett pesonligt brev du kan använda och utveckla men är det tjänster som ordningsvakt så måste du ju gå igenom vilka meriter och erfarenheter du har från det yrket som gör att du passar. Du måste alltså hela tiden förändra ditt brev för att trycka på rätt saker.

Hoppas det gett lite hjälp...

Lcka till!

• ReRant

"Jag skriver till er för att visa mitt intresse för att arbeta hos er."

Jasså? Du skriver inte för att byta om recept och prata inredning?

Nej seriöst, du har en del särskrivningar och grammatiska fel i din text. De hade jag sett till plockat bort.

• Hjärtefröjd

Språkliga fel göra att brevet går bort direkt. Sen tycker jag även att det är för kort och generellt, jag får känslan av att du skickar exakt detta till alla arbetsgivare du söker jobb hos.

• Chie

Du kan inte skicka samma brev till jobb som vård, ordningsvakt och trädgård. Det är ju tre helt olika arbeten.

Lägg det viktigaste först. Söker du arbete inom vården kan du börja exempelvis så här:

"Jag är en kvinna på 28 år med 9 års arbetslivserfarenhet från olika områden inom vården."

Söker du sedan ett jobb som är inriktat mot exempelvis ett boende för de med autism så måste du ju skriva vad du lärt dig om autism, vad du har för erfarenheter av det osv osv.

Det är bättre att lägga ner tid på att skriva ett ordentligt brev än att skicka ett och samma ansökning till 3 olika arbeten.

Svar på tråden vad tycker ni om mitt persnoliga brev??