• Skrållan71

Choklad-namn på tårtan...?

Jag ska göra tårtor till min 1-åring och undrar om man kan hälla smält choklad i plast-formar som är bokstäver? dem smälter väl inte?

Eller om ni har andra förslag? Alla tips mottages tacksamt tilll en nybörjare Glad

Anton fyller 1 år den 18/2 !!
  • Svar på tråden Choklad-namn på tårtan...?
  • AlvaLovisa

Det går nog jättebra Annars kan du ju prova att spritsa egna på bakplåtspapper. Skulle allt gå åt H-vete så finns det färdiga chokladbokstäver på Konsum

• Lii1

vet att det finns att köpa färdiga bokstäver på affärerna iallafall på coop har ja sett det ;)

• Lii1

ja nu såg jag att ni hade skrivet det ;) läste inte så bra.jag hade tagit dom på affärn om det inte var att de står nötter i dom..som allt annat..

• Skrållan71

Tack Glad, jag visste inte att det fanns färdiga. Dem kan va bra o ha som nödlösning ifall dem jag gör själv går åt skogen haha.

Det e så kul o planera tårtorna! Jag har alltid köpt färdiga innan men nu jäklar har jag köpt SP mm Flört 

• Gravid 89

Det går som sagt att spritsa själv, och som andra har sagt så kan man hitta färdiggjorda chokladbokstäver (och siffror) på stormarknader som Coop och Ica maxi t ex!

Första ggn jag använder chokladbokstäver var i veckan och det var alltså första gången jag såg dem i affären. En gång innan har jag använt "bokstavskex" på tårtan, det blev också jättefint och gulligt, särskilt till mindre barn (för de ser lite sådär halvbarnsliga och söta ut )

• Skrållan71

Det va ett bra förslag med kex-bokstäver Tack Gravid 89!
    Ja dem e lite söta och passar bra till en kille som fyller 1,han kan ju smaska i sig dem själv Flört

• Gravid 89

Skrållan71 skrev 2009-02-13 23:05:35 följande:

Det va ett bra förslag med kex-bokstäver Tack Gravid 89!Ja dem e lite söta och passar bra till en kille som fyller 1,han kan ju smaska i sig dem själv
    Ja, på nåt sätt tyckte jag faktiskt att det var finare med bokstavskexen (du vet vilka jag menar). De är mycket behändigare och desto ovanligare än chokladbokstäverna. De smälter och är ganska pilliga att få dit med ovan hand! Om din tårta är mer "rundad" och bokstäverna inte ska ligga platt kan det vara en bra idé om du har någon slags gelé eller kristyr som du smetar under på bokstäverna så att de fastnar och inte ramlar bort!
  • Skrållan71
    Gravid 89 skrev 2009-02-13 23:07:56 följande:
    Skrållan71 skrev 2009-02-13 23:05:35 följande: Ja, på nåt sätt tyckte jag faktiskt att det var finare med bokstavskexen (du vet vilka jag menar). De är mycket behändigare och desto ovanligare än chokladbokstäverna. De smälter och är ganska pilliga att få dit med ovan hand! Om din tårta är mer "rundad" och bokstäverna inte ska ligga platt kan det vara en bra idé om du har någon slags gelé eller kristyr som du smetar under på bokstäverna så att de fastnar och inte ramlar bort!
    Jag ska använda SP (för första ggn) så jag hoppas att det blir ett platt underlag Glad men då fastnar nog inte kexen hm....kanske ska ha ngn liten klick gele under?
  • Gravid 89

Skrållan71 skrev 2009-02-13 23:12:49 följande:

Jag ska använda SP (för första ggn) så jag hoppas att det blir ett platt underlag  men då fastnar nog inte kexen hm....kanske ska ha ngn liten klick gele under?
    Ja, hehe det var ju det jag menade!
  • Skrållan71

Haha ja jag såg det nu,läser lite för snabbt ibland(skyller på tårt-snurr) Skrattande

Tusen tack för hjälpen...har du fler förslag på ngt ang tårtor så bara ös på haha

• Gravid 89

Skrållan71 skrev 2009-02-13 23:16:17 följande:

Haha ja jag såg det nu,läser lite för snabbt ibland(skyller på tårt-snurr) Tusen tack för hjälpen...har du fler förslag på ngt ang tårtor så bara ös på haha
    Hmm, ja lite kanske?

Vad har du för tårtplaner, hur ska den se ut, och vad ska du ha för fyllning? Har du bakat tårta många ggr förut?
  • Skrållan71

Har inte bakat förr... Blir 2 tårtor, har SP i vitt och blått 1kg var och köpt röd o grön färg.
    Ska ha dumle-fluff och hallonmousse i, sen 1 tårta tänkte jag vit med blommor i olika färger o med hans namn Anton i mitten o den andra tårtan blå med blommor o namn...

Jag har kollat runt på alla tårt-bilder som finns tror jag Glad och alla e så duktiga! Jag e ingen konstnär så jag vågar inte göra ngt avancerat,annars hade det varit kul med ngn annat än blommor kanske.

Svar på tråden Choklad-namn på tårtan...?