• Martina 76

Vart eller var...?

Är det bara jag som stör mig på att folk idag inte verkar veta när var resp. vart ska användas. "Vart bor han?", "Vart ska vi träffas?" etc. hör jag flera gånger per dag. Jag tycker att det är så otroligt störande och irriterande att folk inte kan prata svenska!!!! Grrr...

• Svar på tråden Vart eller var...?
  • Champagne

Ofta är det dialektalt. Vissa säger till och med -Vars ska vi träffas?

Jag gillar dialekter och tycker det är charmigt.

• sunflower30

Hej TS, jag håller med dig helt o hållet!! Man ser o hör det i tid o otid. "Vart är min väska" osv.... Ser slarvigt ut i skriftspråk. Sen har jag på sistone ofta läst "Malmö stad har VÄXT mycket på senare år". "Hans barn har VÄXT upp utan sin mamma" osv.

Jaja, det finns större saker att lägga energi på, men du är inte ensam

• ahlcec

I Blekinge löser vi det genom att säga varhän ska du eller var ska vi mötas hän? Smart va?

• SIN74

Han vart arg.

Han BLEV arg.

Så skriver/säger många här.

• Hoppy

sunflower30 skrev 2009-02-13 20:46:07 följande:

Hej TS, jag håller med dig helt o hållet!! Man ser o hör det i tid o otid. "Vart är min väska" osv.... Ser slarvigt ut i skriftspråk. Sen har jag på sistone ofta läst "Malmö stad har VÄXT mycket på senare år". "Hans barn har VÄXT upp utan sin mamma" osv. Jaja, det finns större saker att lägga energi på, men du är inte ensam
    Känns som det där "växt" blivit etablerat som det riktiga sättet att säga det på, tycker jag hör folk säga det hela tiden.
  • Martina 76

Jag bor i Västmanland, vilket är ganska drygt för en språkpolis. (Pappa var svensklärare tidigare så jag skyller på honom.) Här säger man tröck (tryckte), böt (bytte), lös (lyste), spall (spillde) + "vart" vid alla möjliga tillfällen. Det låter sååååååå spånigt!

• scaniae

jag jobbar med folk från hela landet och har märkt att ju längre ner man kommer säger man VAR och en bit upp i landet har de tappat språket och säger VART

• minje

VAR är han? (PÅ vilken plats) Var anger lokalisering.
    VART gick han? (TILL vilken plats) Vart anger riktning.

• minje

Fast jag gör bara skillnad i skrift. I tal tycker jag att man inte behöver vara lika "skitnödig"

• idiblon

Jag stör mig inte så länge folk har koll på att det är olika beroende på skrift eller talspråk.

Martina 76 skrev 2009-02-14 13:07:11 följande:
    Jag bor i Västmanland, vilket är ganska drygt för en språkpolis. (Pappa var svensklärare tidigare så jag skyller på honom.) Här säger man tröck (tryckte), böt (bytte), lös (lyste), spall (spillde) + "vart" vid alla möjliga tillfällen. Det låter sååååååå spånigt!
    Så säger jag också, mest för att det är kul att leka med ord och grammatik. Spall trodde jag fan att jag var den enda som sa! (Förutom alla i min närhet som börjat ta efter mig, dock...)
  • Sanna86

Martina 76 skrev 2009-02-14 13:07:11 följande:

Jag är från gästrikland och säger ungefär samma saker. Dock brukar jag vara bättre när jag skriver.

Men som tidigare nämnts, det har nog inte med okunskap att göra utan snarare olika dialekter. Som göteborgare säger "chex" istf kex och så som många uttalar duscha så som man säger skärp lr charmig.
Svar på tråden Vart eller var...?