Din godaste pesto! =)
Ge mej recept!! =)
Och, hur förvara ni den och hur länge håller den? =)
Ge mej recept!! =)
Och, hur förvara ni den och hur länge håller den? =)
mixa pinjenötter..basilika..lite vitlök..salt..parmiggiano..olja..(detta är originalreceptet)
för att förvara den länge ska du ha den antingen i frysen(där kan du ha den ganska länge utan problem..ett tips är att frysa den i istärningsburkar o plocka ut några när du ska äta pasta med pesto..) eller i en glasburk, lägg i peston o fyll på med olja upp till kanten..så håller den ca en vecka..Jag har bott i pestons huvudstad i ca tio år o pesto är bland mina favoriter..
ett annat tips..koka potatis o hericot verts (eller hur det stavas) o blanda i pasta med pesto..supergott o även det äkta genovesiskt..(Peston kommer alltså från Genova)
det ska i rätt mkt ost..så blir den som bäst..samt ordenligt med pinjenötter..
Det blir också gott med förvällda, hackade nässlor, mycket vitlök och skållade mandlar (mycket billigare än pinjenötter, och om man skållar själv så känns de färskare än pinjenötter som legat länge i påsen.
Jag gor ocksa min som Kluvenflicka,
tycker att det ska vara en ganska mild vitlokssmak, det far inte bli for mycket vitlok sa att den tar over. Ibland, speciellt pa sommaren eller nar jag hittar fina meyer citroner har jag i lite citron skal och juice.
Brukar ocksa ha farskpesto till potatis, ar jattegott, aven att blanda i potatismos med mascarpone och parmesan.
Tusen tack! =)
Kluven flicka - har du fler pestovarianter på lager får du gärna fortsätta dela med dej. =)
Jag älskar pesto, men har bara köpt från affären. Zeta och Willys egna är favoriterna och en sort från Lidl. Men, Icas pesto är blaskig och äcklig enligt mig.
Undrar bara ifall det finns några mått man kan gå efter när man gör egen pesto, på recepten ovanför?