Anonym (Viktigt!) skrev 2009-02-15 07:50:05 följande:
Ts, Jag tror inte att chansen att du kommer att reagera är så stor då du troligen bara äter 10mg Citalopram. Men du ska veta att en vanlig biverkning med alkohol är just att man tappar kontrollen helt och gör saker som du inte ens kan drömma om. Det hände mig och jag ringde Läkemedelsverket då jag ville ha svart på vitt och mycket riktigt. Mannen jag talade med frågade om jag dansat på borden och gjort saker som jag äldrig skulle ha gjort?. Mycket riktigt! Denna medicin blev tyvärr starten på en manisk period . Den första i mitt liv och drog i gång sjukdomen Bioplärsjukdom. Min mor och väninna äter oxå medicinen och varje gång de dricker så blir de plakat trots att det bara är något glas vin och gör bort sig. Tyvärr så märker man inget själv förrän de runt om kring säger något. Riktigt pinsamt. Det räckte med ett glas för mig så vart jag helt tokig bokstavligen.Jag ska även tillläggga att jag åt höga doser av medicinen men det gör varken min mor eller vän endast 20 mg. Vilket är en normaldos. Jag vill även säga att om någon i tråden har någon släkting med psykiska problem vilket är vanligt så ifråga sätt din läkare hårt!För Citalopram och "vissa" deppressioner går inte i hop utan kan verkligen skapa nya betydligt större problem. Lycka till!
Citalopram har definitivt inte "dragit igång" din bipolära sjukdom. Det måste du ha haft innan. Har man en bipolär sjukdom eller t ex schizofreni får man inte medicinera med antidepressiva, inte heller om man har psykos.Då är det andra mediciner som gäller.
TS, jag har nyligen börjat medicinera med citalopram och som många i tråden har påpekat det är viktigt att öka dosen gradvis, vilket du gör. Jag började med 10 mg som jag tog i 10 dagar och har nu ökat dosen till 20 mg. Jag har tidigare medicinerat med Cipramil och festat mycket och har aldrig blivit manisk eller dålig på ngt annat sätt. Möjligen fått lite häftigare orgasmer..he he. Lycka till och hoppas att du mår bättre snart.