• MissNiss

Någon som gjort Sushi själv??? Gärna snabbt svar...

Tänkte göra Sushi ikväll...
    Kan någon hjälpa mig med ett bra recept??? Hur gör ni?? Och vad behövs... Det mesta har jag redan hemma...eh tror jag.

Har tänkt göra California roll-avokado, krabba, gurka. (makirulle)

Har sökt på nätet...hittar en massa olika...inte riktigt den jag vill ha...

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Någon som gjort Sushi själv??? Gärna snabbt svar...
  • Vår stora lillbebis

Vi brukar göra det, blir godare än köpt tycker jag!
    Du behöver sushiris(fast en del använder vanligt grötris), risvinäger, bladen till själva sushin, wasabi och sen innehållet (men det har du ju redan bestämt). Vi har en matta av typ bambu(?)som vi rullar ihop sushin i och sedan också inlagd ingefära och soja vi äter till.
    Det enda recept vi följer är hur riset ska tillagas och det tar ju lite tid så börja i tid är mitt tips
    Lägg sedan ut en rand med ris på bladet, wasabi och ditt innehåll och rulla ihop den. Låt gärna rullen sätta sig lite innan du skär den och använd vass kniv så blir det snyggast.
    Lycka till

• MissNiss

Tack för ditt svar!!!

Hoppas nu jag kan äta sushi eftersom jag är gravid...

• AlvaMari

Skrev just ett låååångt inlägg under en tråden "ditt bästa tips för egen sushi" men det gällde nigri.
    Hur gick det med rullarna? Anar att detta inlägg kommer för sent.
    Tror att just California rolls är säkert för gravida. Krabba eller crabsticks är väl kokade? Sedan säger man visst nuförtiden att man kan äta sushi som gravid i vilket fall bara fisken är färsk men det är nog bäst att man surfar lite på det ämnet först.
    När det gäller california rolls brukar jag använda plastfolie för att kunna vända upp o ned på noribladet när man packat riset . Fast jag tycker det är lite svårt att få california rolls snygga. goda blir de dock alltid!

• Vår stora lillbebis

Ja jag åt vår egen sushi under min graviditet, jag fick barn för 6 månader sen!
    Jag menar krabbsticks, avokado och gurka påverkar inte din bebis i magen...

• Trynträ

Sushi går bra att äta som gravid. Man kan ju skippa den råa laxen så är det lugnt.

Jag brukar ha gurka och crabsticks i min sushi + en massa inlagd ingefära. Sååå gott!

• MissNiss

Det blev Sushi i lördags...måste säga att jag lyckades ganska bra för att vara första gången...
    Det blev kanongott!!!

Sushi lär jag göra flera gånger!!!

• Supermamma3

..åt sushi när jag var gravid, även med laxen, man måste bara ha koll på att den är färsk...

• mrsIce

Appropå gravid och sushi, går jättebra att äta lax men tänk på att den ska ha varit fryst först (i ca 3 dygn) för att ev parasiter inte ska överleva...

• Ciccilionaa

Förutom noriblad, wasabi, riset (m risvinägerlösning) så brukar jag använda det som finns hemma..
    Lax, crabsticks, "äggkaka" (vispar ett antal ägg och steker som en pannkaka), avokado, gurka.
    Är sushigalen! så "beroende".
    Man spar en hel del på att göra det själv.

C

Svar på tråden Någon som gjort Sushi själv??? Gärna snabbt svar...