• Anonym (nere)

Hur reagerar du när någon du känner vänder bort huvudet när du hälsar på han/hon?

Hur reagerar du när någon du känner vänder bort huvudet när du hälsar på honom/henne? Och om det händer ofta, hur skulle du reagera då?

Jag råkade ut för det igår.
    Mötte mitt ex lillasyster och hälsade. Vi har träffats flera gånger efter att det har tagit slut, och vi har pratat och varit som vilka vänner/bekanta som helst. Vi har till och med festat ihop efter uppbrottet.

Nu gick hon med en kompis när jag mötte dem, jag såg att hon såg mig så jag hälsade glatt.
    Men hon bara vred bort huvudet och låtsades som att hon inte kände mig.
    Såg henne flera gånger efter det (samma dag).
    Och jag såg även att hon såg mig, och varje gång hon såg att jag kom gående så svängde hon in vid nån hylla.
    Det var precis som att hon undvek att möta mig...
    Jag blev jätteledsen.
    Det är inte första gången det händer heller.

För några veckor sen gick jag inne på åhléns när jag såg att min mammas väns dotter kom gående mot mig. Jag har känt henne sen hon var typ sju år, nu är hon minst 18.
    Jag hälsade iaf när vi gick förbi varann, men hon bara vände bort blicken som om hon inte visste vem jag var.

Det känns som det är nåt fel på mig eftersom ingen vill hälsa när jag träffar dom.
    Jag känner mig näst intill förnedrad när jag ser att dom ser mig men vänder bort blicken när jag försöker hälsa.

Vad är det för fel på mig?
    Pratar folk bara med en viss sorts människor?
    Måste man ha speciella kläder, en viss frisyr osv. för att folk ska kunna hälsa?

//Nere

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-15 15:09
    Det värsta är att det här händer nästan varje gång jag går ut på stan. Nästan ingen hälsar, inte ens vissa av mina släktingar, och det spelar ingen roll att jag hälsar först. Oftast vänder de bort huvudet och låtsas att dom inte ser mig, och då har jag ändå märkt att de har sett mig.

Det är därför jag börjar analysera och börjar tro att det måste vara mig det är fel på.

Visst har jag märkt att en del går i sin egna lilla värld och kanske inte ser mig, på riktigt.
    Men jag tycker det märks så tydligt när nån har sett mig och bara inte vill hälsa.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-15 15:09
    Kan jag göra något för att folk ska börja hälsa på mig?

• Svar på tråden Hur reagerar du när någon du känner vänder bort huvudet när du hälsar på han/hon?
  • Anonym (bim)

Det är inget fel på dig! Ditt ex syrra är enkelt att fatta , hon hälsar inte för att du är ett ex, löjligt inget att hänga sur läpp för. Sedan din mammas vänninas dotter är 18år känsligt ålder var hon med vänner??? för man skämms för allt i den åldern eller så kanske om inte såg dig, var i andra tankar, kanske har socialfobi. Men som sagt dra inte ner dig själv och börja analysera om det är fel hos dig. För det tror jag inte. Jag brukar oxå råka ut för det o viss man tror verkligen att felet ligger hos en men det är bara oftast tvärtom. Men tänk inte mer på det för det blir som du tänker och förväntar dig

Kramar

• Anonym

Jag kan ju bara säga som jag är. Jag kan gå helt i mina egna tankar ibland, eller om jag är stressad, då blir jag "blind".
    Säger inte folk mitt namn så ser jag inte.

• Anonym

håller helt med. Gick förbi min gamla arbkamrat för två veckor sen i en smal trappa, var inne i min egna värld och såg han inte trots att jag nästan nuddade vid han i trappen... Han drog tag i mig-"hallå!!!"" ;)

Anonym skrev 2009-02-15 09:08:39 följande:
    Jag kan ju bara säga som jag är. Jag kan gå helt i mina egna tankar ibland, eller om jag är stressad, då blir jag "blind".Säger inte folk mitt namn så ser jag inte.
  • Mrs Winter

Skiter i den personen rent ut sagt.Det händer i så fall bara EN gång.Hälsar jag på person A en gång och person A inte hälsar tillbaka.Ja då var det sista gången jag hälsade på person A.

• aggexa

Vill du ha de riktiga svaren så måste du nog fråga berörda personer direkt.

Själv kan jag gå i egna tankar och se ut som om jag såg någon rätt in i ögonen utan att jag själv såg den personen.

Anonym (nere) skrev 2009-02-15 04:51:40 följande:

Hur reagerar du när någon du känner vänder bort huvudet när du hälsar på honom/henne? Och om det händer ofta, hur skulle du reagera då? Jag råkade ut för det igår. Mötte mitt ex lillasyster och hälsade. Vi har träffats flera gånger efter att det har tagit slut, och vi har pratat och varit som vilka vänner/bekanta som helst. Vi har till och med festat ihop efter uppbrottet. Nu gick hon med en kompis när jag mötte dem, jag såg att hon såg mig så jag hälsade glatt. Men hon bara vred bort huvudet och låtsades som att hon inte kände mig. Såg henne flera gånger efter det (samma dag). Och jag såg även att hon såg mig, och varje gång hon såg att jag kom gående så svängde hon in vid nån hylla. Det var precis som att hon undvek att möta mig... Jag blev jätteledsen. Det är inte första gången det händer heller. För några veckor sen gick jag inne på åhléns när jag såg att min mammas väns dotter kom gående mot mig. Jag har känt henne sen hon var typ sju år, nu är hon minst 18. Jag hälsade iaf när vi gick förbi varann, men hon bara vände bort blicken som om hon inte visste vem jag var. Det känns som det är nåt fel på mig eftersom ingen vill hälsa när jag träffar dom. Jag känner mig näst intill förnedrad när jag ser att dom ser mig men vänder bort blicken när jag försöker hälsa. Vad är det för fel på mig? Pratar folk bara med en viss sorts människor? Måste man ha speciella kläder, en viss frisyr osv. för att folk ska kunna hälsa? //Nere
  • RiaRa

Fy det är verkligen inget roligt att folk låtsas att de inte ser en.

Fast jag vet att det ligger hos den andre. Jag tycker du ska försöka skaka av dig upplevelsen och sträcka på ryggen. Om hon av någon anledning inte vill hälsa så beror det inte på dig utan på henne. 
    Sedan kan det ju vara så att man helt enkelt inte ser den andre om man går i andra tankar.
    Det är mycket lättare att tappa bort en sak, än att hitta den/ Nalle Puh
  • Anonym

Min kollega som jag delade kontor med tittade aldrig på mig när jag hälsade när jag kom på morgonen, bare mumlade någonting och fortsatte att jobba.....

• synanceia

Jag var med om samma sak 2 ggr på samma dag för bara någon vecka sen.

På väg hem mötte jag en före detta kurskamrat (vi läste ihop förra året och gjorde då ett arbetet tillsammans så jag är inte helt okänd för henne). Vi möttes på skolområdet och jag sa "Hej!" och tittade på henne. Hon tittade på mig också och man såg i hennes ögon att hon kände igen mig men sa ingenting! Två minuter senare träffar jag på en annan före detta kurskamrat och exakt samma sak händer där.

När sånt här händer känner jag mig av någon anledning otroligt förödmjukad. Tänker på hur dumt det måste se ut med att jag hälsar men inte den andre.

• Takex

Jag halsar sallan pa manniskor jag kanner ute. Tittar pa dom, ser dom, och vander sedan bort huvudet.

Varfor? Darfor att jag egentligen behover linser och ser inte deras ansiktet, tittar da en extra stund da ogonen forsoker fokusera men tittar anda bort for jag kanner inte igen manniskan.

Det finns sa mycket sma anledningar till varfor folk inte halsar, kan vara att dom vill vara sjalva eller helt enkelt ar blinda (jag). Det som hande dig var nog bara att det var ett sammantraffande, flera som inte halsade pa valdigt kort tid. Lat inte det fa dig att tvivla pa om du gor nagot fel eller behover klippa dig!

• Anonym (nere)

Det värsta är att det här händer nästan varje gång jag går ut på stan. Nästan ingen hälsar, inte ens vissa av mina släktingar, och det spelar ingen roll att jag hälsar först. Oftast vänder de bort huvudet och låtsas att dom inte ser mig, och då har jag ändå märkt att de har sett mig.

Det är därför jag börjar analysera och börjar tro att det måste vara mig det är fel på.

Visst har jag märkt att en del går i sin egna lilla värld och kanske inte ser mig, på riktigt.
    Men jag tycker det märks så tydligt när nån har sett mig och bara inte vill hälsa.

• Anonym (nere)

• Takex

Anonym (nere) skrev 2009-02-15 14:20:56 följande:

Halsa forst.
  • YokohamaNr2

synanceia skrev 2009-02-15 10:11:31 följande:

Jag var med om samma sak 2 ggr på samma dag för bara någon vecka sen.På väg hem mötte jag en före detta kurskamrat (vi läste ihop förra året och gjorde då ett arbetet tillsammans så jag är inte helt okänd för henne). Vi möttes på skolområdet och jag sa "Hej!" och tittade på henne. Hon tittade på mig också och man såg i hennes ögon att hon kände igen mig men sa ingenting! Två minuter senare träffar jag på en annan före detta kurskamrat och exakt samma sak händer där. När sånt här händer känner jag mig av någon anledning otroligt förödmjukad. Tänker på hur dumt det måste se ut med att jag hälsar men inte den andre.
    Det där hände mig också för ett tag sedan, grejen är att jag har kommit fram till att jag har väldigt bra minne för att just känna igen personer och jag tror att många andra inte har det, speciellt när man träffar folk i 'fel' situationer. Jag träffade tex en arbetskamrat på T-banan, vi arbetar inte nära tillsammans men brukar stöta på varandra typ i hissen på jobbet. När jag sedan såg honom på T-banan och sa hej så såg han totalt oförstående ut. Jag antog bara att han inte kunde placera mig. Men det jag undrar är ändå även om man tror att någon har misstagit sig eller inte känner igen personen så är det väl inte så farligt/svårt att heja tillbaka?
  • Anonym (nere)

Takex skrev 2009-02-18 14:44:24 följande:

Anonym (nere) skrev 2009-02-15 14:20:56 följande:
    Halsa forst.
    Det brukar jag göra, men det verkar inte hjälpa.
    Visst hälsar en del tillbaks, men det är när folk inte hälsar som man blir lite fundersam.
Svar på tråden Hur reagerar du när någon du känner vänder bort huvudet när du hälsar på han/hon?