• Duttan

Helsingforskryssningar bra & dåligt?

Hej!
    Jag funderar på att köpa ett presentkort på en Helsingforskryssning till mina föräldrar i present. Ni som har varit på kryssningar... Vad var bra eller dåligt? Vad valde ni? Silja Line, Viking Line eller finns det andra som är bättre?

• Svar på tråden Helsingforskryssningar bra & dåligt?
  • delphy

Har rest den sträckan ett par ggr/ år sedan jag var liten (släkten bor i Finland) men då har det ju inte varit kryssningar.
    Mig vetligen så finns det bara Viking och Silja och jag föredrar Silja. Lite lyxigare och dyrare...... Men smakar det så kostar det.

Tycker dina föräldrar om att dansa? I så fall har båda linjerna danskryssningar och om jag inte missminner mig så är det Viking Line som nyligen byggt om en av sina färjor till "dansbåt".

Lycka till!

• Tossan79

Rekommenderar också Silja lIne, om det är dina föräldrar som ska åka. Viking är mer en röjarbåt liksom. Var själv för en tid sen på kryssning med min sambo, och vi hade riktigt trevligt - utomordentligt god mat i a la carte restaurangen ( de har jätteduktiga kockar ombord!), bra tax free shopping ( lite kosmetika och några viner man inte hittar iland) och dans, däckspromenader, bastu, lite drinkar, en film i hytten...... Trevligast vore det säkert om du väljer en sån kryssning där man spenderar dagen i Helsingfors! Båten anlägger precis i hjärtat av staden, och det finns mycket att se och göra där!

• höst

Vi åker också till Helsingfors regelbundet och vi brukar åka med Viking men ibland med Silja, men priserna blir ju helt andra när man åker reguljärt. Maten på båda båtarna är bra speciellt om man äter i a la carten.

Mitt tips i Helsingfors är att åka runt med spårvagn, billigt och så får man se mycket.

• Duttan

Tack för era synpunkter! Tänkte mig att dom kunde bo på Scandic där och få två heldagar för att hinna se lite...
    Jag tar gärna emot fler tips!

• SpecialK

Hej, Silja är def. bättre än Viking, men är dina föräldrar pensionärer så rekommenderar jag Birka Line. Jättefina färjor med mestadels pensionärer ombord.. upptäckte jag och min väninna efter vi fått presentkort därifrån.. :) Men vi hade kul ändå!

• jeeri

Rekommenderar också Silja. Viking är mer röj och ungdomar och Silja mycket finare. Deras färjor till Helstingfors är jättefina.
    Såg att du fick tips på dansbåt med Viking, säkert bra med går till Åland. Birka tror jag inte heller går till Helsingfors.
    Behöver inte bli så jättedyrt med Helsingforskryssning såvida de inte måste åka över en helg. Då är det ju alltid dyrare. Brukar finnas paketpriser med natt på hotell i Helsingfors. Titta på silja.se, där kan du söka priser osv.

Svar på tråden Helsingforskryssningar bra & dåligt?