• Klåfingerapa

Vid vilken ålder har era barn fått börja åka framvänt i bilbarnstol i baksätet?

Är det för tidigt att vända stolen när barnet precis har fyllt 3år??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-14 20:04
    Jag undrar inte längre! Jag kommer inte att vända sonen förrän han är 4½ för då kommer vi nog vara så illa tvugna om alla ska få plats i bilen.

• Svar på tråden Vid vilken ålder har era barn fått börja åka framvänt i bilbarnstol i baksätet?
  • Dixie

min son har åkt framåtvänd från ca 3½ - då han var 107 cm lång - enligt rekomendationerna ska det ju vänta tills de är över 4 år, men vi valde att byta stol då sonen i princip inte fick plats i sin bakåtvända stol och eftersom han är reltivt lång tycket vi det var ok .

• Lia85

Jag tycker det. Vände Gabriel när han var 4 år precis men hade gärna haft honom bakåt lite längre ändå.

• Adventuredad

Jag tycker som carseatlady att det är för tidigt. Problemet som uppstår är ju i vilken stol du ska sätta barnet? Om ett barn ska sitta framåt vid tre års ålder är en bältesstol inte lämplig. Ett barn är för ungt för att sitta i en bältesstol av flera orsaker. Om nu en 3 åring måste sitta framåt så ska man använda sele. Och det är inte många föräldrar som tänker på det.....

Vilken stol planerar du att använda?

• Cecese

Dottern var 5 år 8 månader när vi vände henne i höstas. Skulle helst haft henne bakåtvänd längre men det funkade inte när fjärde barnet kom. Hon var då ca 112 cm lång och stolen var långt i från urvuxen.

Adventuredad skrev 2009-02-14 11:27:05 följande:
    Om nu en 3 åring måste sitta framåt så ska man använda sele. Och det är inte många föräldrar som tänker på det.....Vilken stol planerar du att använda?
    Sele är inte att rekomendera när barnet sitter framåtvänd, skadorna blir mycket större på barnet då än om barnet sitter med 3-punktsbälte. Om barnet sitter med sele så sitter kroppen hårt fast mot stolen medans huvet åker fram med en knyck vilken nästan helt garanterar en bruten nacke. Med 3-punkts bälte så far både huvudet och kroppen framåt vilket gör att det blir mjukare och inte lika stor påfrestning på nacken.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • 5 barnsmamman

nej det är inte tidigt allas våran läkare sa at man kan andvända britax bälteskudde eller akta race dom har skydd för hela kroppen.
    dottern fick vi vända när hon var 2½år pga hon kräktes jämt när vi åkte det var läkan som sa vi skulle testa at vända stolen eller köpa nån av dom jag nämt tidigare innan han skulle sätta in åksjuketabletter. Vi vände henne och det vart mycket bättre så dte vart en akta stol och nu imorgon ska vi vända sonen som är 3½ år pga han får inte plats med benen

• vampyria2

Det beror på hur stort barnet är, min dotter växte ur sin stol vid 3 årsålder och då sa läkaren på BVC att det är farligare att ha kvar henne så än att köpa en ny stol/vända stolen så den är passar

• Cecese
    pyret11 skrev 2009-02-14 11:38:52 följande:
    nej det är inte tidigt allas våran läkare sa at man kan andvända britax bälteskudde eller akta race dom har skydd för hela kroppen.dottern fick vi vända när hon var 2½år pga hon kräktes jämt när vi åkte det var läkan som sa vi skulle testa at vända stolen eller köpa nån av dom jag nämt tidigare innan han skulle sätta in åksjuketabletter. Vi vände henne och det vart mycket bättre så dte vart en akta stol och nu imorgon ska vi vända sonen som är 3½ år pga han får inte plats med benen
    Jo det är för tidigt. Helst ska barnen sitta bakåtvända till 5 år men absolut minst till 4 år. Innan dess är inte nackmusklerna tillräckligt utvecklade så risken är stor att barnet bryter nacken och dör eller blir allvarligt skadat om man krockar eller är med om en olycka. Du har säkert hört om vuxna som får whiplash med värk resten av livet. Ett barns nacke är mycket skörare än en vuxen så barnet får inte bara whiplash och värk resten av livet utan nacken kan mycket väl gå av.
    vampyria2 skrev 2009-02-14 11:42:30 följande:
    Det beror på hur stort barnet är, min dotter växte ur sin stol vid 3 årsålder och då sa läkaren på BVC att det är farligare att ha kvar henne så än att köpa en ny stol/vända stolen så den är passar
    Men om stolen var urvuxen bakåtvänd så går det ju inte att vända den framåt. Är den urvuxen bakåt är den det även framåt ju. Hur stor var din dotter eftersom det finns stolar som utan problem räcker till barnet är 115-125 cm. Min dotter är 112 cm och kan utan problem växa 10 cm till på bara överkroppen innan stolen är urvuxen.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • 5 barnsmamman
    Cecese- om du ska skriva om skador så hoppas jag at du tar av ditt barn ytterkläderna dom gör oxså skador när bältet inte sitter åt på rätt sätt.

dU verkar tro att duu kan allt du vill inte lyssna vad andra säger/skriver
  • MZD

vi vände vår son när han va 2,5 år för han avskydde att åka bil plus att han knappt fick plats.

Svar på tråden Vid vilken ålder har era barn fått börja åka framvänt i bilbarnstol i baksätet?