Anonym skrev 2009-02-15 10:34:58 följande:
Jag känner att en hobby kan vara avlastning också rent mentalt. Det skapar inte ångest att vilja göra annat utan att det jag måste göra inte sker effektivt. Det jag får ont i magen av är allt jag måste göra, alla möten och telefonsamtal. Har mina tider rätt strukturerade, det är nog tiden jag sitter ner med det jag ska göra som det kan ske på ett mer effektivt sätt. Eller så har jag så mycket i skallen att jag inte kan leva i nuet liksom så jag blir stressad när jag t.ex ska plugga, eller natta ungarna eller diska. Man ser allt det andra som också ska göras och det är svårt att kliva över kläderna på golvet när man är på väg till disken. Man böjer sej ner och går en extra sväng till tvättkorgen också för man ska ju ändå plocka upp skiten ändå.
Vad är det för möten och telefonsamtal som du måste hinna med? Är de för skolan, eller är de för din hobby? Om de är för hobbyn så är det nog läge att avsäga sig alla uppdrag tills att du har mer tid över.
Dagis 6 timmar per dag är ganska kort tid om du ska hinna plugga på heltid. Du antas ju plugga 8 timmar per dag. Om du dessutom lägger dagtid på telefon och möten som inte har med skolan att göra så måste du plugga mycket mer på kvällen och då är det klart att du blir stressad.