Min tax söker flickvän
Är det någon som vet var det är bra att anonsera om man vill låna ut sin hane för avel?
Är det någon som vet var det är bra att anonsera om man vill låna ut sin hane för avel?
Anser uppfödaren att han är lämlig i avel då?
I så fall kan du ju prata med henne/honom om det.
rasklubben.
Själv blev jag uppraggad på utställning med min ena hund och den andra var det andra som hade rekomenderat så dom har 2 kullar var.
Men rasklubben är såklart det allra bästa då kan tikägarna välja och jämföra hanarna.
För det första, uppfyller din hund kraven för avel?
Är han något att ha avelsmässigt, så finns det nog redan folk som har ögonen på han.
Han är bra för avel, fick en dommare som dömt taxar i 20år att tappa hakan.
Problemet är att vi inte ställt ut honom, bara jagat.
Namnam skrev 2009-02-15 10:31:27 följande:
Om han är så bra så är det nog inga problem.
Ställ ut lite mer så att ni syns både fysikst och i resultatlistor.
Det finns dom som framförallt letar jaktmeriterade hanar också så när ni har lite resultat så finns det säkert en himla massa jakttidningar man kan annonsera i.
Skönt att höra att folk använder sina taxar till det dom ska användas till :)
Ställ ut, starta jaktprov (du får starta en gång utan utställning) och ögonlys.
Visst kan hans "stamtavla jaga" men det bästa är om han själv är meriterad. Att en domare tappar hakan är ingen merit, ställ flera gånger för att få en rättvisare bedömning.
Som det är i dagens läge kan man ställa en kamel och få en 1:a som Golden Retriever...
Just hos taxarna finns det massor med hundar där alla är världens bästa och vackraste, därför finns systemet med meritering för att kunna utvärdera och välja rätt avelsdjur...
Och en grej till, med jaktprov menar jag drevprov, inte spår, det är ingen jaktmerit.
En minigris kan ta en 1:a öppenklass spår,,, :-S
Ja spårprovet är ett skämt...och det är inte ens ironiskt att en minigris fixar det.
När det gäller utställning har en av mina hundar blivit BIS (inoff) domaren sa "jag KAN inte hitta några fel på den hunden" veckan därpå fick han en slät officiell 1:a.
Han har ett par cert också så man kan verkligen få allt ;)
Jag ställer dock inte ut längre eftersom det inte intresserar mig ;)
Till taxägaren, vill man ha parningar så får man meritera först.
Det räker inte med ett utseende.
Men ställ ut hunden flertal gånger på stora officiella utställningar.
Gör dom hälsoundersökningar som måste göras, och det som krävs för att avla på en tax, när du gjort det har du säkert personer som kontaktat dej!
Har anmält honom till Taxklubben.
Tänkt att börja med att besöka lite utställningar till att börja med.
Problemet är att de alltid verkar vara på lördagar och då jobbar vi
Utställningar är till 99,9% ALLTID på helger!
Det är lite olika, antingen går du in på Taxklubbens kalendarium och kollar där, de har ju lagt ut alla utställningar för 2009, de brukar även stå i tidningen Taxen som man får som prenumerant. Vill du ställa på SKK's så kolla in skk.se/kalender/utstall09.htm