• Fidelis ad urnam

Stuvade makaroner på lättmjölk, går det?

Kan man göra stuvade makaroner på lättmjölk?
    Har du något recept på hur man gör det?

Har bara gjort på standardmjölk men det känns onödigt fett.

Snabba svar uppskattas

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Svar på tråden Stuvade makaroner på lättmjölk, går det?
  • bodica

Ja det borde väl funka, man gör som vanligt fast med lättmjölk i stället.

• annki72

Går precis lika bra, använder alltid lätt mjölk, när det är mjölk i receptet

Mamma till 4 söner och en dotter
  • Som snö

Klart som f*n det går. Enda det stuvas på här hemma. Och det utan mjölredning. Bara i med lagom mycket lättmjölk, salt, på makaronerna, låt koka till det är klart. (rör om ibland.) Blir det torrt innan det är klart är det bara att hälla på mer lättmjölk.

• knastintis

jag bryner smör med muskot svart peppar salt å pytte lite socker sen mjöl å mjölk å light creme fraische ett riktigt gott tips å jag använder alltid lätt mjölk å light fraische d blir för fett annars

• Fidelis ad urnam
    annki72 skrev 2009-02-13 17:59:45 följande:
    Går precis lika bra, använder alltid lätt mjölk, när det är mjölk i receptet
    Hur gör du då?
    I mitt recept står det att man först kokar 4 dl makaroner i 4 dl vatten tills vattnet har kokat bort, sedan häller man i 6 dl mjölk som får koka upp och sedan puttra på låg värme tills det har tjocknat.

Hur gör du?
  • Fidelis ad urnam

Jag äter enligt viktväktarna och vill gärna slippa redningar och smör.
    Så alla recept på hur ni gör stuvade makaroner med lättmjölk mottages tacksamt

• annki72
    Fidelis ad urnam skrev 2009-02-13 18:02:51 följande:
    Hur gör du då?I mitt recept står det att man först kokar 4 dl makaroner i 4 dl vatten tills vattnet har kokat bort, sedan häller man i 6 dl mjölk som får koka upp och sedan puttra på låg värme tills det har tjocknat.Hur gör du?
    Jag gör så som ""som snö" skrivit, kokar mjölk och i med salt och lite vitpeppar och makaroner och låter koka ihop.
    Mamma till 4 söner och en dotter
  • Morbid Mistress

Jag kokar makaronerna ett par minuter kortare än koktiden häller av kokvattnet och täcker makaronerna sedan med mjölk
    Låter det koka upp och reder med mjöl. Smakar av med salt.

Svar på tråden Stuvade makaroner på lättmjölk, går det?