• Peda

Plötslig spädbarnsdöd...

Våran älskade lilla kille är nu 11 dagar gammal och jag är så jätte rädd att han ska sluta andas! Har svårt att sova för jag har mardrömmar om att hitta honom livlös i sängen.
    Hur länge är det risk för pötslig spädbarnsdöd egentligen?? Blä!! varför kan jag inte slappna av! Går och kollar att han andas flera gånger i timmen!! Vet inte vad jag ska göra!

/höns mamman!

• Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd...
  • Pockadockan

den minskar efter 6 månader tror jag... om jag inte är helt ute och cyklar...

• Marika78

Hmm, kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag kollar min sons andning ÄNNU, och han är 5 1/2 månad.
    Har dock hört att det minskar vid 6(!) månader.

• Linda1976

Min Alice e 3 mån drygt och jag kollar fortfarande att hon andas. Vad jag läst (vet ej om det stämmer) är att det är störst risk när de är 2-4 mån. Men om man ammar, låter de sova på rygg, inte röker och inte bäddar FÖR varmt, så har man ju gjort vad man kan.

Sen får man försöka låta bli att nojja. Andningslarm ger jag inte mycket för, eftersom OM det skulle hända, så gör bebisen andningsrörelser långt efter ändå, enl en läkare som uttalade sig i TV 4.

Jag förstår dig helt och fullt, men man får försöka släppa oron.... Och det blir bättre, din bebbe e ju fortfarande så liten! Och även om det inte hjälper när man nojjar som mest, så får man tänka att det är VÄLDIGT ovanligt.....

• Naimiez

Peda: Om du är så orolig kanske du skall hyra ett andningslarm. Du skall ju inte behöva må dåligt över att tänka på det hela tiden. Har själv inget larm men andra här kanske vet vart man hyr ett......

• Ira

Jag har läst att de flesta barn som dör i plötslig spädbarnsdöd är mellan en och fyra månader gamla.

• SpaceQuinna

Jag tänkte sådär också i början när killen var nyfödd. Min sambo var tom tvungen att flytta hans säng intill våran säng för att jag skulle känna att jag har kontroll .. hur man nu kan ha det.
    Nu är killen 2½ månad och jag har slutat att tänka så för länge sedan. Man blir tröt av att tän ka så.
    Bättre att tänka positivt och att allt ska nog gå bra.. fast det kan vara svårt.

Förövrigt har jag läst att psd är som högst när de är mellan 4-16 veckor gamla.

• Mamahanna

Hej! Jag var hur nojig som helst när vår dotter föddes, vaknade flera gånger/natt och puttade på henne, risk för plötslig spädbarnsdöd finns upp till 1 år och det var också så länge jag tittade till henne... Men jag måste säga att det sitter fortfarande kvar, även om hon är 2 1/2 år så kollar jag henne i smyg ibland..jag e nog hel nojig. Ska försöka att inte vara så nojig denna gången...man behöver verkligen få vila och sova ordentligt. kram

• Josefins mamma

Peda: jag förstår dig!! jag springer fortfarande och kollar min dotter fast att hon nu e snart 7 mån risken minskar betydligt efter 4-6 mån (tror jag) men det kan förekomma tills dom är ett år!

• Zindie

Jag är fortf orolig för det så därför kollar jag Liam när han sover jämt.
    Jag vet att risken för psd minskar om:
    *Man ammar
    *Man inte stör barnets sömn-rytm för mycket (utan låter bebisen själv somna o vakna när den vill om du förstår vad jag menar)
    *Bebisen inte sover på mage
    *Man inte klär bebisen fööör varmt
    *Drabbar mer pojkar än flickor

När bebisar drabbas av psd så går de tillbaks till en andning som de hade när de låg i mammans mage (andas långsammare o långsammare) så jag brukar lägga en hand på Liams mage när han sover för att känna om han andas och oxå låta han få känna att jag är här.

Min mamma är barnmorska och det är hon som informerat mig om detta när jag var som mest orolig...

• Madden

Värme e väll den största risken väll va jag hört. Därför har jag bara Liams snutte över han. Och en Body. Men vi har så varmt i våran lägenhet oxå. Lägg en termometer under ditt barns täcke när hon/han ligger under, så ser du hur varmt det blir. Hade täcke på han första natten. Men nu skulle ja inte våga ha det förrän det blir kallt ute.. Fram till 1 år tror ja det e...

Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd...