Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Tomas79

Stetoskop !?!?!

Hej vi är nu gravida i vecka 18 och på Torsdag ska vi till UL. Jag undrar ifall någon eller några här har köpt stetoskop för att höra barnet då och då? Vart köper man det???

• Svar på tråden Stetoskop !?!?!
  • Alvi

Har hört att det är svårt att höra... men jag tror att det finns (har funnits) på Clas Ohlsson

• Tomas79

Någon mer som vet om man kan höra?

• Tomas79

Vilken modell? och vartifrån?

• Tomas79

Sunflower, hon hade endel.. vilken beställde ni?

Denna eller?

Stetoskop 119
    Master Cardiolog III Pris: 700,00

• Champagne

Tomas 79

Nä, den fanns inte då när jag beställde annars hade jag lätt köpt den eftersom jag jobbar på en hjärtavdelning

Jag har köpt två stycken därifrån, ett för ca 200kr och ett för 350kr och båda är jättebra!

Men jag funderar allvarligt på att köpa master cardiologstetoskopet nu

• Tomas79

Sunflower, tjejen tycker att det är för dyrt och säger att vi ska åka ner och köpa denna på teknikmagasinet istället.. Vad tror du? Kommer det funka?

Stetoskop Spirit
    Stetoskop i bästa utförande. Kan förutom hjärt- och lungavlyssning användas för en mängd spännande kontroller.
    Pris: 139 kr

• Champagne

Alltså, ska man bara ha ett stetoskop och lyssna på magen, så behövs inga jättedyra grejer.

Så ett stetoskop för 139 duger alldeles utmärkt

När ni sen kommer hem och ska lyssna, ge det tid. Det kan vara väldigt svårt att höra första gången om man inte är van. Lyssna där bebisen har ryggen, (om ni vet hur bebisen ligger i magen ) Bebisens hjärtljud ligger på ca 140slag/minut (dvs det dubbla mot vad din tjej har i puls)

Lycka till! Det är en häftig känsla att höra hjärtljuden!

• Tomas79

Tack!!! Men man kommer ju bli orolig om man inte hör något!! =(

• Champagne

Tomas

Inte behöver du bli orolig! Jag har läst här på FL att det finns dom som inte lyckats höra förrän i v 30 eller nåt, så ge inte upp! Jag lyckades höra i v 16 tror jag. Och min bebis gillade inte stetoskopet, hon gav det några rejäla sparkar när jag försökte lyssna

Ge det minst en halvtimme (ge inte upp efter ett par minuter alltså)!

• Aquilon

Ha inte allt för stora förhoppningar på billiga stetoskop. Att lägga örat mot magen funkar minst lika bra som ett stetoskop för ett par hundringar. Skillnaden är att det billiga stetoskopet genererar en massa obehagliga skrapljud i öronen som du slipper vid "direktlyssning".

Uppemot 800-1000 kronors klassen så börjar man hitta mer vettiga stetoskop men det är kanske en lite onödig investering.

• Tomas79

Det hördes inget hjärtljud!!!! =(

• Aquilon

Hörde själv inget på hustruns mage förrän framåt v 25 eller så. (Och det var med ett state-of-the-art stetoskop.) Hav förtröstan. Se fram emot det kommande ultraljudet istället!

Svar på tråden Stetoskop !?!?!