• Ankissen

Hyra eller köpa nytt babyskydd?

Är lite i valet och kvalet hur vi ska göra. Köpa nytt babyskydd eller hyra ett. Om vi hyr kostar det 300:- för sex månader och sen 100:- för varje extra månad. Om vi räknar med att ha det i nio månader blir det alltså en totalkostnad på 600:-.

Samma babyskydd (Acta Graco med bas) finns att köpa på samma ställe som hyr ut för 1100:-. Då är det iofs garanterat nytt.

Vårt önskemål är att bebis ska åka i sitt babyskydd så länge som möjligt för att storebror ska kunna donera sin stol när vi bytt ut hans.

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Svar på tråden Hyra eller köpa nytt babyskydd?
  • Blyger

Jag skulle aldrig hyra eller köpa begagnat....

Eftersom de kan ALDRIG garantera att det inte har varit med om en krock....

Har de hyrt ut samma babyskydd innan är det inte säkert att de gamla "hyrarna" säger sanningen om ev. krock...

• Himalya

Vi hyr genom IF och känner oss säkra på att dom kollar stolarna. Fast alla stolar vi har fått ser helt nya ut så jag undrar om dom verkligen hyrs ut till nån annan sen. Inte en repa eller så och det borde det ju bli om barnet tex har grus under skorna eller så. 72kr/mån kostar det och man får behålla 3e och sista stolen.

Men köpa begagnat skulle jag aldrig göra. Just för att man inte vet om stolen varit med om någon krock.

• DizNick

I detta fallet skulle jag defenitivt köpa. Du kan ju sälja skyddet för 700-800kr efter 9 mån och det blir alltså billigare än att hyra.

Sen tycker jag som Blyger att det känns säkrare med en helt ny!

Vi har själv en akta graco.

• viiinter
    DizNick skrev 2009-02-14 18:46:18 följande:
    I detta fallet skulle jag defenitivt köpa. Du kan ju sälja skyddet för 700-800kr efter 9 mån och det blir alltså billigare än att hyra. Sen tycker jag som Blyger att det känns säkrare med en helt ny!Vi har själv en akta graco.
    Det är kanske inte så lätt att få sålt ett babyskydd med tanke på att många hellre köper nytt eftersom man aldrig vet vad ett begagnat har varit med om. Ingen hittills i denna tråd skull köpa begagnat och i flera andra trådar har jag också läst att man föredrar att köpa nytt OM man inte får köpa/sålt till någon inom släk och vänner som man kan lita på.

Vi kommer köpa nytt babyskydd. Ev låna av min pojkväns bror beroende på om dom behöver den eller inte.
  • DizNick
    Svar på #4
    Till kompisar fins det en stor chans. Men precis som du sa, jag skulle inte heller köpa begagnat. Utan vi kommer spara till nästa barn och då har man ju tjänat in den kostnaden.
  • GrönaDruvan

Vi köpte nytt. Tycker inte det är så mycket pengar att bråka om, när det gäller några hundralappar. Säkerheten går före tycker jag. Eftersom vi ska ha fler barn förhoppningsvis, så tjänar vi nästan på att köpa nytt också..

• danosani

Vi hyr av BVC för 350:-/9månader. Det känns som ett bra val nu när hon är 5mån och antagligen kommer att byta till stol snart.
    Nästa gång kommer jag dock köpa ett skydd som jag kan klicka på vagnen.

• fiamalm

Köpa nytt, får man ett begagnat vet man aldrig vad det varit med om, handlar inte om många 100 lappar,

Sen måste jag bara säga att de bebisar ska sättas i en barnbilsstol så fort det bara går då de åker säkrare i en sån än ett babyskydd, ofatast klarar de att sitta i en barnbilstol så fort de kan sitta upp.

Köper man ett nytt babyskydd går det alltid att sälja det vidare till vänner. Om de nu litar på att det är okrockat;)

• UllaBella

Vi köper ett nytt med återköpsgaranti som innebär att vi betalar 1695:- för ett Akta Graco Logico S och får med en bärsele Inom 9 mån efter att barnet är fött kan vi sälja tillbaka babyskyddet och får då tillbaka hälften av summan minus 100:-.

De besiktigar och tvättar babyskyddet och säljer det beg. Den här sidan rekommenderas av NTF så jag tror nog att man törs köpa beg. av dem. Nu hade de inte just den stolen beg. vi ville ha och vi ville gärna ha bärselen också, så därför blir det ett nytt.
    www.sakerhetsbutiken.se är det iallafall om någon undrar

Svar på tråden Hyra eller köpa nytt babyskydd?