• Scraptroll

Ros i kruka, näring?

Ja jag har ju inte precis några gröna fingrar och blir överlycklig när jag lyckas hålla liv i någon av mina växter.
    Nu är det så att för snart 1 år sedan fick jag en ros i kruka av min man och den här har bara växt och växt och skjutit nya skott och kommit ros på ros.
    Jag har ju såklart klippt ner rosen när rosorna har blommat för att den inte ska bli så hög och tunn. Den har också klarat sig från spinn och sånt som jag hört att rosor ska kunna få under vintern.
    Men ju fler rosor som sköt upp desto tunnare blev stjälkarna till dessa och nu under vintern har den ju inte blommat något alls.

Jag undrar om jag kanske borde ge rosen näring nu när våren kommer?
    Den har en ordentlig kruka och behöver inte planteras om.
    Vilken sorts näring ska jag ge den och hur mycket? Ja jag behöver lite hjälp som ni kanske märker.

Om ni vet något om hur man ska göra med en passionsblomma så vore jag tacksam också....den ska jag plantera om, men ska den ha någon sort näring?

• Svar på tråden Ros i kruka, näring?
  • Tarantina

Rosor som växer ute brukar man klippa ner ordentligt varje vår. Men om man gör det med krukrosor vet jag inte.
    Har du trädgård rekommenderar jag att plantera ut den. Jag har gjort det med flera krukrosor och de klarar det jättebra!

• Scraptroll

jo jag har en trädgård...men vill inte gärna plantera ut så mycket än då jag inte har någon koll på landen. Flyttade till det här huset förra året och vi planerar fortfarande hur vi ska göra med trädgården.

• Juliettans
    *puff puff*
    O så undrar jag när det är dags att plocka fram rosor som man gett lite "dvala" över vintern. Mina har varit placerade i ett kallt förråd utan något vatten. Var det rätt gjort? Och i så fall, är det dags att ta fram in dom i värmen snart och vad ska man göra med dom då????
  • Scraptroll

Jag känner att jag måste puffa upp den här igen då jag inte fått ett svar jag väntat mig

Svar på tråden Ros i kruka, näring?