• astral

Hur kan man "visa" ett barn hur man vänder sig?

Hej,
    Jag fick ett tips från en kompis från Tyskland att man kan träna med sitt barn att vända sig från rygg till mage t.ex. Det var väldigt enkla handgrepp som hjälpte till att fatta hur man gör. Nu är min lilla tjej jätteglad och vänder sig ofta till mage men sen fastnar hon där. Vet någon om det finns något man kan göra för att träna detta åt andra hållet dvs från mage till rygg? Den ena armen är ju i vägen...
    Hon kommer ju säkert på detta själv så småningom men jag undrar om det finns några "tricks"?

• Svar på tråden Hur kan man "visa" ett barn hur man vänder sig?
  • Tant Raffa

Är det inte bättre att hon själv får klura ut det? Varför "störa" ett barn i utvecklingen? För varför ska det gå fortare - till vad?

• Becka21

Håller med Tant Raffa..låt barnet komma på det själv!
    Det är det bästa..ha tålamod,det kommer!

• Nathalie009

ne jag tycker d e bra att man kan träna.. isåfall borde man ju itne göra en gå-stol, d e ju lite samma sak?

• zetika

i bok klubben go´boken så fick man en bok med 250 lekar till sitt barn. Och där står det hur man kan få bebisen att lära sig att rulla från mage till rygg.

Man ska lägga bebisen på mage och sjunga:
    "Rulla, rulla runt min vän
    från mage och till rygg
    Rulla, rulla runt min vän,
    och så gör vi det igen."
    Medans man sjunger ska man rulla bebisen från mage till rygg och tillbaka igen :)

Hoppas att det funkar :D

• astral

Jo, det gick jättebra från rygg till mage. När hon kunde vända sig så att hon låg på sidan, så lägger man bara över ett ben över det andra och håller försiktigt kvar. Efter ett tag när hon vänt sig så är det lätt att man ligger på ena armen och inte får ut den och då kan man klappa dem lite på stjärtn för då drar de reflexmässigt ut armen.
    Fast jag tror att det funkar när de är redo, jag tror inte heller att man ska forsera, men att lekträna tycker nog de är jättekul.

Enligt min kompis från tyskland verkar det att de där lär sig mycket mera såna "tricks" eller lekar på föräldraträningen där - det verkar vara mycket mera fokus på att lekträna med barnen.

Och det är helt riktigt att hon kommer att komma på det själv, fast det var ju inte det jag frågade efter

• LisaDelaney

Nathalie009: Fast gå-stolar är inte till för att lära barn att gå, snarare är det så att man försenar barnet genom att ge den ett "lättare" alternativ att förflytta sig på.

• Scraptroll

LisaDelaney: det kan jag inte hålla med om(alltså att det försenar barnet) iaf inte i min dotters fall...vi började använda gåstolen när hon var kanske 4 månader o hon var helgalen i den, hon är nu 6½ månad o kan både kräla, krypa,resa sig upp mot saker o t.o.m gå med hjälp av gåvagn

• Becka21

Jag har en kompis o hon har sagt att de gjorde fel med deras son på 1,5 år o deras gåstol..han kan nu gå jättebra,men han har inte lärt sig att krypa förren nu!!
    Så hon sa åt oss att inte göra samma misstag..de säger ju samma sak på bvc.

• klarafina1

Lisa delany
    det beror på hur mycket man har dom i den.
    Min lille kille är 6 månader 25 /8 han sitter korta stunder i den.
    Ligger mest på golvet.
    Men han älskar att vara i gåstolen.

Dom säger att det är viktigt att man låter dom ta det i sin egna takt att dom måste lära sig alla stege för att inte få problem med motoriken och med läsningen.
    Ligger nog mycket i det.
    Det finns t o m vuxna som få lära sig krypa just för att det ska fungera med motoriken

Svar på tråden Hur kan man "visa" ett barn hur man vänder sig?