• Moi

Tänkte läsa Fossum.. Men..

Ville sluka en ny serie och siktade in mej på Karin Fossum.
    Jag kikade efter böckernas ordning och fann;

* Evas öga 1998 [1]
    * Se dig inte om! 1998 [2]
    * Den som fruktar vargen 1999 [3]
    * När djävulen håller ljuset 2000 [4]
    * Älskade Poona 2002 [5]
    * Svarta sekunder 2002 [6]
    * Mordet på Harriet Krohn 2005 [7]
    * Den som älskar något annat 2007 [8]
    * Den onda viljan 2008 [9]

Men de 3 första böckerna finns inte att beställa.. Nähä..
    Sen är dom ju faktiskt rätt så gamla.. De böcker jag hört talas om är "Älskade Poona" och uppåt!

Så ni som läst Fossum, vad säger ni? Var börjar jag?
    För mej så är det rätt så viktigt att vara med från karaktärernas start Men i det här fallet vetti fan..

• Svar på tråden Tänkte läsa Fossum.. Men..
  • NoomiNoomi

Jag har läst Fossums böcker men jag tycker inte att de är lika viktiga att läsa i ordning som tex Jungstedts böcker är. Så jag tror att du kan börja med den du känner för... Men det är som jag upplever det...

Har du kollat biblioteket. Det brukar ha alla böckerna

• Moi

NoomiNoomi skrev 2009-02-15 14:13:24 följande:

Jag har läst Fossums böcker men jag tycker inte att de är lika viktiga att läsa i ordning som tex Jungstedts böcker är. Så jag tror att du kan börja med den du känner för... Men det är som jag upplever det... Har du kollat biblioteket. Det brukar ha alla böckerna
    Tack Är så sugen på "Älskade Poona"
    Är den bra tycker du?
  • Y1va

Försök hitta de gamla om du kan. Jag tycker nämligen att de är bättre än de senaste. Nu var jag inte inne och kollade på din profil var du bor nånstans, men om du bor i Stockholmstrakten så har röda korset jättemycket böcker i sin butik/lager vid Ropsten. Där har jag varit och fyndat delar jag saknat i serier några gånger.

• NoomiNoomi

Älskade Poona är bra men kan upplevas lite jobbig... om jag inte minns fel.

• Krabbolina

jag tycker att du ska iaf börja med Se dig inte om!
    Finns att låna på bibblan om inget annat!

• NoomiNoomi

Vilken blev det nu då?? Har du valt nån än?

• namera

Hoppas du valde "Se dig inte om!". Jag har aldrig tyckt om Fossum, men gav boken en chans och det är nog den bästa deckare jag läst (och då har det ändå gått 9 år och en himla massa kriminalromaner sedan jag låg uppe en hel natt för att få reda på hur det skulle sluta).

• Ellianda

Evas öga och Se dig inte om är de helt klart bästa böckerna av Fossum. Kolla bibliotek, antikvariat (t ex www.antikvariat.net) eller tradera. Eller fråga runt i bekantskapskretsen. Resten av böckerna skulle du kunnat fått gratis av mig, men jag har tyvärr gjort mig av med dem på annat sätt

• Elli47

Har bara läst två av hennes böcker "När djävulen håller ljuset" och "Den onda viljan" och jag tror inte jag ids läsa fler, de är inte dåliga men inte tillräckligt intressanta heller för att jag ska vilja läsa fler. Tror inte det spelar så stor roll vilken man läser dem i även om det naturligtvis alltid är bättre/trevligare att läsa i kronologisk ordning.

Svar på tråden Tänkte läsa Fossum.. Men..