• Anonym (Tand)

Tänder, "nödvändig tandvård" Någon?

Undrar om någon som vet hur detta med  "nödvändig tandvård" , sånt som man kan få beviljat via sjukvården att tandvårds behandlingar  skall ingå i de vanliga "Högkostnads kortet"  hur detta fungerar?!

jag har fått ett beslutet idag, men fattar inte riktigt vad texten betyder helt.

Någon som har sånt? eller är insatt hur och vad saker i brevet betyder.

• Svar på tråden Tänder, "nödvändig tandvård" Någon?
  • CarlHerman

Jag är tandhygienist och känner därför till en del om "nödvändig tandvård" och har jobbat mycket med patienter som har sådant intyg. Exakt vad är det du undrar över? Du kan ju inboxa mig om du inte vill skriva här.

• Anonym (Tand)

"varsågod , här kommer ditt intyg om munhälsobedömmning /nödvändig tandvård"

de står att intyget måste visas upp vid besök på tandvårdsmottagningen. för att man där ska veta att jag har rätt till förmånen, Nödvändigtandvård erhålls då en avgift som inom den öppna hälso-sjukvård.

mm

sen kommer det;
    "Om  Du tackar Ja till munhälsobedömningen, den avgiftsfria förenklade undersökningen av munhåla och tänder, kommer en tandhygienist att höra av sig när det blir aktuellt med hembesök"

Har även i brevt fått ett kort som är giltligt i 2 år.

så vad menar dem med det som jag valt att sätta kursivt?! Ska jag genom gå en undersökning FÖRST innan jag får denna tandvård för att de ska göra en bedömmning om mina tänder o mun?!

varför ska iså fall en tandhygienist komma HEM till mig?!

CarlHerman skrev 2009-02-13 17:57:54 följande:
    Jag är tandhygienist och känner därför till en del om "nödvändig tandvård" och har jobbat mycket med patienter som har sådant intyg. Exakt vad är det du undrar över? Du kan ju inboxa mig om du inte vill skriva här.
  • CarlHerman

Alla som får rätt till nödvändig tandvård ska erbjudas en helt avgiftsfri munhälsobedömning av tandhygienist varje år och den brukar utföras i hemmet. Den är helt frivillig och du kommer inte alls bli av med ditt intyg om du tackar nej. De som brukar tacka ja är personer som bor på t ex äldreboenden, för dem är det smidigt att slippa gå till tandläkaren för undersökning. De som bor själva brukar oftast tacka nej. Så det är bara att tacka nej när det erbjuds om du inte är intresserad. Går du till tandläkaren regelbundet så tillför inte den munhälsobedömningen så mycket iallafall.

• Anonym (Tand)
    CarlHerman skrev 2009-02-13 20:39:13 följande:
    Alla som får rätt till nödvändig tandvård ska erbjudas en helt avgiftsfri munhälsobedömning av tandhygienist varje år och den brukar utföras i hemmet. Den är helt frivillig och du kommer inte alls bli av med ditt intyg om du tackar nej. De som brukar tacka ja är personer som bor på t ex äldreboenden, för dem är det smidigt att slippa gå till tandläkaren för undersökning. De som bor själva brukar oftast tacka nej. Så det är bara att tacka nej när det erbjuds om du inte är intresserad. Går du till tandläkaren regelbundet så tillför inte den munhälsobedömningen så mycket iallafall.
    men kan jag förlora  mitt kort om tandläkaren bedömmer att jag har för bra och för fina tänder?! eller ska de bara utgå ifrån att jag har blivit beviljat detta?! de är bara läkare som skrivit in till dem (tack för att du svarar)
  • CarlHerman

Nej du kan inte bli av med intyget när du blivit beviljad det. Tandläkare kan inte bestämma nånting angående de här intygen utan det är bara kommunens/socialens bedömare som kan säga vem som ska få det och inte. Har dom gjort bedömningen att du har rätt till ett intyg så spelar det ingen roll hur dina tänder ser ut. Visar du upp ditt intyg så är det lugnt.

• Anonym (Tand)
    CarlHerman skrev 2009-02-13 21:05:41 följande:
    Nej du kan inte bli av med intyget när du blivit beviljad det. Tandläkare kan inte bestämma nånting angående de här intygen utan det är bara kommunens/socialens bedömare som kan säga vem som ska få det och inte. Har dom gjort bedömningen att du har rätt till ett intyg så spelar det ingen roll hur dina tänder ser ut. Visar du upp ditt intyg så är det lugnt.

Okej. tack så mycket.  det var snällt av dig att svara.

Bara min läkare som skickat in det för 2 v sen o fick det idag.

• Anonym (Tand)

kom på en sak till ja undrade över: Får jag även hjälp till lustgas?!, lugnande om jag har detta kortet, el är det ngt som jag kommer få betala extra för?!

• CarlHerman

Jag är inte helt säker på om lustgas ingår i nödvändig tandvård. Det borde ju göra det. Är föräldraledig så jag har inte tillgång till listorna vad som ingår. Ring din tandläkare och fråga, det ska de kunna svara på direkt. Lugnande tabletter brukar man antingen kunna få komma och hämta bara så många som man ska ha till ett visst besök och då kostar det inget, eller så får man ett recept på lite fler tabletter och då får man hämta ut och betala själv.

• Anonym

Hur får man "nödvändig tandvård"?
    har inte kunnat gå till tandläkaren på 4 år pga brist på pengar, så jag skulle verkligen behöva.

• Anonym (Tand)
    Anonym skrev 2009-02-17 12:53:22 följande:
    Hur får man "nödvändig tandvård"?har inte kunnat gå till tandläkaren på 4 år pga brist på pengar, så jag skulle verkligen behöva.
    för att jag tar medicinerhar adhd, spänningar i muskler käkar. rädd  bland annat.

fråga om du vill
    ///
    Finns även ngt annat att man kan lämna ngt salvi prov hos tandläkaren (tror om en läkare skriver en "remiss" om du äter mediciner som gör dig torr i munnen, och få lite billigare tandvård.

De har även börjat med någon slags tandvårds försäkring, som man kan teckna efter att man gjort i ordning munnen, ta bort tandsten, laga alla ev hål och sen bedömmas och hamna ngn stanns i en katergori mellan 1 -4. var av grupp 4 är den dyreaste varje månad.

Vet att en bekant som får pengar från socialen, fick gå till andläkaren och göra en bedömmning vad de skulle kosta att laga hennes tänder, och sen fick hon de igenom och fick fixat sina tänder på så sätt.

Lite annan INFO som finns att läsa på www.forsakringskassan.se

Hur fungerar högkostnadsskyddet?

Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3000 kronor. Sedan får du ersättning för

50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor 85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Tandvårdsbidrag

Ditt tandvårdsbidrag finns som ett tillgodohavande hos Försäkringskassan. Pengarna betalas ut till tandläkaren eller tandhygienisten* som behandlat dig. Du behöver alltså inte ansöka om bidraget med någon blankett, utan säger till hos tandläkaren att du vill använda ditt tandvårdsbidrag för att betala en del av kostnaden för behandlingen. Du måste använda hela bidraget vid ett tillfälle.

Du får ett nytt tandvårdsbidrag den första juli varje år. Det går att spara bidraget från ett år till ett annat och använda två bidrag under ett år, samtidigt eller vid två olika tillfällen. Men du kan aldrig ha mer än två bidrag samtidigt. Har du två bidrag den 1 juli ett år försvinner ett av dem och ersätts med ett nytt.

Hur mycket du får i tandvårdsbidrag beror på hur gammal du är:

Till och med det år som du fyller 29 är bidraget 300 kronor per år. Från och med det år du fyller 30 och till och med det år du fyller 74 är bidraget 150 kronor per år. Från och med det år du fyller 75 är bidraget 300 kronor per år.

//

Svar på tråden Tänder, "nödvändig tandvård" Någon?