• Anonym (olycklig)

Jag har fått en fet mage! Går upp för snabbt i vikt!

Jag känenr mig hemskt olycklig. Jag har gått upp i vikt snabbt senaste året. Från maj tills nu, 9 nästan 10 kg!
    Och det har laggt sig på magen och ryggen. Runt midjan alltså.
    Jag har varit sjukskriven för utmattningsdepp och medicineras. Det är nog pga medicinerna jag gått upp så här snabbt. Det har aldrig hänt mig förut. Jag har aldrig haft sådana problem med vikten.
    hade just blivit av med alla gravidkilon och nått min ursprungsvikt när detta hände.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till.
    Jag är fortf sjukskriven.

Min buk känns uppsvälld och det stramar illa.

Ser nog ganska normal ut. Väger 77 kg nu till mina 170 cm. Men jag vägde 66 kg för bara 9 månader sedan! Och allt har laggt sig runt magen!

Kan någon tipsa mig om hur jag kan göra?
    Jag försökte räkna kalorier ett tag. Men det resulterade i ätstörning och jag åt i stort sett ingenting. Så jag är väldigt lätt att få ur balans.

Men jag måste stoppa detta nu. Kan ju inte fortsätta i denna takt!

• Svar på tråden Jag har fått en fet mage! Går upp för snabbt i vikt!
  • Anonym (olycklig)

puffar

Skulle egentligen vilja ha tråden flyttad till depression eftersom det är en vanlig biverkning med viktuppgång när man är deprimerad och medicineras. Få höra andras erfarenheter.
    När man kommit ur depressionen, är det lättare att ta itu med sina viktproblem då?

Jag mår så dåligt av alla extrakilon. Känner nästan att jag vill sluta med all medicin!! Då kanske jag skulle gå ner i vikt i alla fall.

• Anonym

Ta kontakt m psykvården & även en dietist som kan hjälpa dig att se över dina kostvanor

Lycka till

• Anonym (olycklig)

Jag har kontakt. De säger bara att man går upp av medicinen. Och de var bara intresserade när jag slutade äta helt. Att jag nu äter för mycket är de inte lika intresserade av, för det är ju inte lika akut.
    Vet inte på vilket sätt jag ska ta upp det med min psykolog.
    Dietister, min psykiatriker kanske kan skriva en remiss till en sådan?? Kan de det?

• Anonym

De ska gå att gå till en dietist utan remiss har jag för mig, kolla vårdguiden (el likn)

• Anonym (olycklig)

Ja, det var ett bra råd. Tack för tipset

• Anonym (likadant)

Har tyvärr inga goda nyheter. Jag har gått nästan 40 kg på 3 år av mina antidepp. Gick upp 10 kg i stöten efter varje dosökning och byte av medicin. Har slutat med dem nu på prov och ska hur jag klarar mig utan dem. Känns som om vikten börjar gå neråt sakta nu.
    Det är inget roligt att gå upp när man gör allt man kan för att undvika det. Är sjuk i samma som du och min psykiater säger bara att det viktigaste nu är att bli frisk, vikten får vi ta tag i lite senare. Det ligger nog något i det.

• Fratris

Men alltså, äter du mer pga medicinen och det är därför du går upp? Eller går du upp av själva medicinen så att säga (sätter den ner din ämnesomsättning)?

• Anonym (olycklig)

Ojoj, jag vil inte fortsätta gå upp såhär!

Paroxetin äter jag nu.
    Och sobril och xanor vid behov.

Jag vet inte om jag går upp pga medicinen, eller pga depressionen.
    Men jag har varit deprimerad förr i livet och då har jag inte gått upp så här fort. Jag känner mig mer hungrig, så jag tror att medicinen påverkar.

• Anonym (olycklig)

Och så det att det lagt sig om midjan runt om, förr om jag gick upp lite så lade det sig jämt över hela kroppen.

• Fratris

Jag förstår. Men då är det "lätt" att fixa; se till att bara ha nyttig mat hemma, skär morotstavar och klyfta tomater och lägg i en burk att ha i kylen för när du blir sugen t.ex. Hoppa inte över måltider, ät mycket keso, kyckling, skinka, råris, mörkt bröd (om du måste ha bröd), frukt och grönsaker (broccoli är superbra och mättar!). Kör efter tallriksmodellen. Börja gå en promenad om dagen, eller nån annan fysisk aktivitet som du gillar.

Kör en socker-detox - alltså ät ingenting med socker i i ungefär 2 v... sen kommer det bli enklare och enklare att vara utan "godsaker" när kroppen vant sig av med socker!

Jag gick också upp runt 10kg på 2 månader för två somrar sen när jag backpackade, till 67kg, och jag är lika lång som dig. Det går att gå ner igen, men räkna med att det tar ett tag!

• Anonym

Har du kollat sköldkörteln? Är det underproduktion i den kan dulätt gå upp flera kilo på några månader.

Svar på tråden Jag har fått en fet mage! Går upp för snabbt i vikt!