• Pumpan81

konstant törstig, farligt?

hej hopp!

jag är lite orlolig kom på att det verkligen är så här nu på morgonen.
    jag är alltid törstig, har än så länge fått i mig sen jag gick upp vid halv 8 nästan 2 liter vätska men jag är fortfarande törstig.
    är det tecken på att något är fel eller är det bara en fas?
    blir så nojjig att jag ska ha havandeskapsförgiftning o grejjer.
    nån som vet?

• Svar på tråden konstant törstig, farligt?
  • lia79

Man blir törstigare jag dricker oxå mycket men att du redan har druckit 2 liter är ganska mycket. Ring till din BM o fråga

• systernegativ

Du kanske skulle kolla upp dina glukosvärden, för ett av de vanligaste symptomen på diabetes är just törsten... Jag är också väldigt törstig för tillfället, dricker jättemycket, men två liter på en och en halv timme låter lite väl mycket tycker jag....

• Pumpan81

har gjort 2 st glukosbelastningar under grav senast typ för 2 veckor sen. alla dom värdena har varit bra iaf.
    tycker med attd et låter myucket med så mycket. får ringa min bm imorgon o fråga då

• Lyckaa

jag är precis likadan! Har druckit två liter jag oxå över natten.. men jag ska ringa BM imorrn..

• Ipomea

Jag är åxå orolig för att jag är så törstig och mår så konstigt. Febrig liksom..
    I dag har jag dessutom börjat känna av nån sorts mensvärk.
    Gör ni andra det med? (Är i v 34)

• Angi79

jag är likadan dricker mellan 3-6liter vatten per dygn men är törstig hela tiden iaf fast jag har alltid varit sån och fått kolla upp diabetes och sånt förut men inget har visat sig ska till bm på tis kanske borde ta upp det med henne...

• Lalalong

Är ni bara törstiga eller kissar ni mycket också? (dum fråga kanske, men jag menar om det är att ni svettar ut vätskan eller så)
    Vilken färg har ert urin när ni kissat?

• Ipomea

Jag kissar ofta och mycket å så är det lite grumligt... luktar mysko åxå. Fast inte varje gång.

• Lalalong

Ipomea
    Hm... nu är jag absolut inte doktor eller nåt, men när gamlingarna på hemmet har grumligt urin och kissar ofta så brukar vi ta en odling så de får kolla om de har UVI. Men som sagt.... vet inte egentligen.

Anledningen till att jag frågar om ni kissar mycket också och vilken färg urinet har är att jag själv lider av en sjukdom som heter Diabetes Insipidus. Inte att förväxla med Diabetes Mellitus som alltså är "sockersjuka". Det finns inga biologiska likheter mellan sjukdomarna mer än symptomen och det är att man dricker och kissar mycket. Diabetes betyder typ "mycket urin". Mellitus betyder typ "smakar sött" och Insipidus betyder ungefär "färglös".
    Innan jag blev behandlad för min insipidus så drack jag 24 (!!!) liter vätska på ett dygn, detta trappades upp under de åren jag inte behandlades för min sjukdom så i början var det inte så såklart. Man blir kissnödog väääldigt fort och man blir jättekissnödig på en gång.... Urinet är i princip helt färglös.

Sjukdomen kommer av att ett hormon i hypofysen som heter vassopressin, eller anti duirektiskt hormon, inte finns. Detta hormon styr urinkoncentrationen i njurarna. Utan hormonet så rinner all vätska rakt ut ur kroppen och du blir jätte törstig igen.

Nu tror jag visserligen inte att man kan utveckla denna sjukdom över en natt precis. (i mitt fall rörde det sig om en hjärnhinneinflamation som slog ut hypofysen). Men jag har också lärt mig att inte ta lätt på saker och ting och avfärda det som oviktigt! Jag gick 6 år med obehandlar insipidus och det är inte bra! Trots att njurarna inte arbetar så rinner det en fruktansvärd massa vätska genom dem och de orkar inte hur mycket som helst. Dessutom blir saltbalansen i kroppen rubbad och det är verkligen inte heller bra.
    Tycker ni gör rätt i att kontakta BM och se vad han/hon har att säga.,,, och kräv ett svar! För även om man alltid får höra att det är så bra att dricka mycket..... så gäller det bara till en viss gräns!!

• Toadette

Jag har också varit konstant törstig i ett par veckor. Enligt min Bm är det bara bra eftersom man ska dricka mycket. Mina värden har alltid sett bra ut, förutom en väldig järnbrist. Undra om det kan bero på det?

• Havanna

Jag dricker oxå mycket, främst på nätterna. Mina värden har varit låga hela tiden..

• Toka2

Jag har varit vääääldigt törstig jag med, men eftersom jag både har varm lägenhet, varmt jobb och inte pallar med värme, så ser jag det hela som en naturlig reaktion. Nu blir jag dock lite nervös, så jag ska fråga BM vid nästa besök om det är normalt/ok.

• LinaåBullen

jag dricker mycket och kissar grumligt men jag har varken infektion eller UVI eller svmap eller något .
    Jag har bra värden 136 i hb

• Ika76

Hej på er!

Vad sa era BM om att ni dricker så mycket? Kan det vara fara för barnet eller någon komplikation i graviditeten?
    Jag har själv samma problem, dricker bortåt 7 l. vatten/dag men är ÄNDÅ törstig. Har alltid druckit mycket (ca 4 l.) men nu är det ju bara jobbigt. Man blir ju orolig... Är i v. 29-4.
    Jag har också testats för UVI och grav.diabetes (dock ej glukosbelastats) men det visade ingenting.
    Mvh Ika

• isano

Är också nästan konstant törstig, har gjort glukosbelastning som var helt normal, men har ändå en enorm törst. Tror det där kommer och går under hela graviditeten..

• Tesan81

De måste nästan vara ganska normalt att dricka mycket vatten och annat läskande för de e samma här, måste alltid ha en dricka el dyl när vi tex åker bil eller är på besök å så.. Kroppen tar väl upp en hel del också + lilla bebis? sen verkar de ju vara många som dricker mycket under grav. jag har fått för mej att de är bra!

• Ika76

Men kan verkligen 7 liter / dygn vara bra och normalt? Jag har druckit ungefär så mycket under hela graviditeten...
    Är det någon mer än jag som dricker de mängderna och som pratat med sin BM?

• 1bebben

Jag dricker också kopiöst mycke vatten. pratade med BM och hon sa att jag var tvungen att dra ner vatten konsumtionen. kroppen kan ju inte ta upp så här mycket vatten. desutom är det lätt att man får saltbrist. Nu har jag försökt dra ner men är konstant törstig. någon fler än jag som fått avsmak mot saft och läsk?

• Ika76

Saft och läsk går fortfarande ner men kaffe är jobbigt. Blir bara ännu törstigare av det.

MVC´s läkare, som jag ska till, kommer väl att säga åt mig också att dricka mindre. Usch! Har försökt och satt och flämtade av törst men kom ändå bara ner på lite mindre än 6 liter på det dygnet. Tips?!
    Är det fler vars BM sagt åt er att minska drickandet? Och varför?

• yaaniz

jag dricker oxå en massa vatten..oxå på natten.

hört att det är vanligt och ingen fara.
    men att överdosera saker vad det än är kan ju aldrig vara bra.
    jag tycker itne jag dricker föööör mycket..4-5 liter per dag högst.

har oxå hört att det minskar att man får vätska i kroppen..
    jag har faktiskt inte mycket vätska..lite om jag gått mycket..

//Jaana v.34

Svar på tråden konstant törstig, farligt?