Hur stor cykel till barn på 107 cm?
Vårt barn är 107 cm lång och ska lära sig cykla, utan stödhjul. Nog måste väl barnet ha en 16 tums cykel? 12 tum blir väl för litet?
Vårt barn är 107 cm lång och ska lära sig cykla, utan stödhjul. Nog måste väl barnet ha en 16 tums cykel? 12 tum blir väl för litet?
jag håller med, en 16 tum borde bli lagom, om hon/han inte har jättekorta ben då.
108 cm syskonbarn har en 16-tummare och det är lagom för henne, så kör på det.
16 tum har vår dotter som c.a 110 cm
16 tum!
Vår dotter fick en 16-tums cykel i fyraårspresent. Då var hon 107 cm. Den kan hon nog ha tills hon är ca 6-7 år innan vi behöver byta.
Det bästa är att ha med barnet när man provar cykeln. De skall kunna sitta stadigt på sadeln och ha båda fötterna i marken, då är storleken lgom.
Solvår H skrev 2009-02-14 11:02:01 följande:
Vi har haft minsta storleken (det är väl 12 tum?) till dottern och hon är stor! Vid 3-årsdagen var hon nog runt 105 och det har fungerat bra. Ett tips är att ha en stång att hålla i där bak
Fungerar både när de lär sig och när de lärt sig för att hålla i dem, putta fart osv.
Till sommaren har vi tänkt att byta till en större cykel för nu när dottern är 112cm och säkert närmar sig 120 till sommaren så känns det som att den börjar bli lite för liten.
Men som sagt var har den fungerat (och fungerar) toppenbra!
Det är nog bättre med en liten cykel till att börja med.
Jag köpte en 16 tum åt min dotter förra året å nu är hon 106, tyckte de kändes mest logiskt då jag vet att hon kommer växa ur den snäppet under väldigt fort...
Bonus fyller 4 i April och är 106 cm lång. Han fick en 12tum när han fyllde 2, lärde sig cykla när han fyllde 3 och nu har vi önskat oss en 16tum cykel tills han fyller 4. Han slår knäna i styret på 12tum och benen är på snäppet för långa så om jag var du skulle jag satsa på en 16tum.
Analoga: Jag vet inte riktigt hur du tänker! Min dotter slår i knäna i styret på sin 12 tumare!
Min dotter är 108 cm. (4.5 år) Hon fick en ny cykel i julklapp. En 16 tum. Då hennes 12 tum är på tok för liten!
Den fick hon när hon var 2.5 och lärde sig köra utan stödhjul på den när hon var knappt 4.
Nu kör hon jättebra på en 16 tum. Du ska absolut inte köpa en 12 tum till ditt barn!
Ursäkta att jag lägger mig i men; Ni snackar om hjulets storlek i tum, 12 eller 16, när det i själva verket handlar om ramens höjd. När ditt barn sitter på sadeln så ska han/hon nå ner med båda fötterna till marken annars så kan barnet inte parera om han/hon tappar balansen.
Jag vill tillägga för att vara extra tydlig. Det finns 16 tums cyklar med låg ram vilket kanske skulle kunna fungera för er eller så kan ni välja en 12 tums med hög ram.
Lycka till! Och hoppas det inte blir allt för många skrubbsår.
Lilia skrev 2009-02-16 21:49:18 följande:
Bäst är att ta med barnet och testa cyklarna 12 och 16 tum.
Själv tror jag att 16 tum blir lagom om sadeln sätts ner så långt det går.
Mitt ett barnbarn på 110 cm nu fick en 16 tummare förra året, men då cyklade han hellre på sin 12 tummare. Vet ej hur lång han var då, mer än att han har växt rejält sen dess.