• TigerLily

kom inte på kalas bara för att det var "prinsesstema"....

När min dotter fyllde 4 år så skulle hon ha sitt första barnkalas, och var mycket bestämd med att hon ville ha ett prinsesskalas.
    Sagt och gjort, fixade med inbjudningskort där det stod bl a;

"Välkommen på mitt prinsesskalas,
    ta på dig en klänning (om du vill såklart!),
    en krona får du när du kommer....."

Eftersom vi inte bor så stort så blev det inte av med att bjuda hela avdelningen på hennes dagis, utan vi bestämde tillslut att vi skulle bjuda bara flickorna. (Vilket hon ville). Och det passade ju bäst med temat hon ville ha.

Alla tackade ja, var jättepositiva till kalaset, utom EN förälder, som tackade nej just för att det var "orättvist" och "taskigt" mot pojkarna som inte fick komma, och för att ett prinsesstema inte var "bra", att barnen var för små för att förstå bla bla, att det var "oförsvarbart" av mig att ha ett sådant kalas.... att det strider mot vad de verkar för (feminismen).

Jag förklarade som det var att vi har varken plats eller råd att bjuda ALLA, och att min dotter själv valde de hon ville bjuda, och själv har valt prinsesstema, och att hon är väl införstådd med vad det innebär, och att hon är inne i en "prinsessperiod" nu med mycket lekar i prinsesstema osv...
    och att det var HENNES kalas och inte mitt.

Jag tycker själv att det var fel av dem att uttryck sig på det sättet, jag accepterar att de inte tycker som jag, men tycker att det hade räckt med att helt enkelt "tacka nej". Och vidare så tycker jag inte att man ringer kvällen innan då man haft en vecka på sig då inbjudan kom.
    Tycker också att de är taskiga mot sin dotter som går miste om sådant som jag anser tillhör barndomen, med alla fantasier å drömmar som barn har. Och att klaga på att jag inte bjudit pojkarna tycker jag oxå är lite fräckt, däremot hade jag förstått om det vore så att ALLA flickor utom EN blev bjuden. Men så var inte fallet.
    Jag undrar om de haft samma åsikt om det vore pojkar som har ett kalas med "riddartema" t ex?

Vad tycker ni???

• Svar på tråden kom inte på kalas bara för att det var "prinsesstema"....
  • Lindut

Skit i den dumma föräldern. Det är ju din dotter som fyller år. Hon har själv fått bestämma över sitt kalas och det blir som hon vill ha det. Det är det viktigaste tycker jag. Åh vad arg såna föräldrar gör mig.......
    Om pojkar vill ha riddartema utan tjejbaciller så får de väl det oxå. Man måste få göra som man själv känner och inte hålla på och anpassa sig efter andra människor.

• TigerLily

Precis vad jag tänkte, men samtidigt så började jag ju självklart fundera lite, varför nån blir "arg/upprörd" för en sån sak..... blev lite ledsen över att få kritik när jag bara bjudit deras dotter till kalas som för de flesta bara är något roligt.

• mimosin

Säger som Lindut, skit i dem ! Det finns alltid folk som är arga på omvärlden och ska lägga sig i allt. Låt inte dem förstöra din helg !

Ha en bra dag

• Isolde

Jag håller med dig, Tiger Lily! (Första gången i historien, kanske! )

Otroligt oartigt att tacka nej på sådant sätt! Man tackar nej rätt och slätt ("så trevligt, men tyvärr, vi har annat för oss"), ger inte en massa kritik av kalasinbjudaren!

Sedan förstår jag (feminist) inte alls varför det skulle vara så farligt för barnet att gå på kalaset, om man går på maskerad med rymdtema tror man väl inte att man ska vara klädd som en marsmänniska om dagarna också?

(Fast bara för att det barnet inte får vara klädd till prinsessa betyder inte att det går miste om alla fantasier och drömmar... Hon kan ju fantisera och drömma om något annat än prinsessor. Jag ville vara räv efter att ha sett tecknade Robin Hood...)

• Majsan70

Vad kan man säga???

Otroligt trångsynt förälder. Klart att din dotter skall få ha det tema hon vill utan att man som vuxen måste tolka in något i det...

• Uet

Tycker synd om den förälderns flicka som då säkert missade ett jätte skoj kalas.

Ähhh larviga föräldrar, vet inte vad jag ska säga....blir så irriterad.

Tänk inte mer på det, klart man ska ha prinsess kalas om det är det barnen vill.

• proppen

Herregud....det är ju din dotter som fyller år,inte någon annan!
    Hon hade INGEN rätt att göra så och jag håller med dig om att det barnet det blev riktigt synd om nu var ju hennes egen dotter som INTE FICK komma på princesskalaset..förövrigt ingår väl allt med princessor i små flickors liv...hoppas på ett fint roligt kalas med MYCKET bus och kladd o fina klänningar!!!

• mymmlan

tycker att flickor ska få lov att vara överdrivet flickiga om det är vad de vill...vad ska man göra tvinga alla flickor att komma med portfölj och kostym och ha börshajs party???? En period vill ofta flickor vara prinsessor och pojkar ofta vara superhjältar, det måsta man låta dem vara oavsett vilka värderingar man själv har, bara man kommer ihåg att ALLA flickor inte vill vara prinsessor, och att ALLA pojkar inte vill vara superhjältar.......Nej jag tycker att de föräldrarna överdrev det hela. Hoppas av hela mitt hjära att deras flicka inte ville vara prinsessa på ert fina prinsessparty och att det inte var så att de lät sina åsikter gå ut över sin dotter. Hoppas att det blev ett lycket kalas och att det var många små lyckliga prinsessor!!!!

• CosmicCat

Vilka superegoistiska föräldrar som inte lät sin dotter komma på kalaset pga att temat inte stämde överens med deras värderingar. Deras dotter hamnar ju på detta sätt utanför gruppen och kommer förståss att känna sig utanför då de andra pratar om kalaset hon inte fick komma på... Jag tror förövrigt att de flesta flickor är prinsessor ibland. Själv finns jag mest på BT eftersom jag nu, 34 år gammal, ska förverkliga min egen prinsess-dröm och gifta mig.

• TigerLily

Hej!

Tack för alla svar, var kul att höra att det inte bara var jag som "tog åt" mig utan anledning....
    Kalaset blev mycket lyckat, med 8 glada å busiga prinsessor,
    kan tillägga att det blev en hel del att städa efteråt.... men skoj hade de allihopa, vilket ju var det viktigaste!

Svar på tråden kom inte på kalas bara för att det var "prinsesstema"....