• 3 barns mamma84

Är 39,1 i feber mycket???

Min son är 6mån i morgon.

Han har ju 4 tänder redan och sen har svamp i ryggen och bajsar diarr'e men nu är det lugt men nu har han feber 39,1 och jag gav honom alvedon och satte på honom Boddy nu sover han
    Äter vällig som han ska.

• Svar på tråden Är 39,1 i feber mycket???
  • Bowmore

Ring sjukvårdsupplysningen för säkerhetsskull.
    Har han låg temp i vanliga fall är det ju ganska hög feber för en sån liten kille.

• Busbellan

Så länge han får i sig vätska så är det ingen fara
    Perfekt att han dricker välling!!
    Ge honom alvedon inför natten eller om febern stiger ännu mer, annars är febern bra, det är ju kroppen sätt att försvara sig och bli av med viruset

Mamma till Nora, August och Ella
  • AlvaLovisa

små barn kan få väldigt hög feber utan att det är någon fara, äter de och verkar pigga i övrigt så är det inget att oroa sig för. Alvedon sänker temp ungefär en grad, sen kan man ta av lite kläder om man vill ha ned den mer. Men man har ju feber av en anledning, så så länge den inte blir väldigt hög kan man gärna låta barnet vara lite varmt. Se till att ge mycket att dricka bara

• Thessiss

Hej. När min son vart riktigt förkyld när han var 4 mån så sa läkarna att 39,0 var jättehög feber för en bäbis.. vet inte om det kan vara skillnad på din son eftersom han är äldre än min son var.. men 2 mån kanske inte gör så stor skillnad??
    Men är du riktigt orolig så ring till sjukvårdsrådgivningen, deras telefonnummer är 1177. De har öppet dygnet runt och kan svara på din fråga. Bättre att fråga en gång för mycket istället.

• Miew

Hur hög feber har egentligen inget med saken att göra, utan det är hur medtagen han är. Äter han, kissar han, om man får kontakt med honom. Är svaren nej, då ska man ringa. Om svaret är ja, då väntar man och ger honom mycket vätska, alvedon och låter han ta det i sitt eget tempo...

• Minxy

Det beror helt på bebisen ifråga och hur han mår i övrigt. Feber är i sig ingen sjukdom, det är precis som Nogula säger kroppens eget sätt att driva ut virus ur kroppen.

Min son har 37,3 som normaltemp och vissa gånger kan han lätt ha drygt 39 grader utan att vara nämnvärt påverkad - andra gånger räcker det med 38,6 för att han ska bli helt däckad.

Håll koll på febern, ge mycket att dricka (välling, bröstmjölk eller vatten), låt honom ligga svalt (gärna i bara blöja om det känns ok för dig) och ring sjukvårdsrådgivningen om du känner dig osäker.

***S+M=L***
  • lunkentuss

enligt vår läkare till dottern så ska man egentligen strunta i tempen. Om barnet har hög feber i mer än tre dagar då kan man söka, eller om allämntillståndet är försämrat (oavsett temp). Men en hög temp då o då är ingen fara. Mår barnet "bra", så är det ingen skillnad på att ha 38 grader elr 40 grader...

• poik07

Blir så upprörd över att alla skriver "dricker han så är det ingen fara"

Vissa barn dricker i alla fall... Om du är orolig ring och prata med dem på sjukvårdsupplysningen.
    Och det är olika nr. i olika delar av Sverige...

Som tidigare skrev se på hur han mår totalt. Och inte på graderna eller om han tex. äter.

• evelgen

Vår dotter hade 39.1 när hon var 6 månader och förskyld. Jag ringde sjukvårdsupplysningen eftersom hon kräktes i samma veva som febern steg, men de sa bara att man skulle febernedsättande. De är väldigt vanligtatt små barn får hög feber eftersom de har så liten blodmängd. Men stiger den över 40grader så hade jag åkt in.

Svar på tråden Är 39,1 i feber mycket???