• kids is my life

Jag har feber - alkohol inte bra?

Jag har feber på 38,6. Är det då farligt att dricka alkohol?

• Svar på tråden Jag har feber - alkohol inte bra?
  • Minifer

det är ju aldrig bra att supa sig asnitad om man är sjuk eftersom kroppen redan tar stryk av att den är sjuk, men att ta ett glas vin eller två spelar nog inte så stor roll. Och direkt farligt är det väl inte hur som helst

• bodica

Dricker man då man redan är sjuk brukar man i regel bli mycket sjukare.

• kids is my life

Det är bra att dricka alkohol när man är sjuk. Om man tänker på handsprit som är mycket alkohol i. Det dödar bakterierna. Varför tror ni att läkarna använder det? Jo för att döda bakterierna på händerna. Det är alkohol i. Samma sak med alkohol man dricker. Det dödar också bakterier.

• Tjatte

kids is my life skrev 2009-02-13 20:19:52 följande:

Det är bra att dricka alkohol när man är sjuk. Om man tänker på handsprit som är mycket alkohol i. Det dödar bakterierna. Varför tror ni att läkarna använder det? Jo för att döda bakterierna på händerna. Det är alkohol i. Samma sak med alkohol man dricker. Det dödar också bakterier.
    Dagens roligaste
  • kids is my life

Det hörs ju att det stämmer. Alkohol dödar bakterier. Handsprit som innehåller ca 70-80 % alkohol dödar bakterierna. Det lär ju döda bakterierna i kroppen också.

• kids is my life

Så varför ska inte alkohol kunna döda bakterierna i kroppen också?

• Leather Cravat

Fast feber brukar väl oftast bero på virus, inte bakterier?

• Leather Cravat

Sen undrar jag varför du ens frågar när du skriver att det är bra att dricka alkohol när man har feber. ^^

• kids is my life

Jag skrev att alkohol är bra emot bakterier. Det är bra att dricka alkohol när man är förkyld/ har bakterier. Men feber är inte bakterier, det är infektion.

• Tjatte

Varför ställer du frågor som du sen själv svarar på?

Förkylningar orsakas oftast av virus, men det kan även vara en bakteriell infektion. Feber är ett tecken på infektion, orsakad av antingen virus eller bakterier. Handsprit dödar till viss del bakterier på hudytan, ja. Att dricka sprit kan möjligtvis döda någon enstaka bakterie i munhålan eller i matstrupen, men alkoholen tar sig inte ut i blodet och dödar alla där bakterier där. Det är också ytterst tveksamt om det är hälsosamt att dricka sprit med 70-80 % alkohol.

Att ha feber är en belastning för kroppen, som då behöver lugn och ro för att bearbeta infektionen. Att dricka alkolhol är ytterligare belastning och det är alltså både dumt och verkningslöst.

• kids is my life

Jag undrar om det är farligt att dricka alkohol när man har feber/infektion. Jag skrev att alkohol är bakteriedödande. Förkylning är bakterier, men feber är inte bakterier. Feber är infektion. Därför undrar jag om alkohol är farligt när man har infektion men det är inte farligt när man har bakteriet/förkylning. Skillnad på bakterier och infektioner.

• Tjatte

kids is my life skrev 2009-02-14 12:27:42 följande:

Jag undrar om det är farligt att dricka alkohol när man har feber/infektion. Jag skrev att alkohol är bakteriedödande. Förkylning är bakterier, men feber är inte bakterier. Feber är infektion. Därför undrar jag om alkohol är farligt när man har infektion men det är inte farligt när man har bakteriet/förkylning. Skillnad på bakterier och infektioner.
    En infektion, t ex en förkylning, orsakas av bakterier och/eller virus. Feber är ett symtom på infektion.

Det är inte bra att dricka alkhol om du har en infektion i kroppen, vare sig den orsakas av virus eller bakterier. Det är inte bra att dricka alkohol när du har feber.
  • kids is my life

Nej men det är bra att dricka när man är förkyld om man inte har feber. Min förkylning blev bättre en gång när jag hade druckit.

• jeffstarhip

varje gång jag haft feber och supit mig stupfull har jag alltid känt mig tusen gånger bättre dagen efter, nästan helt frisk tillome.
    då dricker jag antingen öl eller whiskey.

Svar på tråden Jag har feber - alkohol inte bra?