• Mandarina

Vad är det undermedvetna??

Vad menas med det undermedvetna??

Är det alla minnen som väckt starka känslor som ex. samlas där?? Ex om man vart med om nåt som ex väcker starka känslor av skam och så fort man tänker på det så mår man dåligt....o så försöker man slå bort dom tankarna...hamnar dom i det undermedvetna??

• Svar på tråden Vad är det undermedvetna??
  • LittleMsSunshine

det undermedvetna är det som påverkar dig fastän du inte vet om det. Det finns ju det medvetna och det är sånt som du vet, det förmedvetna, och så det undermedvetna. Jag läser psykologi och läste om det här för några veckor sedan, det undermedvetna är inte sånt som du medvetet försökt att trycka bort det är mer att det trycks bort av sig självt utan att du aktivt gör det

• slangbella

Definitionen på Wikipedia.se:
    "Undermedvetna, psykologisk term inom psykoanalytisk teori för mekanismer i psyket som man inte är medveten om men som kan manifestera (uppenbara) sig på olika sätt, alltifrån neuroser till så kallad freudiansk felsägning."

Jag tror det ligger nåt i det du skriver, att obehagliga upplevelser kan hamna i det undermedvetna. Men jag tror inte bara det gäller obehagliga, det kan nog handla om andra upplevelser också, t ex sådant man var med om som barn och som man kanske inte minns riktigt. Dofter kan trigga igång mig och ibland kan jag koppla det till ett minne från förr, men inte alltid. Jag vet inte om det kan kopplas till termen undermedvetna, bara antar.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • slangbella

Jag kanske blandar ihop äpplen och päron i mitt antagande... känns inte lika klockrent nu Fundersam

• Mandarina

Ok, jag går i terapi nu nämligen o undrar bara...vad jag förstår när jag läser om psykodynamisk psykoterapi som handlar det mkt om att ta fram det undermedvetna...blev då bara nyfiken. Efterom på sista tiden så har massa jobbiga minnen börjat dyka upp, inte direkt från barndomen men det sista som hänt de senast 15 åren (är idag 30)...o undrar om det likso kommer från det undermedvetna...

Eller kan ni ge nåt exempel på vad som skulle kunna komma från det undermedvetna?

• viewmylife

jag har ett exempel: jag hittade en låt på en gammal skiva hos min mamma, lyssnade på den och vart trygg och somnade. detta hände flera kvällar i rad. tillslut så frågade jag mamma om dem låten och hon sa att hon brukade sjunga den varje kväll när jag skulle sova för mig när jag va liten. jag mindes inte den eller kände inte ens igen den men mitt undermedvetna gjorde det och kopplade till det jag kände då, trygghet.

• Mandarina

OK, då e jag med mera.....
    Men är det så att man aldrig vet vad som finns i det undermedvetna eller kan man plocka fram det?? Är det alltid "glömda" (forever) minnen??

• viewmylife

precis du vet inte... men terapi kan hjälpa. tex vid fobier, det kan ha roten när du va liten men du minns inte förän man letar på rätt ställen.. varje dag så får du spår om vad som finns i ditt undermedvetna, tex.. dofter som ger en känsla du inte kan sätta fingret på, den bara känns bekant på någe sätt.
    Man minns fast inte aktivt minne.. kompliserat :-P. många kan en dag vakna och lida av ångest och depresion... kroppen säger att något är fel men du vet inte vad. och via en lång terapi på år kan det ta iblan så kommer man fram till övergrepp när man va liten, minnerna kommer om manletar på ratt sätt. men man ska vara jätte försiktig att rta i det undermedvetna, eftersom det kan finnas saker där du inte vill veta och kan skada dig.

• KristenTjej84

I mitt undermedvetna kan det gömma sig minnen som är flera år gamla och bara dyka upp i vanliga drömmar..t ex scener från filmer/såpor som jag inte tittat på under lång tid..haha..
    tycker det undermedvetna kan vara lite kul:)

• Sugardaddy

Vet att det är petigt men det heter inte undermedvetna, det heter omedvetna. På engelska stämmer det att att termen är subconscious vilket får många att tro att man kan direktöversätta det. Precis som det inte heter förträngning utan bortträngning. Förträngning är ett medicinskt symptom som man kan få i till exempel förhuden. Rätt ska vara rätt... Annars önskar jag dig lycka till i din terapi TS.

• slangbella
    Sugardaddy skrev 2009-02-23 22:46:27 följande:
    Vet att det är petigt men det heter inte undermedvetna, det heter omedvetna. På engelska stämmer det att att termen är subconscious vilket får många att tro att man kan direktöversätta det. Precis som det inte heter förträngning utan bortträngning. Förträngning är ett medicinskt symptom som man kan få i till exempel förhuden. Rätt ska vara rätt... Annars önskar jag dig lycka till i din terapi TS.
    Men undermedvetna och omedvetna har väl knappast samma betydelse?
  • Sugardaddy

Hatar när folk tar över trådar med saker som TS inte bett om, så jag vill inte vara den personen. Men du är jättevälkommen att privmessa mig så kan vi fortsätta diskussionen där?

slangbella skrev 2009-02-24 02:34:24 följande:
    Men undermedvetna och omedvetna har väl knappast samma betydelse?
  • slangbella
    Sugardaddy skrev 2009-02-24 17:33:26 följande:
    Hatar när folk tar över trådar med saker som TS inte bett om, så jag vill inte vara den personen. Men du är jättevälkommen att privmessa mig så kan vi fortsätta diskussionen där?
    Det är väl knappast att ta över tråden med att förklara vad du menar?
    (då skulle du väl inte skrivit nåt inlägg alls to begin with)
  • Mandarina
    Svar på #13
    Kan nog hålla med.
    Dessutom är väl det omedvetna o det undermedvetna olika saker....??
  • Sugardaddy

Alltså, Freud talade inte överhuvudtaget om något undermedvetet. I sina försök att förklara hur det mänskliga psyket fungerar pratar han om det som är medvetet, det omedvetna samt det förmedvetna. Varifrån termen undermedvetet kommer ifrån eller vad den ska betyda har i alla fall jag inte fått någon förklaring på? Ändå pratas det om det undermedvetna som att alla vet vad det är för något. Googlar man på det så får man tusen olika betydelser av vad olika individer tolkar in i begreppet. Så frågan kanske skulle vara vad menar ni när ni säger undermedvetna Är det någon annan teoretiker som har myntat det? Och vad betyder det i så fall? Kom gärna med referenser, inte menat att vara spydig jag vill bara lära mig mer.

Gulletroll skrev 2009-02-25 15:20:09 följande:
    Svar på #13Kan nog hålla med. Dessutom är väl det omedvetna o det undermedvetna olika saker....??
    Definitivt eftersom det ena så vitt jag vet är en psykologisk term och det andra något annat.
  • cizzim
    Sugardaddy skrev 2009-02-23 22:46:27 följande:
    Vill bara påpeka att termen subconscious andvänds bara inom psykoanalys. Annars använder man sig av termen unconscious.

Tror de bör vara liknande på svenska? Alltså, att det visst heter undermedvetna om man pratar om tex Freuds teorier, men om du till exempel diskuterar något inom kognitiv psykologi så använder du termen omedveten? Jag vet inget om de korrekta svenska termerna inom psykolgi, men det vore underligt om de använd "omedveten" inom båda områden, eftersom de defineras olika?
  • Mandarina

Ok jag tror jag vet svaret själv nu!

Det undermedvetna är där allt samlas ex minnen, tankar, känslor mm och det undermedvetna styr vårt autonoma nervsystemt, alltså det systemet som aktiverar våran gas-funktion (alarmreaktion) och det som ger ångest. Blir trycket för stort av det undermedvetna, dvs mkt jobbigt som har hänt så rinnger bägaren över o det autonoma sätts igång...

Det omedvetna handlar om ex omedvetna känslor man har, eller omedvetna mönster eller tankesätt.....som genom terapi kan synliggöras med hjälp av terapeuten!

Svar på tråden Vad är det undermedvetna??