• Pappa Pu

    Hur får jag bra bild på TV:n

    Hej,
    Ibland har man större eller mindre problem. Ett litet problem för vissa kan vara stora för någon annan.

    Dålig TV-bild är mitt problem och kanske någon kan hjälpa mig hur jag löser dtta. Jag har äntligen skaffat en platt-TV och i butiken var det förstås en riktigt bra bild men på väggen hemma är den väldigt dålig. Jag antar att det är fel sladdar eller nåt men kan ingenting om det tekniska.

    Jag har en ca. 12 meter lång antennsladd till TV:n, och jag har en digital-box och en DVD kopplad till TV:n. Mellan TV:n och boxen/DVDn sitter det scartkablar.

    Kan någon upplysa mig om hur tusan jag skall göra för att få en bra bild?

  • Svar på tråden Hur får jag bra bild på TV:n
  • Pappa06

    är det dålig bild på både dvdn och antennen?
    på vilket sätt är bilden dålig? är den suddig, eller är det bara fel färger etc?
    sen vilket avstånd tittar du på tvn?
    tex. om jag står en halv meter i från min 50" så ser ju inte bilden allt för vacker ut, men från soffan ett par meter därifrån ser den skitbra ut.

  • Pappa Pu

    Ja, det gäller både och. Kollade en heminspelad film på dottern som morfar gjort och den var riktigt dålig. Själv hävdar han att han har bra bild hemma.
    Det är dålig kontrast, ungefär som det är för få pixlar. Det är ungefär 2,5-3 m från soffan till TVn.
    Framförallt var det mycket bättre bild i affären.

  • jimppa

    I affärerna har dom alltid hd tvboxar med HDMI ingång, det är därför det alltid blir bra bild. Själv har 37 tums Samsung med hyfsad bra bild. Om du vill ha bra bild från dvdn så skaffa en med stöd för HDMI, bilden blir väldigt klar och fin.

    Lite mer om hdtv: sv.wikipedia.org/wiki/HDTV

  • Pappa06

    Pappa Pu skrev 2009-02-15 13:40:17 följande:


    Ja, det gäller både och. Kollade en heminspelad film på dottern som morfar gjort och den var riktigt dålig. Själv hävdar han att han har bra bild hemma. Det är dålig kontrast, ungefär som det är för få pixlar. Det är ungefär 2,5-3 m från soffan till TVn. Framförallt var det mycket bättre bild i affären.
    har du provat att gå in i menyn å ändra kontrast etc? Kan göra stor skillnad
  • 4barn

    Vet inte om jag kan hjälpa, men vad är det för TV, box och DVD?

  • Pedero

    Hemisnpelad film i vanlig TV/DVD-upplösning är aldrig bra, och det syns etxra bra på en högupplöst tv. Morfar har en gammal "tjock-tv"?

    Avståndet stämmer ganska bra för en 42-50" tv. I affären har de ofta en förinställd bild som kallas dynamisk eller liknande, den är ren skit och endast gjord för att kunna visa en färg och kontrastrik bild i lysrörs-belysning. öppna menyn och ställ om till bio eller liknande.

    Nu vet jag inte exakt vilka slags sladdar och in/utgångar du har till din box och DVD-spelare, men bra scart-cablar ger en helt ok bilkd. Däremot ger billiga och icke fulldragna scartkablar en ren skitbild. Bäst är om du drar HDMI eller komponentkabel.

    Pappa Pu skrev 2009-02-15 13:40:17 följande:


    Ja, det gäller både och. Kollade en heminspelad film på dottern som morfar gjort och den var riktigt dålig. Själv hävdar han att han har bra bild hemma.Det är dålig kontrast, ungefär som det är för få pixlar. Det är ungefär 2,5-3 m från soffan till TVn.Framförallt var det mycket bättre bild i affären.
  • hedde73

    Många tv affärer kör även på antingen någon HD kanal, eller också en blu-ray film, allt för att det skall bli så bra o knivskarp bild som möjligt.
    Ett tips är att söka på just din tv-modell på typ minhembio.com eller liknande forum, där kan man ibland få hjälp av andra med samma tv modell på tips på inställningar för att få så bra bild som möjligt.

  • Pappan Blå

    I vår familj har vi det lite omvänt! Jag föredrar att behålla tjock-TV:n medans frun gärna vill ha en snygg platt-TV. Jag fattar ärligt talat inte varför tjock-TV försvann så fort när bildkvaliteten fortfarande står sig bra vid vanliga TV-pgm och vanliga DVD-filmer. Visst, spelar man massor och bara kör Blue-ray och HDTV-sändningar då fattar jag varför men annars...

    Tänk er en riktigt fin Philips eller Sony bredbildsjockis... Najs!

  • byström

    Pappan Blå skrev 2009-02-23 10:25:11 följande:


    Tänk er en riktigt fin Philips eller Sony bredbildsjockis... Najs!
    Hehe, ja då har du defintivt läge på att göra några riktiga kap i dessa tider!
    Tänk så många som slänger ut sina fullt fungerande, "fina tjockisar"!
    Dom får man för en struntsumma nu... tv i varje rum kanske?
    =)
  • Snart pappa nr1

    Pappa Pu skrev 2009-02-14 12:07:43 följande:


    Hej,Ibland har man större eller mindre problem. Ett litet problem för vissa kan vara stora för någon annan.Dålig TV-bild är mitt problem och kanske någon kan hjälpa mig hur jag löser dtta. Jag har äntligen skaffat en platt-TV och i butiken var det förstås en riktigt bra bild men på väggen hemma är den väldigt dålig. Jag antar att det är fel sladdar eller nåt men kan ingenting om det tekniska.Jag har en ca. 12 meter lång antennsladd till TV:n, och jag har en digital-box och en DVD kopplad till TV:n. Mellan TV:n och boxen/DVDn sitter det scartkablar.Kan någon upplysa mig om hur tusan jag skall göra för att få en bra bild?
    Har du köpt en lågbudget TV? De billigare runt en 5000 kr är oftast inte så bra.
Svar på tråden Hur får jag bra bild på TV:n