• Mamma till viljestark dotter

Syskon och långt till neo

Vi har en dotter på 5 år som föddes i v.33. Vi fick tillbringa 4 veckor på neo, eftersom hon fick en besvärlig infektion.

Nu väntar vi tvillingar och tankarna på neo-tiden skrämmer mig mer nu när vi har en dotter redan. Risken att vi hamnar på neo igen är väl ganska stor. Vi har nästan 30 mil till närmaste neo. Hur fixar man det?! Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Syskon och långt till neo
  • Full av förhoppning

Kolla upp om det finns ett Ronald Mc Donaldhus där eller familjerum.... då tar ni båda vård av  barn och har med dottern där och turas om att vara hos tvillingarna eller är där hela familjen. Det är mitt tips...
    Lycka till!!

En älva och ett mirakel
  • lilja26

Vi hade också 30 mil till det första sjukhuset vi låg på med våran kille. Eftersom våra barn var så små då, så valde vi att min man var hemma med barnen i sin hemma miljö. Sen kom dom givetvis och hälsa på, men det var på helgena.

Vet att detta var det bästa för mina barn, men det var känslomässigt jobbigt att vara så lång borta från dom. Men sen så flyttades vi till sunderbyn efter ca 9 veckor och då såg jag mina guldklimpar varje dag. (vi bor i luleå)

• Mamma till viljestark dotter

Full av förhoppning - jo visst finns det några familjerum och ett patienthotell, men ändå...

lilja26 - nog vore det säkert det bästa för dottern, att pappan är hemma med henne... Måste vara jättejobbigt och långtråkigt för henne att tillbringa så lång tid på sjukhus, där det mesta kretsar kring de nyfödda. Hoppas bara de väntar läääänge med att titta ut...

• JessAnn

Hej!
    Jag fick också min dotter i v 33. LÅg då på neo i 5-6 veckor. Mitt andra barn kom i v 27+0. Plus att jag låg inlagd 10 dagar innan förlossning. Vid den tiden var min dotter 5 år.
    Det var min livs största mardröm, att vara borta från min dotter.
    Vi hade dock inte mer än 12 mil till sjukhuset. Under de 10 dagar innan förlossningen var min sambo + dotter o hälsade på varje dag.
    När O kom bodde vi på RonaldMacDonaldhuset. Hela familjen. Körde bara hem emellanåt och fixade om huset. När O hade blivit lite större kom vi till ett sjukhus lite närmre. Bara 5 mil. Där fick vi ett familjerum. Jag bodde där varje dag. Resten av familjen sov där varannan natt. Varje fredag sov vi alla hemma. Detta fungerade bra trots allt. Tur i oturen fanns det en flicka till som hade fått en förtidigt född lillasyster. Flickan var lika gammal som min dotter. De lekte hela tiden.
    Under hela denna tiden var inte vår dotter på dagis. Rätt eller fel??? Det gick feber kräksjukan vattenkopper löss osv så vi tog det beslutet. Dessuton var det RS säsong. Lyck till!!

Svar på tråden Syskon och långt till neo