• hewa

Bästa snabba pastarätten?

Jag har total idétorka och söker ditt bästa snabba pastarecept. Pliiis, vi behöver mat nuuuuuuu!

• Svar på tråden Bästa snabba pastarätten?
  • Marge75

Fräs
    - Finhackad vitlök
    - Rivet lime/citronskal
    - Paprika i bitar
    i olivolja

Några stänk tabasco, eller om du har färsk chili kan du ta med det från början.

Häll i någon form av skaldjur, t ex räkor, låt dem bli lite varma, men inte sega. En halv minut kanske.

Blanda med pasta samt ruccolasallad och rikligt med parmesan.

• flips

Pasta med röd pesto:)

Mixa solrosfrön, soltorkade tomater, vitlök, ost (kan vara fetaost, parmesan eller vanlig hårdost), olivolja och kryddor som tex salt, peppar, basilika eller oregano. Tillsätt lite vatten (eller mer olja) om konistensen blir för fast. Gott till tagliatelle och sallad. Gärna lite parmesanost på

• tjockmage 78

tjena vännen!

vi brukar hacka skinka och sen bara blanda ihop grädde creme fraiche nån typ av frysta grönsaker. värma på och sen röra ner nån ost, gärna smakrik typ västerbotten(lätt där du är ) eller gorgonzola el likn.

kram

• hewa

IKEA har, tror jag Annars är det svårt med smakrika ostar.

tjockmage 78 skrev 2009-02-13 19:18:59 följande:

tjena vännen! vi brukar hacka skinka och sen bara blanda ihop grädde creme fraiche nån typ av frysta grönsaker. värma på och sen röra ner nån ost, gärna smakrik typ västerbotten(lätt där du är ) eller gorgonzola el likn. kram
    Era tips låter goda allihop.

Flips - funkar din pesto att göra tex dagen innan. För i så fall blir det ju supersnabbt, bara att koka pastan!
  • Silverkatten06

Jag gillar pasta med renskav:

Sätt på pastan, tex Penne.
    Fräs purjolök och renskav i en stekpanna, i med lite tomatpuré, matlagningsgrädde (Alt lätt creme Fraiche). Krydda sedan med Heinz Chilisås efter smak. Lägg i körsbärstomater skurna i halvor mot slutet (de ska bli varma, men inte helt saggiga). Blanda i pastan. 
    Klart på en kvart och supergott!
  • Sthlmteddy

Spagetti carbonara 2 port.

Koka pasta samtidigt som du steker strimlad bacon.
    Blanda 2 ägggulor och två hela ägg med 1 dl parmesan i en bunke, ha gärna i persilja också, salta och peppra.
    Häll bacon över den färdiga pastan och blanda sedan i äggblandningen, klart.

• SaraSara

Röd pesto finns även att köpa färdig, icas är jättegod att ha till ostfylla tortelinis.. och sen bara någon fräsch sallad till.

Annars är min favorit att man fräser färska champinjoner och tärningar av skinka/bacon/kassler (beroende på vad man har hemma), sedan häller man på en förpackning av keldas ostsås. Supergott till pasta

• Freiya

jag gjorde en jättegod pastasås idag i brist på annat.
    3 kycklingfiléer
    1 stör gul lök
    1 burk creme fraiche paprika och chili
    en skvätt vispgrädde (går säkert lika bra med matlagningsgrädde!)
    salt och peppar

sktrima kycklingen, hacka löken.
    Fräs löken och lägg ner i kycklingen och bryn den
    påmed creme fraiche och låt småkoka en liten stund till kycklingen är färdig. på med grädde så det blir lite mer sås och så att den blir lite mildare om det är små barn med :)

servera med pasta. alla tyckte det va jättegott!

• flips

Flips - funkar din pesto att göra tex dagen innan. För i så fall blir det ju supersnabbt, bara att koka pastan!
    [/citat]

Jajjamensan! Den håller sig i flera dagar i kylen:)

Svar på tråden Bästa snabba pastarätten?