kom inte på kalas bara för att det var "prinsesstema"....
När min dotter fyllde 4 år så skulle hon ha sitt första barnkalas, och var mycket bestämd med att hon ville ha ett prinsesskalas.
Sagt och gjort, fixade med inbjudningskort där det stod bl a;
"Välkommen på mitt prinsesskalas,
ta på dig en klänning (om du vill såklart!),
en krona får du när du kommer....."
Eftersom vi inte bor så stort så blev det inte av med att bjuda hela avdelningen på hennes dagis, utan vi bestämde tillslut att vi skulle bjuda bara flickorna. (Vilket hon ville). Och det passade ju bäst med temat hon ville ha.
Alla tackade ja, var jättepositiva till kalaset, utom EN förälder, som tackade nej just för att det var "orättvist" och "taskigt" mot pojkarna som inte fick komma, och för att ett prinsesstema inte var "bra", att barnen var för små för att förstå bla bla, att det var "oförsvarbart" av mig att ha ett sådant kalas.... att det strider mot vad de verkar för (feminismen).
Jag förklarade som det var att vi har varken plats eller råd att bjuda ALLA, och att min dotter själv valde de hon ville bjuda, och själv har valt prinsesstema, och att hon är väl införstådd med vad det innebär, och att hon är inne i en "prinsessperiod" nu med mycket lekar i prinsesstema osv...
och att det var HENNES kalas och inte mitt.
Jag tycker själv att det var fel av dem att uttryck sig på det sättet, jag accepterar att de inte tycker som jag, men tycker att det hade räckt med att helt enkelt "tacka nej". Och vidare så tycker jag inte att man ringer kvällen innan då man haft en vecka på sig då inbjudan kom.
Tycker också att de är taskiga mot sin dotter som går miste om sådant som jag anser tillhör barndomen, med alla fantasier å drömmar som barn har. Och att klaga på att jag inte bjudit pojkarna tycker jag oxå är lite fräckt, däremot hade jag förstått om det vore så att ALLA flickor utom EN blev bjuden. Men så var inte fallet.
Jag undrar om de haft samma åsikt om det vore pojkar som har ett kalas med "riddartema" t ex?
Vad tycker ni???