Ipomea
Hm... nu är jag absolut inte doktor eller nåt, men när gamlingarna på hemmet har grumligt urin och kissar ofta så brukar vi ta en odling så de får kolla om de har UVI. Men som sagt.... vet inte egentligen.
Anledningen till att jag frågar om ni kissar mycket också och vilken färg urinet har är att jag själv lider av en sjukdom som heter Diabetes Insipidus. Inte att förväxla med Diabetes Mellitus som alltså är "sockersjuka". Det finns inga biologiska likheter mellan sjukdomarna mer än symptomen och det är att man dricker och kissar mycket. Diabetes betyder typ "mycket urin". Mellitus betyder typ "smakar sött" och Insipidus betyder ungefär "färglös".
Innan jag blev behandlad för min insipidus så drack jag 24 (!!!) liter vätska på ett dygn, detta trappades upp under de åren jag inte behandlades för min sjukdom så i början var det inte så såklart. Man blir kissnödog väääldigt fort och man blir jättekissnödig på en gång.... Urinet är i princip helt färglös.
Sjukdomen kommer av att ett hormon i hypofysen som heter vassopressin, eller anti duirektiskt hormon, inte finns. Detta hormon styr urinkoncentrationen i njurarna. Utan hormonet så rinner all vätska rakt ut ur kroppen och du blir jätte törstig igen.
Nu tror jag visserligen inte att man kan utveckla denna sjukdom över en natt precis. (i mitt fall rörde det sig om en hjärnhinneinflamation som slog ut hypofysen). Men jag har också lärt mig att inte ta lätt på saker och ting och avfärda det som oviktigt! Jag gick 6 år med obehandlar insipidus och det är inte bra! Trots att njurarna inte arbetar så rinner det en fruktansvärd massa vätska genom dem och de orkar inte hur mycket som helst. Dessutom blir saltbalansen i kroppen rubbad och det är verkligen inte heller bra.
Tycker ni gör rätt i att kontakta BM och se vad han/hon har att säga.,,, och kräv ett svar! För även om man alltid får höra att det är så bra att dricka mycket..... så gäller det bara till en viss gräns!!