• Tricky

Hjälp! !!!Vår dotter vill inte bajsa!

Min 3-åriga dotter har haft "bajsfobi" i ca 1,5 år och nu orkar vi inte längre!Hon bajsar ungefär var fjärde dag. Då har hon kämpat för att trycka upp bajset tills det inte går längre och det är stenhårt. Det gör oftast mkt ont såklart och det är hemskt att se henne lida så!
    Hon har fortfarande blöja och vägrar bajsa på toa. Vi har hittintills provat laktulos,katrinplpmmonpure´, kiwi, päronpure och skurit ner på mjölken. Vi har också pratat med en barnpsykolog för att få råd om vårt förhållningsätt. Inget har hittintills hjälpt nämnvärt. Behöver tips!!!!

• Svar på tråden Hjälp! !!!Vår dotter vill inte bajsa!
  • viewmylife

min son är lika dan. vägrade bajsa, jag slutade en dag att bry mig helt. frågade inte tittade inte utan byte glatt blöja utan att nämna att det var bajs i den. han har nu börjar bajsa i pottan om man ger honom en bok men han är inte glad i det. har bara bajat i pottan i ca.2 veckor

• viewmylife

Min granne har en son på 14 år. han har haft bajsfobi i hela sitt liv. Hon fick hålla honom som ett paket på magen och tvinga ut bajset för han vägrade lika dant i dag han bajsar inte friviligt utan att man måste kontrolera honom. sök hjälp nu, finns säkert bra bajshjälp att få, för det är säkert en fobi hon har och det finns hjälp för det

• Tricky

Frågan är var man söker hjälp!? Barnpsykologen tyckte vi hade ett bra, förhållningsätt redan och kunde inte råda oss ytterligare, BVC pratade mest om pottan och lösande pureer. Pottan vägrar hon ju.

• viewmylife

ja jo.. många barn tycker att det är jobbigt att bajsa, men man vill ju inte mixtra för mkt med maten heller...har ni testat att ta bort all laktos? det gjorde jag och bajser vart mkt bättre fastän proverna va negativa för laktosintolerans.

• Tricky

Vi har inte provat ta bort all laktos och tror inte det är möjligt då hon fortfarande ääälskar välling, men vi har minskat ner på mjölkprodukter.

• viewmylife

finns laktosfri välling som är jättegod min älskade den o han var van vid vanlig.. testa kanske blir lite bättre

• Vinterbaby

Vad bra med laktosfri välling. Mjölkprodukter gör ju stor skillnad.

Har en son på idag 4 som haft problem med att vägra bajsa och vi fick i perioder använda klyx (lavemang) och det var hemskt hemskt. Så en dag bara jag bestämde nu ska han bajsa på toaletten så jag talade med honom att han var stor nu och då bajsar man på toaletten och inte i tv-rummet. När man är stor får man också massa fördelar tex extra saga, vara uppe lite längre eller vad det nu kan vara. Vi mutade också och gav belöning efter bajs vilket funkade. Använde laktolos men "All bran" funkar väldigt bra också, kanske havremjölk till din flicka. Men sök även vidare bvc-det finns expert hjälp. Fast gör det såklart inte så hon märker det. Vet hur hemskt det är.

• Tricky

Laktosfri välling kan vi ju prova! Ska börja med ett tarmreglerande bulkmedel som kan ges till barn, fick tips av svärmor som hade letat i FASS. Håller tummarna för att det hjälper! Lavemang har vi testat en gång, hemskt!!! Vill inte ge det igen, hon blev så rädd! Tror inte riktigt på att prova talett än, eftersom hon just nu inte är särskilt glad för att ens kissa där eller på pottan. Tack för tipsen!

• basio

Min fyraåring har haft samma problem och jag rekommenderar att ni söker er till en bra barnläkare. Be att få movicol junior utskrivet för det funkade jättebra på vår son! Man kan ta det under lång tid utan att det skadar eller påverkar tarmen negativt. Min son började bajsa regelbundet för första gången i sitt liv när han fick det i september, strax efter jul slutade vi att ge honom det för att se om han klarade av det utan Movicol och det gör han nu helt utan problem!

Han vägrade också att göra det på pottan eller toaletten, men det fixar han galant nu. Se till att söka hjälp så fort som möjligt och uteslut fysiska orsaker hos en läkare innan ni går till en psykolog tycker jag.

• viewmylife

ts. hoppas du hittar något som funkar för tjejen eftersom det är så viktigt att bajsa o kissa,.

• lillvilda

ja har samma problem med min kille som blir 2 i april. Han har haft perioder då han varit väldigt hård i magen och inget har hjälpt vilket idag gjort att han är rädd för att bajsa. Han kniper å kniper tills vi tillslut lyckas fånga honom i precis rätt stund å håller honom i sittande ställning så han inte kan hålla sig. Det är fruktansvärt. Jag har fått en ny tid på BVC nu å hoppas ja får hjälp att verkligen gå till botten med detta. De har hittills bara pratat om lösande pureer men de har inte funkat. Lactolus ger vi redan men även om vi får honom okej i magen så är han ju lika rädd för de. Jag är så less att se honom lida.

• Karina 80

Hejsan!

Åhh, vad skönt att hitta en tråd med människor med samma problem. Vi har just stött på detta problem och har en kille på 2år&8mån.
    Han har aldrig tidigare haft problem med magen, snarare kackat flera gånger/dag och ganska löst. Men för en tid sedan började han få problem att kacka nån annan stanns än hemma. Inte vid dagmamman el. när vi varit hemma hos nån. Men nu har det övergått till att han håller sej här hemma också. Han säger att det känns konstigt i baken och är sjukt i magen. Ibland kommer det med jämna mellan rum att han blir alldeles pirrig i kroppen och säger:aj-aj-aj...säker när bajset trycker på. Men så går det om en stund, tills nästa "anfall". Jag lider sååå med honom och jag vet inte vad vi ska göra!? Fick en oral lösning att ge honom från apoteket, men inte hjälper den heller. Han är väldigt känslig annars och minsa lilla får honom att bli lessen och grinig...så det tar verkligen ner på allas humör när han är så lessen och irriterad!!

• lillvilda
    Karina 80 skrev 2009-02-20 17:10:59 följande:
    Hejsan!Åhh, vad skönt att hitta en tråd med människor med samma problem. Vi har just stött på detta problem och har en kille på 2år&8mån.Han har aldrig tidigare haft problem med magen, snarare kackat flera gånger/dag och ganska löst. Men för en tid sedan började han få problem att kacka nån annan stanns än hemma. Inte vid dagmamman el. när vi varit hemma hos nån. Men nu har det övergått till att han håller sej här hemma också. Han säger att det känns konstigt i baken och är sjukt i magen. Ibland kommer det med jämna mellan rum att han blir alldeles pirrig i kroppen och säger:aj-aj-aj...säker när bajset trycker på. Men så går det om en stund, tills nästa "anfall". Jag lider sååå med honom och jag vet inte vad vi ska göra!? Fick en oral lösning att ge honom från apoteket, men inte hjälper den heller. Han är väldigt känslig annars och minsa lilla får honom att bli lessen och grinig...så det tar verkligen ner på allas humör när han är så lessen och irriterad!!
    Det där med humöret känner ja verkligen igen. Min son blir som förbytt när magen krånglar. Han blir arg, rent jäklig om man nu kan säga så om ett barn, vill ha sönder saker osv man ser på hela honom att han mår pest.
    ♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • viewmylife

Karina 80: har ni testat att prata om bajet med honom och förklara. han kan se bajet som sitt och vill inte ge det till dig att kasta bort så att säga... testa att leka med saker som ser ut som bajet satt det blir roligt

• Misslollipop

Min dotter reagerade så ett tag. Hon ville bara bajsa när hon var hos sin pappa, (jag tror att det berodde på att hon mådde lite dåligt av att vi gått isär) och vi tjatade om att hon skulle gå på toaletten och höll på med olika mat(vi använde blåbärspuré, fungerade ganska bra), men det sluta inte förrens jag kom på att det nog är bäst att inte stressa henne med detta, utan låta henne sköta det själv,vi slutade prata om det inför henne och så, då försvann problemen...

Svar på tråden Hjälp! !!!Vår dotter vill inte bajsa!