pyret11 skrev 2009-02-14 11:38:52 följande:
nej det är inte tidigt allas våran läkare sa at man kan andvända britax bälteskudde eller akta race dom har skydd för hela kroppen.dottern fick vi vända när hon var 2½år pga hon kräktes jämt när vi åkte det var läkan som sa vi skulle testa at vända stolen eller köpa nån av dom jag nämt tidigare innan han skulle sätta in åksjuketabletter. Vi vände henne och det vart mycket bättre så dte vart en akta stol och nu imorgon ska vi vända sonen som är 3½ år pga han får inte plats med benen
Jo det är för tidigt. Helst ska barnen sitta bakåtvända till 5 år men absolut minst till 4 år. Innan dess är inte nackmusklerna tillräckligt utvecklade så risken är stor att barnet bryter nacken och dör eller blir allvarligt skadat om man krockar eller är med om en olycka. Du har säkert hört om vuxna som får whiplash med värk resten av livet. Ett barns nacke är mycket skörare än en vuxen så barnet får inte bara whiplash och värk resten av livet utan nacken kan mycket väl gå av.
vampyria2 skrev 2009-02-14 11:42:30 följande:
Det beror på hur stort barnet är, min dotter växte ur sin stol vid 3 årsålder och då sa läkaren på
BVC att det är farligare att ha kvar henne så än att köpa en ny stol/vända stolen så den är passar
Men om stolen var urvuxen bakåtvänd så går det ju inte att vända den framåt. Är den urvuxen bakåt är den det även framåt ju. Hur stor var din dotter eftersom det finns stolar som utan problem räcker till barnet är 115-125 cm. Min dotter är 112 cm och kan utan problem växa 10 cm till på bara överkroppen innan stolen är urvuxen.