• Titan

Vad är det för skilland på barnkammarböckerna?

Ska köpa till min 3 åring men vet inte vad det är för skillnad på den gröna, blåa, gyllene, röda barnkammarboken?

• Svar på tråden Vad är det för skilland på barnkammarböckerna?
  • iacata

En del är det väl sagor i och andra sånger. Men jag vet inte vilken som är vilken.

• Lo lo

De är anpassade för lite olika åldrar, en är med fordonstema (den gula), en med lite mer "andligt" innehåll (den guldfärgade tror jag) och så vet jag att en är med lite läskigare berättelser, typ spökhistorier (svart?). Kolla på typ adlibris.com så hittar du nog mer info.

• Titan

har kollat på nätet och inte hittat info, det är därför jag skriver här för att kolla om ngn förälder vet!

• iacata

Gå in på den länkade hemsidan adlibris.com och skriv in barnkammarboken.
    Då kommer det en lista på dessa böcker klicka på dem och läs om respektive bok.

• Titan

iacata skrev 2009-02-13 19:28:17 följande:

Gå in på den länkade hemsidan adlibris.com och skriv in barnkammarboken.Då kommer det en lista på dessa böcker klicka på dem och läs om respektive bok.
    Det är det jag gjort men det står inte vilken ålder böckerna är tänkta till?
  • zazla

Den vita är typ ett hopplock av allt möjligt, den silvriga är dagissånger (det vill säga många som man känner till) Den guldiga är lite andliga sånger och berättelser och även julsånger. Sedan står det still. Barnen sover på sitt rum nu med så jag kan inte kolla. Men den silvriga är den bästa tycker jag!

• Kicksen

Silver - sångbok
    Vita - för de minsta mest ramsor och visor och korta sagor
    Gröna & Blå för lite större barn
    Röda - klassiska sagor
    Svarta - spökhistorier
    Gyllene - andligt tema
    Gula - för alla småttingar som gillar fordon av alla slag

Tror inte jag glömde nån nu. CD-skivor medföljer i den senaste upplagorna.

• iacata

Titan skrev 2009-02-13 19:37:24 följande:

iacata skrev 2009-02-13 19:28:17 följande:
    Det är det jag gjort men det står inte vilken ålder böckerna är tänkta till?
    Läser du inte? Det står klart och tydligt.
  • Kicksen

Om det är ålder du vill veta så 0-3 på den vita, silver passar de flesta och övriga 3-6 år.

• Titan

iacata skrev 2009-02-13 19:52:37 följande:

Titan skrev 2009-02-13 19:37:24 följande:
    Läser du inte? Det står klart och tydligt.
    Var ser du det inne på AdLibris, jag hittar det då inte vare sig på beskrivning eller infotexten under varje bok?
  • Titan

Kicksen skrev 2009-02-13 19:55:22 följande:

Om det är ålder du vill veta så 0-3 på den vita, silver passar de flesta och övriga 3-6 år.
    Tack det var det jag var ute efter
  • Lo lo

Man ska nog inte låsa sig fast för mycket vid ålder. De är ju antologier med sångtexter och berättelser av olika längd som i sig passar olika åldrar. Lillkillen är två år och hans favoritböcker är just nu den gröna och den blåa trots att han "egentligen" är för liten för dem. Han börjar dock bli för stor för den vita.

• Bubblan2

Nr 4799-3 Den vita ? Rim, ramsor, sånger och enkla sagor 0?2 år
    Nr 4800-9 Den blå ? Rim, ramsor, sagor och sånger 2?4 år
    Nr 4801-7 Den gröna ? Sagor, sånger och klurigheter 3?6 år
    Nr 4802-5 Den gula ? Fordon i sagor och sånger 3?6 år
    Nr 4803-3 Den röda ? Våra mest älskade sagor 3?6 år
    Nr 4804-1 Den svarta ? Spökberättelser 3?6 år
    Nr 4805-8 Den silvriga ? Klassiska visor och nya dagislåtar 0?6 år
    Nr 4806-6 Den gyllene ? Tänkvärda texter och barnspoesi 0?6 år

aLLT ENLIGT INFOBLAD SOM EN BOKKLUBB HAR.

• Titan

vi har lånat den gröna boken på biblioteket och han är inte så intresserad av sånger/ramsor/rim utan vill mest att vi läser Alfons Åberg och Gonatt har jag sagt och Killingen och Vargen.Han gillar inte Elsa Beskows sagor heller (de kanske är för lite äldre barn). Kanske ska avvakta med å köpa och till en börja med låna dem på biblioteket istället.

Svar på tråden Vad är det för skilland på barnkammarböckerna?