• Pulkåkarn

Var kan vi köpa marsvin?

Dottern skall få två marsvin i födelsedagspresent 3 mars. Vet någon var man kan få tag i lagom gamla ungar till dess? Vi har försökt att läsa på och det lutar åt hel vanliga korthåriga. De behöver inte vara perfekt renrasiga utan det är viktigare att de är friska, pigga och har bra mentalitet. Vi bor i Solna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-15 12:42
    De behöver ju inte vara klara prick 3:e mars såklart. Vi bokar gärna upp oss om det finns nyfödda som man kan vänta på.

• Svar på tråden Var kan vi köpa marsvin?
  • Lady Marmalade

zoo affären?

varför ska hon få två?

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Lady Marmalade
    Pulkåkarn skrev 2009-02-13 16:01:29 följande:
    Svårt att hitta små i djuraffärerna. De trivs inte själva.
    Ibnga problem ha dem ensamma...de är otroligt sociala och ett barn brukar vara duktigt på att vara social med sitt marsvin
    mina fick gå fritt i rummet och betedde sig som små hundar emellanåt
    skaffar du två ta två burar för annars slåss de om du har otur och annars blir de flera
    marsvin kan ha knepiga förlossningar dessutom
    min älskade esmeralda dog...minns det fortfarande...var jättejobbigt
    sen hade jag bara ett marsvin
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Pulkåkarn
    Svar på #4
    Lady Marmalade skrev 2009-02-13 16:07:14 följande:
    Ibnga problem ha dem ensamma...de är otroligt sociala och ett barn brukar vara duktigt på att vara social med sitt marsvin mina fick gå fritt i rummet och betedde sig som små hundar emellanåt skaffar du två ta två burar för annars slåss de om du har otur och annars blir de flera marsvin kan ha knepiga förlossningar dessutom min älskade esmeralda dog...minns det fortfarande...var jättejobbigt sen hade jag bara ett marsvin
    Jaha, många har sagt till oss att vi absolut inte bara kan köpa ett. Har någon mer erfarenhet av att de slåss? Vi hade tänkt två honor.
  • sofie3

Man ska ha två marsvin eftersom det är flockdjur..+ att affären inte går med på att sälja endast ett marsvin (om man inte redan har ett hemma) vi letar oxå men de djuraffärer vi varit i har endast äldre marsvin. Har lästa att de helst ska tas som bebis typ 6-9 veckor för att bli så tillgivna som möjligt.
    Lycka till i letandet.

• kakin 82

det är lag på att man ska ha minst två marsvin för att det är ett flockdjur....
    och slåss gör dom inte om man skaffar 2 ungar samtidigt eller om man har en äldre och sedan skaffar ett litet....
    jag hadde 3 killar en född i augusti och 2 födda i oktober och det var inga problem tyvärr fick vi avliva ett i går....

• mamma är bäst

Blocket finns det nästan alltid både ungar och vuxna på.
    Sen kan du ju googla efter uppfödare. Titta på smf.se

• Kattägd

Jag tycker ni ska leta upp en uppfödare, då får ni friska och tama djur, i djuraffären har de inte alltid tid att hålla på med djuren så de är inte alltid vana vid hantering som kloklippning och badning.

• ludenben

Föredrar att köpa från uppfödare. De jag har köpt från uppfödare har inte jag haft i utställningssyfte jag har köpt de som vart billigare pga "defekt". En av dom hade ett veck på örat som inte accepterades i utställningsamanhang och en var cremefärgad fast lite för mörk eller om det var lite för gul i färgen, då fick den bara ställas ut i petclass och såldes då till lägre pris haha, världens sötaste marsvin
    Men man ska ha två, lagen säger väl att man inte får ha ensamma.

BF 23/4- 09
  • Zaria
    Kattägd skrev 2009-02-13 20:25:24 följande:
    Jag tycker ni ska leta upp en uppfödare, då får ni friska och tama djur, i djuraffären har de inte alltid tid att hålla på med djuren så de är inte alltid vana vid hantering som kloklippning och badning.

Håller med alt från blocket om marsvinen är hanterade.

Inte så kul för ett barn att få marsvin som är ohanterade och livrädda och kanske tom aggressiva.

• virre 1976

När vi köpte våra så sa de på zoo affären att de inte säljer ett utan två, jag har två honnor och en kanin ihop och det går jätte bra de tyr sig till varndra mycket.kul när man släpper ut de på golvet det blir fart på dem.

• Wizz

Marsvin är lätt att få tama även om de inte är speciellt hanterade och dessutom gamla. Jag har haft ett antal omplceringar genom åren och alla har gått att få tama mycket fort. Den jag tog nu senast skrek rakt ut och fick panik när jag tog i henne, men några veckor senare så är hon som en knähund.

Jag har aldrig träffat på ett aggressivt marsvin, så det behöver ni inte vara rädda för.

Både honor och hanar går bra ihop (hanar förutsatt att ingen hona finns i närheten och om de är unga när de sätts ihop, eller en äldre och en ung). BRA att ni köper två, det är lag på att de ska ha sällskap.

• Zaria
    Wizz skrev 2009-02-15 11:02:27 följande:
    Marsvin är lätt att få tama även om de inte är speciellt hanterade och dessutom gamla. Jag har haft ett antal omplceringar genom åren och alla har gått att få tama mycket fort. Den jag tog nu senast skrek rakt ut och fick panik när jag tog i henne, men några veckor senare så är hon som en knähund.Jag har aldrig träffat på ett aggressivt marsvin, så det behöver ni inte vara rädda för.Både honor och hanar går bra ihop (hanar förutsatt att ingen hona finns i närheten och om de är unga när de sätts ihop, eller en äldre och en ung). BRA att ni köper två, det är lag på att de ska ha sällskap.
    Jag har träffat aggressiva marsvin, eller rättare sagt väldigt ohanterade marsvin,men högg och skrek gjorde de, och att tämja de är snarare en vuxens jobb framför ett litet barns.
Svar på tråden Var kan vi köpa marsvin?